Επιπτώσεις στην επιχειρηματικότητα από τον αυξανόμενο ανταγωνισμό αναμένει η πλειονότητα των στελεχών επιχειρήσεων παγκοσμίως σύμφωνα με το C-suite barometer 2025 της Forvis Mazars, με το 93% των στελεχών που συμμετείχαν στην έρευνα να επισημαίνουν ότι διατηρούν αισιόδοξες προοπτικές για την πορεία της εταιρείας τους.
Κάθε χρόνο η Forvis Mazars, η κορυφαία ελεγκτική, συμβουλευτική και φορολογική εταιρεία, συγκεντρώνει τις απόψεις ανώτατων στελεχών από όλο τον κόσμο για ένα ευρύ φάσμα θεμάτων που επηρεάζει τη λειτουργία των επιχειρήσεων και κατ’ επέκταση της οικονομίας στο σύνολό της.
Η έρευνα για το 2025 παρέχει πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με τις τάσεις της αγοράς και τις αλλαγές που αναμένεται να επηρεάσουν τις εταιρείες. Επίσης, εξετάζει τις στρατηγικές προτεραιότητες των ανώτατων διοικητικών στελεχών, τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες που οδηγούν σε ανάπτυξη.
- Για το 2025, η συντριπτική πλειοψηφία (93%) των στελεχών που συμμετείχαν στην C-suite έρευνα, διαβλέπει θετικές προοπτικές ανάπτυξης για τους οργανισμούς τους, ωστόσο, δηλώνουν ότι οι σημαντικές προκλήσεις παραμένουν.
- Τα ευρήματα αποτυπώνουν ότι ο ανταγωνισμός και η γεωπολιτική αστάθεια αυξάνονται ραγδαία, δημιουργώντας σημαντικά εμπόδια στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων. Το 35% των στελεχών (αύξηση 13 μονάδων σε σχέση με την έρευνα του 2024) θεωρεί σημαντικότερο παράγοντα τον αυξημένο ανταγωνισμό και ακολουθεί η γεωπολιτική αστάθεια με ποσοστό 30% (αύξηση 8 μονάδων σε σχέση με την έρευνα του 2024).
- Τα ανώτατα στελέχη εκτιμούν ότι η οικονομική αβεβαιότητα (39%) και ο αυξημένος ανταγωνισμός (33%) θα επηρεάσουν περισσότερο τους οργανισμούς τους.
- Παρά τις προκλήσεις, περισσότερες από τέσσερις στις πέντε επιχειρήσεις (83%) σχεδιάζουν να επεκταθούν σε τουλάχιστον μία νέα χώρα τα επόμενα πέντε χρόνια, με πάνω από το 40% να στοχεύει σε τρεις ή περισσότερες νέες χώρες.
- H έλλειψη ταλέντων εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό ζήτημα, καθώς το 43% των οργανισμών αντιμετωπίζει δυσκολίες στην προσέλκυση ικανών στελεχών.
Η έρευνα καταγράφει τις απόψεις περισσότερων από 1.700 στελεχών της C-suite σε περισσότερες από 35 χώρες και περιοχές. Παρότι τα ανώτατα στελέχη εστιάζουν στην αντιμετώπιση των παραγόντων που αναμένεται να επηρεάσουν την επιχείρησή τους – οικονομικοί παράγοντες (39%), αυξημένος ανταγωνισμός (33%) και αναδυόμενες τεχνολογίες (31%) – το 43% εξακολουθεί να θεωρεί την πληροφορική και την τεχνολογία παράγοντα-κλειδί μετασχηματισμού και ανάπτυξης, τοποθετώντας τις στην κορυφή των στρατηγικών προτεραιοτήτων τους. Παράλληλα, τα ανώτατα στελέχη παραμένουν προσηλωμένα στη διεθνή επέκταση και στην εφαρμογή νέων ή αναθεωρημένων στρατηγικών διατήρησης στελεχών, παράγοντες που θα παίξουν σημαντικό ρόλο στον μελλοντικό προσδιορισμό των επιχειρήσεων, δημιουργώντας ευκαιρίες ανάπτυξης και αύξησης του μεριδίου αγοράς.
Ψηφιακή ευελιξία και μετασχηματισμός που βασίζεται σε επεξεργασία δεδομένων
Ο μετασχηματισμός της πληροφορικής και της τεχνολογίας εξακολουθεί να παραμένει ως η κορυφαία στρατηγική προτεραιότητα των ηγετών επιχειρήσεων, με το 43% να τον τοποθετεί στην κορυφή της ατζέντας τους, σημειώνοντας αύξηση 11 μονάδων μέσα σε μόλις έναν χρόνο. Η πλειοψηφία (85%) δηλώνει αισιοδοξία για την απόδοση που θα αποφέρουν οι επενδύσεις σε αυτούς τους τομείς.
Η αρχική σπουδή για την υιοθέτηση των τελευταίων τάσεων στην τεχνολογία, φαίνεται να έχει κάπως επιβραδυνθεί και πλέον έχει εξελιχθεί σε μια πιο στρατηγική προσέγγιση. Όσον αφορά την επένδυση στην τεχνητή νοημοσύνη, τα στελέχη που συμμετείχαν στην έρευνα είναι ξεκάθαρα προσηλωμένα σε αυτήν. Το 87% αναγνωρίζει τον αντίκτυπο που θα έχει η Gen AI ενώ το 91% έχει αναπτύξει ήδη στρατηγικές για την εφαρμογή της. Το πιο ενδιαφέρον, είναι η μετατόπιση της χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης από την παραγωγή προϊόντων και παροχή υπηρεσιών στον τομέα των εσωτερικών διαδικασιών.
Επενδύσεις και διεθνής επέκταση
Η διεθνής επέκταση αποτελεί βασική στρατηγική προτεραιότητα για το ένα τέταρτο των ηγετών παγκοσμίως, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία (83%) έχει ήδη σχέδια να δραστηριοποιηθεί σε μία ή περισσότερες νέες χώρες μέσα στην επόμενη πενταετία. Οι ΗΠΑ, η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Κίνα και ο Καναδάς αναδεικνύονται ως οι κορυφαίες χώρες- στόχοι για επέκταση. Τα περισσότερα στελέχη που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για διεθνή επέκταση προέρχονται από τη Μέση Ανατολή και τη Λατινική Αμερική.
Η διεθνοποίηση συνοδεύεται όμως και από σημαντικές προκλήσεις. Συγκεκριμένα, η κατανόηση των τοπικών κανονισμών και νομικών απαιτήσεων θεωρείται το μεγαλύτερο εμπόδιο, ενώ ακολουθούν η εξασφάλιση εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού στις περιοχές αυτές και η προσαρμογή προϊόντων και υπηρεσιών ώστε να ανταποκρίνονται στις ανάγκες των νέων αγορών.
Αναβάθμιση των υφιστάμενων στελεχών για την αντιμετώπιση της έλλειψης ταλαντούχων ανώτερων στελεχών
Οι άνθρωποι παραμένουν ο πυρήνας για ανάπτυξη και σημαντικό κεφάλαιο για το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα κάθε οργανισμού. Οι νέες ή αναθεωρημένες στρατηγικές προσέλκυσης και διατήρησης ταλέντων συγκαταλέγονται στις τρεις κορυφαίες προτεραιότητες για το 25% των ηγετών επιχειρήσεων, ενώ το 43% των οργανισμών εξακολουθεί να αντιμετωπίζει δυσκολίες στην προσέλκυση εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού σε ανώτερο επίπεδο.
Η έμφαση πλέον μετατοπίζεται στην ανεύρεση, πρόσληψη και ανάπτυξη ταλέντων εισαγωγικού και μεσαίου επιπέδου καθώς και ανάπτυξη των ήδη υφιστάμενων στελεχών.
Όπως δήλωσε ο Mark Kennedy, Partner and Chief Clients & Markets της Forvis Mazars Group: «Είναι ενθαρρυντικό να βλέπουμε τη θετική προοπτική ανάπτυξης που διατηρούν τα ανώτερα στελέχη. Αυτή, βασίζεται στις επιτυχίες που έχουν επιτευχθεί σε ένα αρκετά ασταθές περιβάλλον τα τελευταία δύο χρόνια και δείχνει την ανθεκτικότητα που πολλοί ηγέτες και οι επιχειρήσεις τους έχουν αναπτύξει με τον καιρό, καθώς προετοιμάζονται για το μέλλον, εν μέσω αυξανόμενου ανταγωνισμού και γεωπολιτικής αστάθειας.
Η κύρια πρόκληση του 2025 θα είναι η διατήρηση των στρατηγικών προτεραιοτήτων και ενός ξεκάθαρου οράματος ενόψει της εισόδου νέων επιχειρήσεων στην αγορά, της συνεχιζόμενης τεχνολογικής ανατροπής και πιθανών αναταραχών στην αγορά, προκειμένου να οδηγήσουν τις επιχειρήσεις τους στην επιτυχία και να ξεχωρίσουν στον αυξανόμενο ανταγωνισμό.»