Φως στις οικονομικές και ενεργειακές δυνατότητες των ηλεκτρικών οχημάτων επιχειρεί να ρίξει η τελευταία μελέτη της Eurelectric και της EY.
Σύμφωνα με τη μελέτη, οι ιδιοκτήτες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη θα μπορούσαν να εξοικονομήσουν ετησίως από €450 έως €2.900, αξιοποιώντας τεχνολογίες όπως η έξυπνη φόρτιση και η αμφίδρομη φόρτιση (V2G – Vehicle-to-Grid). Αυτές οι τεχνολογίες επιτρέπουν στις μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων να αποθηκεύουν υπερβάλλουσα ενέργεια και να τη διοχετεύουν πίσω στο δίκτυο σε περιόδους υψηλής ζήτησης, προσφέροντας έτσι σημαντικά οφέλη για το σύστημα ηλεκτρικής ενέργειας.
Ωστόσο, παρά τις δυνατότητες αυτές, η χρησιμοποίηση αυτών των τεχνολογιών παραμένει περιορισμένη, κυρίως λόγω έλλειψης σαφών κινήτρων για τους καταναλωτές. Η μελέτη τονίζει την ανάγκη για ξεκάθαρες τιμές και εύκολη πρόσβαση στις αγορές ευελιξίας, ώστε οι καταναλωτές να κατανοήσουν και να εκμεταλλευτούν τις δυνατότητες αυτές.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, η χωρητικότητα των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη θα μπορούσε να φτάσει τα 114 TWh μέχρι το 2030, ικανή να καλύψει τις ανάγκες ενέργειας για 30 εκατομμύρια σπίτια ετησίως. Παρά το μεγάλο αυτό δυναμικό, η ενσωμάτωσή του στο σύστημα παραμένει αμελητέα.
Οι προκλήσεις για την ευρεία αποδοχή των ηλεκτρικών οχημάτων περιλαμβάνουν, εκτός από την έλλειψη κινήτρων, το υψηλό αρχικό κόστος και τη διαθεσιμότητα υποδομών φόρτισης. Παρ’ όλα αυτά, η μελέτη υπογραμμίζει πως η ευελιξία της ηλεκτροκίνησης μπορεί να οδηγήσει σε χαμηλότερο κόστος λειτουργίας, κάνοντάς τα συνολικά πιο οικονομικά συμφέροντα σε σύγκριση με τα συμβατικά αυτοκίνητα.
Η αύξηση των φορτιστών και η εφαρμογή κατάλληλων πολιτικών θα επιτρέψουν την ταχύτερη ανάπτυξη της αγοράς ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη, καθώς και την ενίσχυση της σταθερότητας του ενεργειακού δικτύου.