Την από καιρό προαναγγελθείσα απόφαση να καθυστερήσει την επίτευξη των στόχων μηδενικών εκπομπών ρύπων ειδικά στην αυτοκινητοβιομηχανία επιβεβαίωσε η Κομισιόν, δίνοντας παράταση τριών ετών, και όχι μόνο ενός, για να επιτύχουν τους νέους στόχους εκπομπών CO2 για τα αυτοκίνητα και τα φορτηγά τους.
Η ΕΕ μείωσε σημαντικά το ανώτατο όριο στις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα από τα αυτοκίνητα φέτος, κάτι που σημαίνει ότι τουλάχιστον το ένα πέμπτο όλων των πωλήσεων από τις περισσότερες εταιρείες αυτοκινήτων πρέπει να είναι ηλεκτρικά οχήματα (EVs) για να αποφευχθούν βαριά πρόστιμα. Ο απώτερος στόχος είναι η μηδενική εκπομπή ρύπων το 2035.
Η πρόεδρος της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε μετά τη συνάντηση με στελέχη του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας ότι θα προτείνει αργότερα αυτόν τον μήνα να επιτραπεί η συμμόρφωση στην τριετία, και όχι μόνο το 2025.
Η επίτευξη των στόχων και η αποφυγή των σχετικών προστίμων εξαρτάται από την πώληση περισσότερων ηλεκτρικών οχημάτων, ένα τμήμα όπου οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες υστερούν έναντι των κινεζικών και αμερικανικών αντιπάλων.
Οι μετοχές των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, συμπεριλαμβανομένων των Volkswagen, Renault, BMW και Mercedes-Benz αυξήθηκαν μεταξύ 1,5% και 4% μετά τα σχόλια της von der Leyen.
«Οι στόχοι παραμένουν οι ίδιοι. Πρέπει να εκπληρώσουν τους στόχους, αλλά αυτό σημαίνει περισσότερη ανάσα για τη βιομηχανία», είπε η φον ντερ Λάιεν σε συνέντευξη Τύπου, προσθέτοντας ότι η πρόταση απαιτεί έγκριση από τις κυβερνήσεις της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο.
Η συμμόρφωση θα βασίζεται πλέον στις μέσες εκπομπές μιας αυτοκινητοβιομηχανίας κατά την περίοδο 2025-2027.
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες της ΕΕ, οι οποίες έχουν πληγεί από την πτώση της ζήτησης και το κλείσιμο των εργοστασίων, και τώρα προετοιμάζονται για δασμούς στις ΗΠΑ, είχαν ζητήσει από την Επιτροπή να χορηγήσει ελάφρυνση από τα πρόστιμα που λένε ότι θα μπορούσαν να αυξηθούν στα 15 δισ. ευρώ για το 2025.