Ο τομέας της άμυνας της Ευρώπης έχει τη δυνατότητα να ανταποκριθεί στην αυξανόμενη ζήτηση για στρατιωτικό εξοπλισμό, καθώς τα κράτη μέλη της ΕΕ σπεύδουν να ενισχύσουν τις άμυνες τους, δήλωσε την Πέμπτη ο διευθύνων σύμβουλος της σουηδικής αμυντικής εταιρείας SAAB, αλλά η διαδικασία των συμβολαίων πρέπει να επιταχυνθεί.
Η Ευρώπη αγωνίζεται να αυξήσει τις στρατιωτικές δαπάνες σε μια “δραματική αλλαγή” για την ΕΕ, καθώς η Ουάσινγκτον απειλεί να μειώσει τη βοήθεια. Οι ηγέτες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αναμένεται να συζητήσουν την Πέμπτη μια πρόταση για κινητοποίηση έως και 800 δισεκατομμυρίων ευρώ (840 δισεκατομμυρίων δολαρίων) σε έκτακτη σύνοδο για την άμυνα.
Αυτό οδήγησε σε άνοδο των μετοχών των περιφερειακών αμυντικών εταιρειών, οι οποίες είναι αισιόδοξες για την ικανότητά τους να αυξήσουν την παραγωγή τους, αν και προειδοποιούν ότι αυτό θα απαιτήσει χρόνο και θα εξαρτηθεί από το αν οι κυβερνήσεις θα μετατρέψουν τη ρητορική σε πραγματικά συμβόλαια.
“Μπορούμε να το κάνουμε, απόλυτα,” δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της SAAB, Μίκαελ Γιοχάνσον, στο Reuters, όταν ρωτήθηκε αν ο τομέας της Ευρώπης μπορεί να ανταποκριθεί μετά την αναστολή της στρατιωτικής βοήθειας προς την Ουκρανία από τον Ντόναλντ Τραμπ, η οποία είναι βυθισμένη σε έναν πόλεμο που διαρκεί χρόνια μετά την εισβολή της από τη Ρωσία.
“Δεν γίνεται σε μια εβδομάδα ή έναν μήνα… αλλά είμαι απόλυτα πεπεισμένος ότι μπορεί να γίνει.”
Ενώ οι ευρωπαϊκές αμυντικές εταιρείες βρίσκονται σε φάση ταχείας επέκτασης, οι πέντε κορυφαίες εταιρείες παραγωγής όπλων ήταν όλες αμερικανικές το 2023, σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα του Ινστιτούτου Στοκχόλμης για την Έρευνα Ειρήνης.
Η SAAB, η οποία κατασκευάζει αεροπλάνα, υποβρύχια και συστήματα αντιαρματικών, είδε τη μετοχή της να εκτοξεύεται κατά 60% φέτος. Ανταγωνίζεται με γίγαντες της αμυντικής βιομηχανίας, όπως η αμερικανική Lockheed Martin, η γαλλική Dassault και η βρετανική BAE Systems.
Ο Γιοχάνσον δήλωσε ότι οι συγκεκριμένοι όγκοι και οι παραγγελίες πρέπει να συζητηθούν νωρίτερα κατά τις συνομιλίες με τις εθνικές κυβερνήσεις, ώστε οι εταιρείες να αποκτήσουν εμπιστοσύνη για να επεκταθούν. Πρόσθεσε ότι υπάρχουν ακόμη σημεία συμφόρησης στις αλυσίδες εφοδιασμού για ορισμένα εξαρτήματα και πυρίτιδα.
“Τότε μπορούμε από την πλευρά της βιομηχανίας να αρχίσουμε να αναλαμβάνουμε λίγο περισσότερους κινδύνους… ενώ διαπραγματευόμαστε τα συμβόλαια. Αυτό πρέπει να γίνει πολύ πιο γρήγορα, αυτή η διαδικασία,” είπε.