Την ώρα που η ζήτηση στον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών αυξάνεται, και η Αθήνα ως προς την εξέλιξη της επιβατικής κίνηση κατατάσσεται πρώτη σε ευρωπαϊκό επίπεδο σε σχέση με το 2019, εμφανίζοντας ισχυρή αναπτυξιακή πορεία, η ίδια η πόλη δείχνει να υστερεί στη βασική της λειτουργικότητα με την εικόνα της να χειροτερεύει. Η Αθήνα μετά βίας περνά την βάση σε επίπεδο ανθρώπινης πόλης παρόμοια των Ευρωπαϊκών και Βαλκανικών πρωτευουσών. Μία πόλη με θόρυβο, μολυσμένη ατμόσφαιρα, βρώμικη, χωρίς πλατείες, πεζόδρομους, δημόσια συγκοινωνία, ασφάλεια.
Οι τουρίστες, που κατά κύριο λόγο μένουν στην πόλη για μόλις τρεις ημέρες, αφήνοντας πίσω τους μια πόλη που δεν φαίνεται να αξιοποιεί στο έπακρο την αυξημένη δημοτικότητά της. Ερχονται για να δουν τα αρχαία μνημεία και να γνωρίσουν τον πολιτισμό της. Ωστόσο, η συνολική τους εμπειρία επηρεάζεται από τις συνθήκες διαβίωσης.
Πώς βαθμολογείται η Αθήνα;
Με άριστα το 10, σύμφωνα με την έρευνα σύμφωνα με έρευνα της gbr που έγινε σε συνεργασία με την Ενωση Ξενοδόχων Αττικής, Αθηνών και Αργοσαρωνικού και τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών η κατάσταση θορύβου στην Αθήνα μόλις περνά την βάση και βρίσκεται στο 6, ενώ όσον αφορά στην ατμόσφαιρα και την καθαριότητα στο 6,3 και 6,5 αντίστοιχα.
Οι πλατείες και τα πεζοδρόμιο στο 6,7 ενώ πάνω από το 6, στο 7 και το 7.1 η ενημέρωση για ειδικές εκδηλώσεις και τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Τα σήματα και η πληροφόρηση στο 7,4 και η ασφάλεια στο 7,6. Την μόλις τριήμερη παραμονή των τουριστών στην Αθήνα κερδίζει ο πολιτισμός που βρίσκεται στο 9.
Το 2024, οι διεθνείς αφίξεις μη κατοίκων έφτασαν τα 7,9 εκατομμύρια, από 7,1 εκατομμύρια το 2023 και 6,4 εκατομμύρια το 2019, σημειώνοντας αυξήσεις 12% και 24%, αντίστοιχα, κατοίκων στο 8,5 και η διασκέδαση στην πόλη 8.4.
H απάντηση που πήρε το Crisismonitor.gr αναφορικά με τους λόγους που η εικόνα της υποχωρεί στα μάτια των τουριστών και κατοίκων της πόλης ήταν ότι ο Δήμος Αθηναίων δεν είναι ο μόνος υπεύθυνος για αυτό.
40 επώνυμα ξενοδοχεία σε μία πόλη που οι αρμόδιοι δεν δίνουν σημασία
Η Αθήνα, τα υπουργεία και ο Δήμος Αθηναίων δεν εκμεταλλεύτηκαν την ευκαιρία εισόδου μεγάλων ξενοδοχειακών αλυσίδων ως προς την βελτίωση της πόλης, εναποθέτοντας τις ευθύνες τους στην καλή προαίρεση των ξενοδοχείων.
Συγκεκριμένα από το 2017, 11 επιπλέον διεθνείς ξενοδοχειακές αλυσίδες εισήλθαν στην Αττική, αυξάνοντας τον συνολικό αριθμό σε 23 αλυσίδες που διαχειρίζονται 40 brands το 2024. Και ενώ, η διείσδυση των διεθνών brands παραμένει ισχυρότερη στην κατηγορία των 5 αστέρων, όπου το 43% των ξενοδοχείων και το 52% των δωματίων τους ανήκουν σε διεθνή αλυσίδα, η Αθήνα δυσκολεύεται να προσελκύσει VIP τουρίστες, δυσχεραίνοντας το έργο των ξενοδόχων και των θεσμικών φορέων στην προσπάθειά τους να επιμηκύνουν τη διάρκεια διαμονής των επισκεπτών.
Θα συνεχιστεί το «Αθηναϊκό θαύμα» και το 2025;
Το 2024, τα ξενοδοχεία της Αθήνας σημείωσαν ιστορικά υψηλά στις τιμές δωματίων (ADR), με αύξηση 10% σε σχέση με το 2023 και 42% σε σχέση με το 2019. Η Αθήνα ξεπέρασε μόλις τη Μαδρίτη και μειώνει τη διαφορά με τη Βαρκελώνη, η οποία αύξησε το ADR της κατά 8% σε σχέση με το 2023 και 33% σε σχέση με το 2019.
Ωστόσο, τα τελευταία 20 χρόνια η Ρώμη διατηρεί την πρωτοκαθεδρία έναντι της Βαρκελώνης, της Μαδρίτης και της Αθήνας, κυρίως λόγω της ισχυρής ανάπτυξης των πολυτελών ξενοδοχείων της. Παρά τις προειδοποιήσεις των θεσμικών φορέων του τουρισμού, η Αθήνα εξακολουθεί να λειτουργεί «στον αυτόματο πιλότο».
Το αεροδρόμιο αναπτύσσεται, η πόλη όμως;
Το 2024, το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών συνδέεται με πάνω από 133 διεθνείς προορισμούς, με διεθνείς αφίξεις μη κατοίκων να φτάνουν τα 7,9 εκατομμύρια, από 7,1 εκατομμύρια το 2023 και 6,4 εκατομμύρια το 2019, σημειώνοντας αυξήσεις 12% και 24% αντίστοιχα.
Ωστόσο, μόλις το 22% των επιβατών επισκέπτεται αποκλειστικά την Αθήνα, ενώ η διάρκεια παραμονής τους παραμένει στις τρεις ημέρες. Αυτό καταδεικνύει ότι, παρά την αύξηση της τουριστικής κίνησης, η πόλη δεν καταφέρνει να μετατραπεί σε προορισμό μακράς διαμονής, γεγονός που αποτελεί πρόκληση για το μέλλον της.