Η Porsche AG και η Mercedes-Benz Group AG θα πληγούν περισσότερο από τη νέα εμπορική κίνηση του προέδρου Ντόναλντ Τραμπ, με πιθανή ζημία ύψους 3,4 δισεκατομμυρίων ευρώ λόγω των νέων αμερικανικών δασμών στα εισαγόμενα αυτοκίνητα.
Οι επιπλέον δασμοί 25%, οι οποίοι θα αρχίσουν να εισπράττονται από τις 3 Απριλίου, μπορεί να εξαφανίσουν περίπου το ένα τέταρτο από τα αναμενόμενα λειτουργικά κέρδη της Porsche και της Mercedes το 2026, σύμφωνα με την Bloomberg Intelligence. Για να μετριάσουν τον αντίκτυπο, οι κατασκευαστές ενδέχεται να αναγκαστούν να αυξήσουν τις τιμές ή να μεταφέρουν περισσότερη παραγωγή στις ΗΠΑ.
Η Γερμανία ηγείται των χωρών της ΕΕ στις εισαγωγές αυτοκινήτων στις ΗΠΑ
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν αυτοκίνητα αξίας 24,8 δισεκατομμυρίων δολαρίων από τη Γερμανία πέρυσι.
Οι μετοχές της Porsche και της Mercedes σημείωσαν πτώση έως και 5,7% στη Φρανκφούρτη, με τη BMW AG να χάνει 4,9%. Η Volkswagen AG, που κατέχει επίσης την Audi και την Lamborghini, υποχώρησε έως και 4,3%, ενώ η Aston Martin Lagonda Global Holdings Plc σημείωσε πτώση 8,9% στο Λονδίνο.
Η τελευταία κίνηση του Τραμπ αποτελεί “ένα μοιραίο σημάδι για το ελεύθερο και βασισμένο σε κανόνες εμπόριο”, δήλωσε η γερμανική λόμπι αυτοκινητοβιομηχανίας VDA, καλώντας τις Βρυξέλλες να διαπραγματευτούν με την Ουάσινγκτον για μια συμφωνία. Εκτός από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές αυτοκινήτων της χώρας, οι δασμοί απειλούν επίσης να πλήξουν προμηθευτές ανταλλακτικών όπως η Robert Bosch GmbH και η Continental AG.
Οι περισσότεροι Γερμανοί κατασκευαστές αυτοκινήτων λειτουργούν εργοστάσια στις ΗΠΑ, όπου παράγουν αυτοκίνητα τόσο για τους τοπικούς αγοραστές όσο και για εξαγωγή. Με την Ευρωπαϊκή Ένωση να εξετάζει μια αντίδραση, οποιαδήποτε κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου θα μπορούσε να βλάψει περαιτέρω μια βιομηχανία που ήδη παλεύει με αυξανόμενα κόστη και περιορισμένη ζήτηση.
Η Porsche, η οποία αντιμετωπίζει προβλήματα με τις πωλήσεις στην Κίνα, ενδέχεται να είναι η πιο εκτεθειμένη. Ο κατασκευαστής πολυτελών αυτοκινήτων έχει σημειώσει σταθερή ανάπτυξη τα τελευταία 15 χρόνια στις ΗΠΑ, που ξεπέρασαν την Κίνα ως την κορυφαία αγορά της. Ωστόσο, οι έμποροι της Porsche στις ΗΠΑ εξαρτώνται αποκλειστικά από τις εισαγωγές, καθώς η εταιρεία δεν διαθέτει εργοστάσιο εκεί.
Με μια αξία αγοράς γύρω από τα 44 δισεκατομμύρια ευρώ, η Porsche έχει μειώσει την αξία της κατά περισσότερο από το ήμισυ σε σχέση με τον Μάιο του 2023, όταν η μετοχή έφτασε στην κορυφή της μετά από μια από τις μεγαλύτερες IPOs στην Ευρώπη τα τελευταία χρόνια. Η απότομη πτώση ασκεί περισσότερη πίεση στον διευθύνοντα σύμβουλο Όλιβερ Μπλουμ, ο οποίος διοικεί και την Porsche και τη Volkswagen.
Ενώ η απογοητευτική ζήτηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα της Porsche στην Κίνα, όπου οι παραδόσεις μειώθηκαν κατά 28% πέρυσι, είναι πρόβλημα, αυτό δεν είναι τόσο έντονο στις ΗΠΑ. Η υιοθέτηση ηλεκτρικών αυτοκινήτων εκεί είναι πιο αργή και οι Αμερικανοί καταναλωτές έχουν αγοράσει περισσότερες Porsche σε όλες τις χρονιές εκτός από μία από το 2009. Η μόνη αρνητική χρονιά ήταν το 2020, όταν ξέσπασε η πανδημία Covid-19.
Η Stellantis NV διαθέτει ένα δίκτυο παραγωγής στις ΗΠΑ, όπου κατασκευάζει τα μοντέλα Jeep, Dodge, Chrysler και Ram, ενώ η Renault SA πλήττεται λιγότερο, καθώς οι πωλήσεις της γίνονται κυρίως στην Ευρώπη. Ενώ οι διευθυντές της αυτοκινητοβιομηχανίας αγωνίζονται εδώ και καιρό ενάντια στους δασμούς – συμπεριλαμβανομένων αυτών που η ΕΕ επέβαλε στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα made-in-China – οι περισσότεροι από αυτούς είναι αυτή τη στιγμή σε κατάσταση αναμονής καθώς συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των Βρυξελλών και της Ουάσινγκτον. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα και μια σύντομη περίοδος με δασμούς θα πλήξει τις αυτοκινητοβιομηχανίες.
“Οι δασμοί επιβαρύνουν βαριά τις εταιρείες και τις παγκοσμίως διασυνδεδεμένες αλυσίδες εφοδιασμού της βιομηχανίας”, δήλωσε η πρόεδρος της VDA, Χίλντεγκαρντ Μίλερ. Η κίνηση αυτή έχει “αρνητικές συνέπειες για τους καταναλωτές, ειδικά στη Βόρεια Αμερική”.