Σε διαδικασία επανεξισσορόπησης βρίσκεται η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, καθώς οι πωλήσεις το πρώτο δίμηνο του 2025 μειώθηκαν, τα ηλεκτρικά αύξησαν το μερίδιό τους, ενώ η Tesla έχασε… και μάλιστα πολύ.
Η απότομη μείωση των συνολικών πωλήσεων σε μεγάλες αγορές, όπως η Γερμανία και η Ιταλία, συμπαρέσυρε τον αριθμό των νεοταξινομημένων αυτοκινήτων στην ΕΕ. Ωστόσο, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αυξάνουν σαφώς το μερίδιο αγοράς τους στο μπλοκ, με τα κινεζικής κατασκευής αυτοκίνητα να βρίσκονται σε άνοδο.
Η δυναμική ανακατατάξεων εντείνεται από τη διεθνή γεωοικονομική καταιγίδα που έφερε η εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, καθώς από τη μία μειώνεται η πίεση για την μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση, παράλληλα όμως οι θέσεις του Μασκ έχουν σαφή και αρνητικό αντίκτυπο στις πωλήσεις της Tesla. Το σκηνικό αυτό είναι καλά τοποθετημένη για να εκμεταλλευτεί η κινεζική BYD, η οποία αν και αντιμετωπίζει δασμούς από την ΕΕ, κατασκευάζει δύο εργαστάσια επί ευρωπαϊκού εδάφους που θα της εξασφαλίσουν πλεονέκτημα.
Η ζήτηση υποχώρησε στις τρεις μεγάλες χώρες
Η γερμανική, ιταλική και γαλλική ζήτηση για καινούργια αυτοκίνητα υστερεί τους δύο πρώτους μήνες του έτους, πλήττοντας τις πωλήσεις στην ήπειρο.
Οι ταξινομήσεις νέων αυτοκινήτων μειώθηκαν κατά 3,4% τον Φεβρουάριο και κατά 3% τους δύο πρώτους μήνες του έτους σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA).
Τον Φεβρουάριο, οι ετήσιες πωλήσεις μειώθηκαν στην Ιταλία κατά 6%, στη Γερμανία κατά 4,6% και στη Γαλλία κατά 3,3%. Ωστόσο, στην Ισπανία σημειώθηκε αύξηση 8,4%.
Τον Φεβρουάριο, το 15,4% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν ήταν ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV), ενώ για τους δύο πρώτους μήνες του έτους, το σύνολο έφτασε το 15,2%. Αυτό σηματοδοτεί ένα άλμα από το 11,5% που ήταν πέρυσι την ίδια περίοδο.
Τα EV είναι χαμηλά αλλά ανεβαίνουν… γρήγορα
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα σημείωσαν ισχυρά κέρδη σε σύγκριση με πέρυσι. Κατά τους δύο πρώτους μήνες του 2025, οι πωλήσεις νέων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία αυξήθηκαν κατά 28,4%, καταλαμβάνοντας περισσότερο από το 1/7 της συνολικής αγοράς της ΕΕ.
Τρεις από τις τέσσερις μεγαλύτερες αγορές ηλεκτρικών οχημάτων στην ΕΕ, οι οποίες αντιπροσωπεύουν το 64% του συνόλου των ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων με μπαταρία, κατέγραψαν διψήφια αύξηση: Η Γερμανία σημείωσε τεράστια αύξηση 41%, οι πωλήσεις στο Βέλγιο αυξήθηκαν κατά 38% και στις Κάτω Χώρες κατά 25%. Αλλά στη Γαλλία, μια μικρή πτώση της τάξης του 1,3% έδωσε την αντίθεση.
Εν τω μεταξύ, τα υβριδικά-ηλεκτρικά οχήματα κατέλαβαν το 35,6% της αγοράς της ΕΕ τον Φεβρουάριο, παραμένοντας τα αγαπημένα των πελατών του μπλοκ. Η κατηγορία αυτή πούλησε 18,7% περισσότερα αυτοκίνητα τους δύο πρώτους μήνες του 2025 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Η Γαλλία, η Ισπανία, η Ιταλία και η Γερμανία σημείωσαν σημαντικό άλμα στις πωλήσεις.
Ταυτόχρονα, το συνδυασμένο μερίδιο αγοράς των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων συρρικνώθηκε στο 38% τον Φεβρουάριο, από 48,4% την ίδια περίοδο του 2024.
Βουτιά για τα βενζινοκίνητα
Τους δύο πρώτους μήνες του έτους, οι ταξινομήσεις βενζινοκίνητων αυτοκινήτων κατέρρευσαν κατά 20,5%, με όλες τις μεγάλες αγορές να παρουσιάζουν μειώσεις. Η Γαλλία παρουσίασε την πιο απότομη πτώση, με τις ταξινομήσεις να κατακρημνίζονται κατά 27,5%, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (-24,9%), την Ιταλία (-19%) και την Ισπανία (-13%), σύμφωνα με την ACEA.
Οι πωλήσεις της Tesla καταρρέουν στην Ευρώπη, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες εξαργυρώνουν
Η Volkswagen, η Renault και η BMW μπόρεσαν να αυξήσουν ελαφρώς τις ευρωπαϊκές πωλήσεις τους κατά τους δύο πρώτους μήνες, αλλά η Stellantis και η Volvo είδαν αμφότερες διψήφια πτώση.
Μεγάλη σφαλιάρα στην Tesla
Εν τω μεταξύ, το άλλοτε μεγαλύτερο όνομα στον κόσμο στα ηλεκτρικά οχήματα, η Tesla είδε τις πωλήσεις της να μειώνονται σημαντικά κατά 49% στην ΕΕ. Σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2024, η Tesla πούλησε 19.046 νέα αυτοκίνητα τους δύο πρώτους μήνες του έτους.
Οι μέτοχοι της μάρκας ανησυχούν όλο και περισσότερο ότι η επιχείρηση έπεσε θύμα των πολιτικών φιλοδοξιών του διευθύνοντος συμβούλου, καθώς ο γεννημένος στη Νότια Αφρική δισεκατομμυριούχος Elon Musk ανέλαβε υψηλόβαθμο ρόλο στην κυβέρνηση του προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump.
Στην Ευρώπη, οι πωλήσεις της Tesla είναι σίγουρα σε ελεύθερη πτώση και έχουν χτυπηθεί από τον κινεζικό γίγαντα αυτοκινήτων SAIC Motor, ο οποίος αύξησε σημαντικά τις πωλήσεις του κατά 39,2% στην ΕΕ την ίδια περίοδο, πουλώντας 30.176 αυτοκίνητα.
Εν τω μεταξύ, και οι δύο εταιρίες έχουν έναν ταχέως αναπτυσσόμενο αντίπαλο: την κινεζική εταιρεία κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων BYD. Η εταιρεία ανακοίνωσε ότι τα έσοδά της για το 2024 ανέρχονται σε πάνω από 107 δισ. δολάρια (99 δισ. ευρώ), ξεπερνώντας τα σχεδόν 97,7 δισ. δολάρια (90,4 δισ. ευρώ) της Tesla για την ίδια περίοδο.
Μεγάλη αύξηση για τη BYD παρά τους δασμούς της ΕΕ
Η BYD δήλωσε ότι οι πωλήσεις ηλεκτρικών και υβριδικών οχημάτων με μπαταρίες αυξήθηκαν κατά 40% παγκοσμίως. Η εταιρία μόλις κυκλοφόρησε το Qin L EV sedan, ένα μεσαίου μεγέθους μοντέλο παρόμοιο με το Model 3 της Tesla, αλλά σε λίγο πάνω από τη μισή τιμή.
Η BYD κυκλοφορεί επίσης ένα σούπερ-γρήγορο σύστημα φόρτισης EV που είναι σχεδόν τόσο γρήγορο όσο ένα γέμισμα στις αντλίες.
Η αυτοκινητοβιομηχανία δεν έχει ακόμη καταφέρει να αποσπάσει ένα αξιοσέβαστο μερίδιο από τις ευρωπαϊκές πωλήσεις αυτοκινήτων, καθώς αντιμετωπίζει επιπλέον 17% επιπλέον του υφιστάμενου κατ’ αποκοπήν συντελεστή 10% που επέβαλε η ΕΕ στους κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων. Αλλά η BYD έχει ισχυρές φιλοδοξίες στην Ευρώπη: η αυτοκινητοβιομηχανία έχει δύο εργοστάσια σε εξέλιξη, ένα στην Ουγγαρία και ένα στην Τουρκία, ενώ φέρεται να εξετάζει και μια τρίτη τοποθεσία στην ήπειρο.
Εν τω μεταξύ, οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν αβεβαιότητα όσον αφορά το διεθνές εμπόριο, η οποία απορρέει από τις ανακοινώσεις της αμερικανικής κυβέρνησης σχετικά με νέους δασμούς, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν τις εισαγωγές αυτοκινήτων.