Τη συζήτηση για νέες υπαναχωρήσεις σε οχήματα και εξαρτήματα άνοιξε με δηλώσεις του ο Ντόναλντ Τραμπ, ώστε να δώσει στις αυτοκινητοβιομηχανίες περισσότερο χρόνο για να στήσουν παραγωγικές μονάδες στις ΗΠΑ.
Ο πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ δήλωσε ότι εξετάζει το ενδεχόμενο προσωρινών εξαιρέσεων στους δασμούς που έχει επιβάλει σε εισαγόμενα οχήματα και εξαρτήματα.
«Εξετάζω κάτι που θα βοηθήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες. Μεταβαίνουν σε εξαρτήματα που κατασκευάζονταν στον Καναδά, στο Μεξικό και αλλού, και χρειάζονται λίγο χρόνο, γιατί θα τα παράγουν εδώ», δήλωσε ο Τραμπ τη Δευτέρα σε δημοσιογράφους, στο Οβάλ Γραφείο.
Ο πρόεδρος ρωτήθηκε ποιες προσωρινές εξαιρέσεις προϊόντων εξετάζει, αλλά δεν διευκρίνισε πόσο θα διαρκούσε ενδεχόμενο πάγωμα ή μείωση των δασμών στα αυτοκίνητα.
Οι δηλώσεις του προέδρου ενδέχεται να φέρουν κάποια ανακούφιση στις αυτοκινητοβιομηχανίες που πλήττονται από τους δασμούς του σε αυτοκίνητα και ελαφρά φορτηγά, αλλά ταυτόχρονα εισάγουν νέα αβεβαιότητα στα σχέδια του για τους δασμούς. Οι μετοχές των General Motors Co., Ford Motor Co. και της μητρικής της Chrysler, Stellantis NV, σημείωσαν υψηλά ημέρας μετά τις δηλώσεις Τραμπ, ανακάμπτοντας από προηγούμενες απώλειες.
Οι δασμοί στις εισαγωγές αυτοκινήτων απειλούν να αυξήσουν τις τιμές για τους Αμερικανούς καταναλωτές και να προκαλέσουν χάος στις αλυσίδες εφοδιασμού της αυτοκινητοβιομηχανίας, που είναι βαθιά ενσωματωμένες μεταξύ ΗΠΑ, Καναδά και Μεξικού. Ο Τραμπ έχει υποστηρίξει ότι οι δασμοί είναι αναγκαίοι για την αναβίωση της αμερικανικής μεταποίησης.
Ο Τραμπ επέβαλε δασμό 25% σε ολοκληρωμένα οχήματα, ενώ οι δασμοί για τα εξαρτήματα αναμένεται να τεθούν σε ισχύ το αργότερο έως τις 3 Μαΐου. Οι δασμοί του σε Καναδά και Μεξικό ήδη περιλαμβάνουν εξαιρέσεις για οχήματα με επαρκές ποσοστό εγχώριου περιεχομένου ώστε να πληρούν τις απαιτήσεις της υφιστάμενης εμπορικής συμφωνίας της Βόρειας Αμερικής.
Οι τρεις μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες του Ντιτρόιτ ασκούν επί εβδομάδες πιέσεις στην κυβέρνηση Τραμπ για να εξαιρέσει συγκεκριμένα χαμηλού κόστους εξαρτήματα από τους προγραμματισμένους δασμούς. Οι Ford, GM και Stellantis έχουν αποδεχθεί ότι είναι διατεθειμένες να πληρώσουν δασμούς για ολοκληρωμένα οχήματα και μεγάλα εξαρτήματα όπως κινητήρες και κιβώτια ταχυτήτων, σύμφωνα με άτομα με γνώση του θέματος.
Ωστόσο, εκπρόσωποι των εταιριών έχουν αναφέρει στην κυβέρνηση ότι οι γενικοί δασμοί σε εξαρτήματα θα εκτινάξουν το κόστος κατά δισεκατομμύρια δολάρια και θα οδηγήσουν σε προειδοποιήσεις για κέρδη και απολύσεις, αναιρώντας τον στόχο του Τραμπ για ανασυγκρότηση της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.
Ο Αμερικανός πρόεδρος δήλωσε επίσης τη Δευτέρα ότι αναμένει να επιβάλει δασμούς στις εισαγωγές φαρμακευτικών προϊόντων στο «όχι και τόσο μακρινό μέλλον».
Οι συχνές αλλαγές στάσης του Τραμπ όσον αφορά τα εκτεταμένα σχέδιά του για δασμούς έχουν στείλει συγκεχυμένα μηνύματα στις αγορές, στις εταιρίες και στους εμπορικούς εταίρους, οι οποίοι προσπαθούν να προσαρμοστούν σε έναν Λευκό Οίκο που δεσμεύεται να διαπραγματευτεί δεκάδες νέες συμφωνίες για τη μείωση των εμπορικών ελλειμμάτων.
Ο πρόεδρος τη Δευτέρα ανέδειξε τις εξαιρέσεις για δημοφιλή καταναλωτικά ηλεκτρονικά προϊόντα από τους δασμούς 125% στην Κίνα και τον παγκόσμιο βασικό δασμό 10%, χαρακτηρίζοντάς τις ευεργετικές για τον αμερικανικό τεχνολογικό κολοσσό Apple Inc., ενώ τόνισε και τις επενδύσεις της Nvidia Corp., κατασκευάστριας AI chips, στις ΗΠΑ.
«Κοιτάξτε, είμαι πολύ ευέλικτος άνθρωπος. Δεν αλλάζω γνώμη, αλλά είμαι ευέλικτος», είπε ο Τραμπ στους δημοσιογράφους.
«Βοήθησα πρόσφατα τον Τιμ Κουκ και όλη αυτή την επιχείρηση», συνέχισε ο πρόεδρος, αναφερόμενος στον διευθύνοντα σύμβουλο της Apple. «Δεν θέλω να βλάψω κανέναν. Αλλά το τελικό αποτέλεσμα είναι ότι θα φτάσουμε σε μια θέση μεγαλείου για τη χώρα μας».
Ο Τραμπ, ωστόσο, προανήγγειλε το Σαββατοκύριακο ότι η ανακούφιση για τα τεχνολογικά προϊόντα θα είναι βραχύβια, καθώς ο ίδιος και οι συνεργάτες του δήλωσαν ότι αυτές οι εισαγωγές τελικά θα επιβαρυνθούν με άλλους, εξειδικευμένους ανά τομέα δασμούς.