Η συμπληρωματικότητα και ο ανταγωνισμός μεταξύ βιομηχανίας, τουρισμού, εμπορίου και υπηρεσιών ήταν το κεντρικό θέμα σε μια από τις συζητήσεις που έλαβαν χώρα στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών που έγιναν στους Δελφούς 9-12 Απριλίου .
«Έχουμε έναν ανταγωνισμό φυσιολογικό και έναν που μας βάζει το κράτος να έχουμε» εξήγησε ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος , Πρόεδρος Δ.Σ., ΣΕΒ Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών και συμπλήρωσε: «Ο φυσιολογικός είναι στην αγορά εργασίας. Αλλά δεν είναι μόνο μεταξύ κλάδων αλλά και μεταξύ προϊόντων. Είναι πολύ φυσιολογικό. Το πρόβλημα είναι στη χωροταξία που δεν θα έπρεπε να έχουμε αν είχαμε καλύτερο σχεδιασμό και ξέραμε σε ποιες περιοχές μπορεί να κάνεις τουρισμό, σε ποιες παραγωγές και σε ποιες οικιστικά projects. Δυστυχώς η ανεπάρκεια του ελληνικού δημοσίου μας έχει φέρει σε έναν ανταγωνισμό και συχνά συμβαίνουν προβλήματα. Γίνεται προσπάθεια για εθνικά χωροταξικά σχέδια, τα οποία πολύ φοβάμαι ότι θα βάλουμε σε μεγαλύτερο ανταγωνισμό γιατί δεν θα είναι εύκολο να δεχθούμε καμία πλευρά. Ελπίζω ότι θα βρεθεί λύση».
Από την πλευρά του ο Ευτύχος Βασιλάκης , Πρόεδρος AEGEAN και Διευθύνων Σύμβουλος AUTOHELLAS, σημείωσε: «Πού υπάρχει ανταγωνισμός; Στην ανεύρεση των ανθρώπων. Να γυρίσουμε στο 27% ανεργία, τότε που ήταν εύκολο να βρεις ανθρώπους; Δεν μπορεί να είναι λόγος ανταγωνισμού. Τα κονδύλια του RRF, μακάρι να είχαμε καταναλώσει όλα μοιρασμένα με τον άλλο τρόπο. Το θεωρώ ψευτοδίλημμα και με ενοχλεί. Οι τουρίστες σαφώς και ενισχύουν την κατανάλωση σε όλα τα επίπεδα της οικονομίας».
«Η συνεργασία είναι για εμάς μονόδρομος – θα ήταν παράλογο να μην επιδιώκουμε», υπογράμμισε ο Αριστοτέλης Παντελιάδης , Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος, ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ. Ο ίδιος συνέχισε: «Είμαστε άρρηκτα δεμένοι με τη βιομηχανία, πουλάμε τα προϊόντα που παράγει. Τα καταστήματα είναι εκεί που δοκιμάζεται το τελικό προϊόν. Είμαστε και το πεδίο που θα παράξει πληροφόρηση για τα παράγωγα. Οποιοδήποτε πρόβλημα ή δυσκολία στην παραγωγή του, στα δίχτυα διανομής του θα χτυπήσει πάνω μας. Αγωνιούμε το ίδιο μ’ αυτόν. Με τον τουρισμό, υπάρχει περισσότερη αλληλεπίδραση. Είναι ξεκάθαρο ότι φέρνει κόσμο στην Ελλάδα που θα φάνε, θα διασκεδάσουν, θα ξοδέψουν. Όσο φέρνει εισοδηματικά καλύτερους τουρίστες, θα είναι προς όφελος όλων».
Στη συζήτηση, μπήκαν λόγω επικαιρότητας, τόσο οι δασμοί που επιβάλλουν οι ΗΠΑ όσο και ο αντίκτυπος που μπορούν να έχουν αυτοί στην ελληνική οικονομία και στην πορεία της παγκοσμιοποίησης. Ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος επισήμανε: «Η παγκοσμιοποίηση δεν αντιστρέφεται γιατί τα ποτάμια δεν γυρίζουν πίσω. Η μόνη δύναμη που θα μπορούσε να γυρίσει πίσω είναι η αμερικανική οικονομία, και ήταν αυτή που κέρδισε κυρίως από την ενοποίηση των αγορών. Δεν νομίζω ότι γυρνάει, ακόμα και αν περάσουμε μια περίοδο που δεν θα εξελιχθεί, θα αποδεχθεί ότι θα ξαναγυρίσει εκεί. Δεν γίνεται να γυρίσουμε σε εποχές εθνικών συνόρων, είναι αντιοικονομικό η κάθε χώρα να παράγει τα πάντα, ό,τι χρειάζεται, αυτά δεν γίνονται πια. Δεν θα ανατραπεί αλλά πρέπει να αλλάξει κάτι. Ο μεγάλος πλούτος που δημιούργησε η παγκοσμιοποίηση κρατήθηκε στο υψηλότερο 3% της κοινωνίας, στους πιο πλούσιους. Αν δεν βρει τα κοινωνικά μοντέλα να περάσει στη μέση και την κατώτερη τάξη δεν θα είναι βιώσιμη».
Ο Ευτύχος Βασιλάκης, τόνισε πως: «Στον τουρισμό οι οποίοι μπορούν να είναι μόνο από την ψυχολογία του ταξιδιώτη. Οι ροές από τις ΗΠΑ προς την Ευρώπη δεν επηρεάζονται γιατί οι ΗΠΑ παρουσιάζονται ως επιθέσεις. Τα στοιχεία όλα είναι θετικά. Το μόνο που κράτησε πίσω την Ελλάδα στον τουρισμό ήταν η ιστορία της Σαντορίνης. Αν η κρίση μονιμοποιηθεί και αποκτήσει χαρακτηριστικά αντιπαλότητας ο κίνδυνος είναι σοβαρός, δεν μπορούμε να ξέρουμε τι θα φέρει. Στο κομμάτι των δασμών για τα αεροσκάφη, είναι αυτοκτονικό και για τις ΗΠΑ και για την Ευρώπη γιατί έχουν παράγωγα που παίρνουν κομμάτια από όλο τον κόσμο, από 50 – 60 χώρες. Απλώς θα ακριβύνουν και τα δύο, χωρίς κανένα ανταγωνιστικό κέρδος ούτε για το ένα ούτε για το άλλο».
Τέλος, ο Αριστοτέλης Παντελιάδης σημείωσε πως: «Όλοι ελπίζουμε ότι τελικά θα βρεθεί μια λύση. Βρισκόμαστε προ των απειλών αλλά ελπίζουμε ότι η Ευρώπη θα καταλήξει σε κάποια συμφωνία για να μην μπούμε σε πόλεμο των δασμών. Ευτυχώς θεωρούμε ότι το μεγάλο κύμα του πληθωρισμού είναι παρελθόν. έχει σταθερότητα τιμών στα είδη των σούπερ μάρκετ. Υπάρχουν στην παγκόσμια παραγωγή λόγω κλιματικής κρίσης προβλήματα. Το βλέπουμε στο κακάο, στον καφέ και στα υποπροϊόντα. Είναι χρηματιστηριακά είδη και έχουν ανέβει τέσσερις φορές πάνω».
Τη συζήτηση συντόνισε ο Νίκος Βέττας , Γενικός Διευθυντής, Ίδρυμα Οικονομικών & Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ), Καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών.
Μετά το Ταμείο Ανάκαμψης – Το κρίσιμο σταυροδρόμι το 2027
Νωρίτερα, σε πανελ για το μέλλον μετά το ταμείο ανάκαμψης, ο Σπύρος Θεοδωρόπουλος , Πρόεδρος Δ.Σ., ΣΕΒ Σύνδεσμος Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών, τόνισε πως: «Αυτό που πρέπει να ασχοληθούμε μετά το 2026, είναι να δημιουργήσουμε εθνικά κίνητρα – πιο προσαρμοσμένα στην Ελλάδα. Να δημιουργήσουμε πιο απλούς μηχανισμούς. Πρέπει να μην ξαναγυρίσουμε στην κρίση των επενδυτικών σχεδίων από το κράτος, να συνεχίσουμε την καλή πρακτική που δημιουργήθηκε με το Ταμείο Ανάκαμψης και να φτιάξουμε ισχυρά κίνητρα, εργαλεία που μπορούν να αποφασίσουν η επιχείρηση να κάνει τη στιγμή που χρειάζεται την επένδυση».
Από την πλευρά του ο Θεόδωρος Τρύφων , CEO της ELPEN, ανέφερε πως: «Ερχόμαστε να καλύψουμε ένα μεγάλο επενδυτικό κοινό που υπήρξε μεταξύ 2010 και 2019. Θα συνεχιστούν τα επενδυτικά μας προγράμματα. Η φαρμακευτική βιομηχανία είναι ένας κλάδος με δυνατή παραγωγική βάση. Προφανώς πρέπει να υπάρχει σε ένα επενδυτικό κλίμα με κίνητρα, πρέπει να πάμε σε μεγέθυνση των εταιρειών. Είμαστε λίγες μεγάλες μονάδες στην Ελλάδα, να επενδύσουμε σε έρευνα, σε καινοτομία, προϊόντα με εξαγωγικό προσανατολισμό. Δημιουργείται ένα οικοσύστημα για να μπορέσει να κρατηθεί και να αναπτυχθεί θέλει ένα συνολικό πλαίσιο μέτρων και από την πολιτεία και από τις επιχειρήσεις. Να επενδύσουμε περαιτέρω σε έρευνα και παραγωγή και λιγότερο σε εμπορία».
Το πάνελ συντόνισε o δημοσιογράφος του Mega, Νίκος Φιλιππίδης .