Η μάχη για τα έσοδα του ρωσικού πετρελαίου συνεχίζεται, καθώς ένα ακόμη πακέτο κυρώσεων τίθεται σε ισχύ στο τέλος του μήνα, στοχεύοντας αυτή τη φορά τον λεγόμενο ρωσικό «σκιώδη στόλο» και άλλα πλοία που μεταφέρουν ρωσικά ορυκτά καύσιμα πάνω από τα ανώτατα όρια της αγοράς, κυρίως προς την Ασία.
Εκτός από δύο ρωσικές πετρελαϊκές εταιρίες, περισσότερα από 150 δεξαμενόπλοια προστέθηκαν στη λίστα κυρώσεων των ΗΠΑ, εκ των οποίων τα 68 αποδίδονται στον σκιώδη στόλο, ανεβάζοντας το συνολικό ποσοστό των δεξαμενόπλοιων του σκιώδους στόλου που έχουν υποστεί κυρώσεις στο 35% από τα 669 πλοία που έχουν ταυτοποιηθεί ως τέτοια.
Πολλά εξ αυτών ανήκουν εμμέσως σε Έλληνες εφοπλιστές, όπως έχει κατ επανάληψη επισημάνει το Crisis Monitor, οι οποίοι πούλησαν παλιά -σχεδόν scrap- πλοία τους στη Ρωσία, έναντι απίστευτου τιμήματος, βγάζοντας λεφτά, περιορίζοντας το ρίσκο και επιτρέποντας στον Πούτιν να συνεχίσει να στέλνει πετρέλαιο διεθνώς…
Αυξήθηκαν οι παραδώσεις ενόψει εμπάργκο
Εν όψει της εφαρμογής των κυρώσεων, οι ρωσικές αποστολές πετρελαίου προς την Ινδία παρουσίασαν αύξηση τις πρώτες 10 ημέρες του Φεβρουαρίου, ενώ τα δεξαμενόπλοια συνεχίζουν να επιχειρούν. Σύμφωνα με το CREA, οι αποστολές προς άλλες χώρες επίσης αυξήθηκαν.
Οι παραδόσεις προς την Κίνα μειώθηκαν σε σύγκριση με τον ημερήσιο μέσο όρο του Ιανουαρίου, καθώς η χώρα έσπευσε να αντικαταστήσει τις ρωσικές αποστολές με αγκολανικές και βραζιλιάνικες, σύμφωνα με το Reuters.
Σύμφωνα με δημοσιεύματα, πολλά από τα επηρεαζόμενα δεξαμενόπλοια έχουν ήδη αγκυροβολήσει και παραμένουν αδρανή, ενώ η εφαρμογή των κυρώσεων ειδικά για τα δεξαμενόπλοια έχει χαρακτηριστεί ως επιτυχία. Τώρα που αυτά τα πλοία, τα οποία παραβιάζουν τις δυτικές κυρώσεις αποκρύπτοντας τις ρωσικές τους συνδέσεις, έχουν κατονομαστεί, η Ινδία και η Κίνα έχουν αρχίσει να αποσύρονται από την υποδοχή τους στα λιμάνια τους.
Η κερκόπορτα
Στα τέλη του 2022 και στις αρχές του 2023, η ΕΕ, η G7 και η Νορβηγία είχαν ήδη συμφωνήσει να επιτρέπουν τη μεταφορά ρωσικών ορυκτών καυσίμων στα τοπικά τους πλοία μόνο εάν το φορτίο υπόκειται σε ανώτατο όριο τιμών. Οι δυτικοί πάροχοι ναυτιλιακών υπηρεσιών μπορούν επίσης να προσφέρουν τις κυρίαρχες στην αγορά υπηρεσίες τους, συμπεριλαμβανομένης της ασφάλισης, μόνο εφόσον τηρείται το ανώτατο όριο τιμών. Αυτή η προσπάθεια να στερηθεί η Ρωσία από υψηλά έσοδα από τα ορυκτά καύσιμα οδήγησε τη χώρα να αποκρύψει την ιδιοκτησία των δεξαμενόπλοιων. Ο σκιώδης στόλος, μια ομάδα γηρασμένων δεξαμενόπλοιων με αδιαφανείς δομές ιδιοκτησίας και χωρίς ουσιαστική ασφάλιση, ανέλαβε τη μεταφορά του ρωσικού πετρελαίου, αποφεύγοντας τα ανώτατα όρια της αγοράς.
Παρόλο που η αγορά νέων πλοίων παραμένει ένας τρόπος παράκαμψης ακόμη και των κυρώσεων που στοχεύουν συγκεκριμένα σκάφη, θεωρείται μη βιώσιμη μακροπρόθεσμα, καθώς είναι δαπανηρή και τα παγκόσμια αποθέματα προς απόσυρση έχουν ήδη μειωθεί σημαντικά.
You will find more infographics at Statista