Μετά από δεκαετίες ανάπτυξης στο παγκόσμιο εμπόριο, τον τουρισμό και τη διεθνή συνεργασία, η παγκοσμιοποίηση συνάντησε ορισμένα εμπόδια τα τελευταία χρόνια, καθώς η επανεμφάνιση του εθνικισμού και του προστατευτισμού ανέτρεψαν μέρος της προόδου που είχε σημειωθεί στο παρελθόν.
Μετά τη στασιμότητα στην ανάπτυξη του παγκόσμιου εμπορίου, που ξεκίνησε με την οικονομική κρίση και εντάθηκε κατά τη διάρκεια της πρώτης διακυβέρνησης Τραμπ, όταν οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ Ηνωμένων Πολιτειών και Κίνας κορυφώθηκαν, η πανδημία της Covid-19 οδήγησε σε ραγδαία κάμψη του παγκόσμιου εμπορίου, το οποίο, ως ποσοστό του παγκόσμιου ΑΕΠ, υποχώρησε το 2020 στο χαμηλότερο επίπεδο από το 2003.
Παρά το γεγονός ότι η πανδημία υπενθύμισε τις ευπάθειες των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων, το παγκόσμιο εμπόριο ανέκαμψε γρήγορα, με τον λόγο παγκόσμιου εμπορίου προς ΑΕΠ να κορυφώνεται στο 62,8% το 2022, προτού υποχωρήσει στο 58,5% το 2023, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα. Με τον εμπορικό πόλεμο 2.0 του Τραμπ να απειλεί να ανατρέψει την εποχή των χαμηλών δασμών και τις εθνικιστικές φωνές να ενισχύονται σε πολλές περιοχές του κόσμου, είναι πολύ πιθανό να έχουμε ήδη δει την κορύφωση της παγκοσμιοποίησης. Οι νέοι δασμοί και κυρίως η αβεβαιότητα που περιβάλλει τη μελλοντική εμπορική πολιτική ενδέχεται να οδηγήσουν τις εταιρίες στην αναθεώρηση των εφοδιαστικών τους αλυσίδων, με στόχο να τις καταστήσουν λιγότερο ευάλωτες σε διαταραχές του παγκόσμιου εμπορίου.
Καθώς η αναδιάρθρωση των παγκόσμιων εφοδιαστικών αλυσίδων απαιτεί χρόνο και οι γενικευμένοι δασμοί που επιβάλλονται από τις ΗΠΑ ενδέχεται τελικά να αποδειχθούν βραχύβιοι, παραμένει ασαφές το πόσο μακροπρόθεσμη θα είναι η επίδραση της τρέχουσας πολιτικής της κυβέρνησης Τραμπ στο παγκόσμιο εμπόριο.
You will find more infographics at Statista