Η σημασία της Ηγεσίας και ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να επιτύχει αποτελέσματα σε εταιρείες και οργανισμούς, σε συνδυασμό με ευρύτερο θετικό κοινωνικό αντικείμενο που είχε ως αποτέλεσμα το θέμα μιας πολύ ενδιαφέρουσας συζήτησης που έλαβε χώρα στο πλαίσιο του 10ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών , το οποίο διεξάγεται στους Δελφούς. 9-12 Απριλίου.
Ο Πάνος Μουμτζής, Εκτελεστικός Διευθυντής της Global Executive Leadership Initiative – GELI, με πολυετή εμπειρία σε κρίσιμες ανθρωπιστικές αποστολές, μίλησε για την έννοια της ηγεσίας μέσα από το πρίσμα των καταστάσεων έκτακτης ανάγκης. Όπως σημείωσε, «στον ιδιωτικό εταιρικό τομέα μια λάθος απόφαση έχει οικονομικό κόστος – στη δική μας δουλειά, μπορεί να κοστίσει ζωές». Σ’ αυτό το περιβάλλον, ο ηγέτης καλείται να διατηρήσει την ψυχραιμία του και να καθοδηγήσει με ενσυναίσθηση, διασφαλίζοντας ότι προσφέρει προστασία σε ανθρώπους που βρίσκονται σε απόγνωση.
Έδωσε έμφαση στην ανάγκη για προσαρμοστικότητα και συναισθηματική νοημοσύνη, στοιχεία για να προετοιμάσεις σωστά την ομάδα σου, ενώ υπογράμμισε τη σημασία της αποφασιστικότητας: «Ποτέ δεν έχεις όλα τα δεδομένα, αλλά κάποια στιγμή πρέπει να πάρεις την απόφαση». Για τον ίδιο, η προστασία της ομάδας – είτε πρόκειται για τον ΟΗΕ, ΜΚΟ ή τον Ερυθρό Σταυρό – είναι απόλυτη προτεραιότητα.
Ιδιαίτερα ενδιαφέρον ήταν το σημείο όπου ανέφερε πως «ίσως να μιλήσω με κάποιον που ξέρω πως είναι εγκληματίας». Γι’ αυτό, προετοιμάζεται ψυχολογικά γνωρίζοντας εκ των προτέρων τον σκοπό του και αναζητώντας τυχόν κοινές αξίες, χωρίς όμως να παραβιάζει τις κόκκινες γραμμές του. «Η ενεργητική ακρόαση –το να έχεις την πραγματική περιέργεια να ακούσεις τον άλλον– είναι βασικό εργαλείο στην ηγεσία και στη διαπραγμάτευση, ακόμα και σε αντίστοιχες συνθήκες», κατέληξε.
Η Μαρία Ιωαννίδου , Διευθύνουσα Σύμβουλος, Hellenic Duty Free Shops, ανέδειξε την έννοια του «empowered leadership» μέσα από την προσωπική της εμπειρία στη διοίκηση, τονίζοντας τη σημασία της εμπιστοσύνης ως θεμέλιο για την μηχανή της ηγεσίας. Όπως ανέφερε, «μπορούμε να έχουμε οικονομικούς δείκτες και κοινωνική προσφορά, και εμείς το κάνουμε χωρίς άμεσο θετικό αντίκτυπο για εμάς καθώς οι πελάτες μας είναι κυρίως τουρίστες».
Όσον αφορά την αύξηση των παραγωγικών στοιχείων επισημαίνει πως η δέσμευση των managers παίζει κεντρικό ρόλο: «Όταν ο manager είναι αφοσιωμένος, τότε είναι και οι υπόλοιποι εργαζόμενοι». Ιδιαίτερη έμφαση δίνει στο κοινωνικό προφίλ της εταιρείας, το οποίο είναι υψηλότερο σε ευαίσθητες περιοχές όπου δραστηριοποιείται όπως το Καστελόριζο και οι Καστανιές Έβρου, όπου προσφέρουν υπολογιστές και άλλα αγαθά, αλλά το σημαντικότερο είναι η συμμετοχή και η φυσική παρουσία: «Πηγαίνουμε και τρέχουμε και εμείς», είπε χαρακτηριστικά.
Ο Αντώνης Αυγερόπουλος , Business Executive Office Greece, Cyprus, Adriatics, Bulgaria, Nespresso Hellas SA , τόνισε τη σημασία των αξιών στην ηγεσία και στην εταιρική κουλτούρα, υπογραμμίζοντας ότι οι αξίες κατευθύνονται σε δύο επίπεδα: στην καθημερινότητα και στις αποφάσεις της εταιρείας. «Αν η εταιρεία υστερεί σε σεβασμό είτε για τον πελάτη, είτε για τον καταναλωτή είτε για το περιβάλλον, ο καταναλωτής σε τιμωρεί», συνέχισε. Αυτό αναδεικνύει τη σύνδεση μεταξύ των αξιών και της εμπιστοσύνης που πρέπει να χτιστεί με τον πελάτη.
Αναφέρθηκε και στην εμπειρία της πανδημίας, όταν είχε την ανησυχία των συναδέλφων του για τις δύο στην Ιταλία. «Την επόμενη μέρα πήρα τον υπεύθυνο της Ευρώπης και πρότεινα να κλείσουμε πριν το κάνουν οι άλλοι. Η απάντηση ναι, μόνο ύστερα ρώτησε πόσο θα χάσουμε». Ο κ. Ο Αυγερόπουλος εξήγησε ότι η αντίδραση αυτή δείχνει την κουλτούρα της εταιρείας, όπου η προστασία των ανθρώπων έρχεται πριν από τις οικονομικές συνέπειες.
Συμβούλευσε τις εταιρείες που θέλουν να επιτύχουν καλά αποτελέσματα και κοινωνική προσφορά να εστιάσουν στη μακροχρόνια προσήλωση στις αξίες. «Όταν αφοσιώνεσαι σε κάτι, κάντο καλά». Αναφερόμενος στην πολιτική βιωσιμότητας της Nestlé, εξήγησε πως η εταιρεία επενδύει δεκαετίες τώρα στην ανακύκλωση και σε άλλες πράξεις περιβαλλοντικής ευθύνης. «Δεν μπορεί ένα brand να ακολουθεί τις μόδες. Στη βιωσιμότητα έχουμε δεκαετίες εμπειρίας και δεν μπορούμε να κάνουμε καμία παραχώρηση».
Η Μαρίλια Τόμπρα , Country Director της Sephora, μιλώντας για την εμπειρία της εταιρείας της τόνισε τη σημασία της αλλαγής, υπογραμμίζοντας πως για να αλλάξει μια εταιρική κουλτούρα από τους έσω, πρέπει να αλλάξει και από τους έξω. «Για να αλλάξει μια κουλτούρα, πρέπει να αλλάξει και η εξωτερική εικόνα, ειδικά σε νέες συνθήκες ανταγωνισμού, όπως το online κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ήταν πολύ σημαντική η νέα νοοτροπία».
Η ίδια εξήγησε πως η αλλαγή στη Sephora ενισχύθηκε από την έλευση νέων ανθρώπων τους οποίους όμως αγκάλιασαν και οι παλαιότεροι: «Βοήθησε το γεγονός ότι ήρθε κάποιος νέος άνθρωπος από έξω και έφερε φρέσκες ιδέες». Η νοοτροπία που ενστερνίστηκαν στη Sephora ήταν “act as a disruptor”, να συμπεριφερόμαστε σαν leaders στην αγορά μας πριν κάνουμε, κάτι που τελικά συνέβη», λέει.
Η κ. Μαρίλια Τόμπρα , τόνισε τη σημασία της αυθεντικότητας και της εγγύτητας με τις ομάδες: «Υπάρχουν πολλά διαφορετικά στυλ ηγεσίας, αλλά όταν είσαι αυθεντικός και κοντά στις ομάδες σου, το εκτιμούν». Αυτές οι αλλαγές, αν και προήλθαν από το ανώτατο επίπεδο (top-down), υιοθετήθηκαν και από όλη την ομάδα.
«Είναι σημαντικό να ακούς τους συνεργάτες σου και να έχεις τη διάθεση να μάθεις από αυτούς. Το βλέπουμε σε πολλές περιπτώσεις στην εταιρεία μας», κατέληξε.
Για να παρακολουθήσετε ζωντανά τις εργασίες του Οικονομικού Φόρου των Δελφών κάντε την εγγραφή σας εδώ .