Η αγορά ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη σημείωσε σημαντική άνοδο τον Ιανουάριο του 2025, με τις πωλήσεις να αυξάνονται κατά 37% σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν.
Αυτή η άνοδος οφείλεται κυρίως στις προσπάθειες των ευρωπαϊκών κατασκευαστών αυτοκινήτων να προωθήσουν τα ηλεκτρικά τους μοντέλα και να συμμορφωθούν με τους αυστηρούς κανονισμούς εκπομπών CO2 που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Ένωση. Παρά τις αυξήσεις στις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων, η συνολική ζήτηση για αυτοκίνητα στην περιοχή μειώθηκε, με τις πωλήσεις παραδοσιακών βενζινοκίνητων και ντίζελ μοντέλων να καταγράφουν σημαντική πτώση.
Ειδικότερα, οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 37% τον Ιανουάριο, καθώς οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προώθησαν τα ηλεκτρικά τους μοντέλα για να συμμορφωθούν με τους αυστηρότερους κανονισμούς εκπομπών CO2 φέτος.
Οι παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξήθηκαν σε αγορές όπως η Γερμανία, το Ηνωμένο Βασίλειο και η Ιταλία, όπως ανέφερε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων την Τρίτη. Οι συνολικές πωλήσεις στην περιοχή μειώθηκαν κατά 2,1% λόγω της πτώσης της ζήτησης για υβριδικά, βενζινοκίνητα και ντίζελ μοντέλα.
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη προετοιμάζονται για μια ακόμη δύσκολη χρονιά, με τους αυστηρότερους στόχους ρύπανσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης να τους αναγκάζουν να πωλούν περισσότερα ηλεκτρικά οχήματα ή να αντιμετωπίσουν πρόστιμα. Μετά την πτώση των πωλήσεων στην Κίνα, αντιμετωπίζουν επίσης την απειλή επιπλέον δασμών στις ΗΠΑ.
Ακόμη και με την ισχυρή εμφάνιση των ηλεκτρικών οχημάτων τον Ιανουάριο, η βιομηχανία μπορεί να λάβει κάποια αρωγή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, όπως επισημαίνει το Bloomberg. Η Γαλλία πιέζει την ΕΕ να δώσει μεγαλύτερη ευελιξία στους κατασκευαστές αυτοκινήτων για να συμμορφωθούν με τους στόχους εκπομπών φέτος, ανέφερε το Bloomberg τη Δευτέρα. Ένας στέλεχος της Renault SA είπε την περασμένη εβδομάδα ότι είναι “100% βέβαιος” ότι οι Βρυξέλλες θα χαλαρώσουν τους κανονισμούς για να προστατεύσουν τους τοπικούς κατασκευαστές.
Ο Friedrich Merz, που αναμένεται να γίνει ο επόμενος καγκελάριος της Γερμανίας μετά την εκλογική του νίκη την Κυριακή, υποστηρίζει ότι οι πωλήσεις νέων οχημάτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης θα πρέπει να συνεχιστούν πέρα από τη φάση εξάλειψης που είναι προγραμματισμένη για το 2035.
Οι επόμενες κινήσεις
Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προειδοποιούν εδώ και μήνες ότι κινδυνεύουν να πληρώσουν δισεκατομμύρια ευρώ σε πρόστιμα για την αποτυχία τους να τηρήσουν τους στόχους εκπομπών της ΕΕ. Μερικές από τις προτάσεις περιλαμβάνουν την εισαγωγή πολυετών περιόδων συμμόρφωσης ή την επιτρεπόμενη μεταφορά ή δανεισμό πιστώσεων CO2 σε διάφορα χρόνια. Η Επιτροπή βρίσκεται σε συζητήσεις με τη βιομηχανία και θα παρουσιάσει ένα σχέδιο δράσης στις 5 Μαρτίου.
Ορισμένες εταιρείες έχουν αποκαλύψει την πρόθεσή τους να συγχωνεύσουν τα στόλο τους με κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων που μπορούν να τους βοηθήσουν να συμμορφωθούν με τους κανονισμούς.
Η Tesla Inc. -της οποίας οι πωλήσεις στην Ευρώπη μειώθηκαν κατά 45% τον περασμένο μήνα- σκοπεύει να σχηματίσει μια συμμαχία με κατασκευαστές αυτοκινήτων όπως η Toyota, η Ford και η Stellantis. Η Mercedes-Benz Group AG στοχεύει σε συνεργασία με τη Volvo Car AB και την Polestar.
Η Stellantis NV, που αναζητά νέο διευθύνοντα σύμβουλο και ανακοινώνει τα κέρδη της την Τετάρτη, είδε τις πωλήσεις της στην περιοχή να πέφτουν κατά 16%. Η Volkswagen AG και η Renault SA σημείωσαν αύξηση των παραδόσεων, ενώ οι πωλήσεις νέων μοντέλων της BMW AG μειώθηκαν.
Εν τω μεταξύ, περισσότεροι πελάτες στρέφονται σε οχήματα που διαθέτουν κινητήρα εσωτερικής καύσης και υποστηρίζονται από μπαταρία. Οι πωλήσεις υβριδικών οχημάτων χωρίς φορτιστή αυξήθηκαν κατά 17% τον περασμένο μήνα.