Στο διάστημα από Νοέμβριο έως Ιανουάριο σημειώθηκαν τρία περιστατικά ζημιάς σε υποθαλάσσια καλώδια της Βαλτικής, προκαλώντας μερική διακοπή επτά διαφορετικών συνδέσεων τηλεπικοινωνίας που συνδέουν χώρες της Βαλτικής, όπως η Σουηδία, η Φινλανδία, η Γερμανία, η Εσθονία και η Λετονία.
Συνολικά, σύμφωνα με τη Statista, καταγράφηκαν ζημιές σε 10 υποθαλάσσια καλώδια και τρεις αγωγούς φυσικού αερίου, με πρώτο το ευρέως γνωστό περιστατικό ρήξης των αγωγών Nord Stream 1 και Nord Stream 2 το 2022.
Σύμφωνα με έκθεση της Washington Post από τις 19 Ιανουαρίου, αξιωματούχοι αναφέρουν ότι τα στοιχεία δείχνουν αμέλεια και όχι κακόβουλη ενέργεια πίσω από τα περιστατικά των ετών 2023 και 2024. Υποψίες υπάρχουν για δύο πλοία με κινεζική εγγραφή – και τα δύο φέρονται να συνδέονται με τη Ρωσία – και για ένα σκάφος που ανήκει στον ρωσικό λεγόμενο «σκιώδη στόλο» που παρακάμπτει τις κυρώσεις μεταφέροντας πετρέλαιο. Παρά την εκτίμηση αυτή, ένα τρίτο περιστατικό ζημίας έλαβε χώρα πρόσφατα, προκαλώντας νέες υποψίες για δολιοφθορά. Ένα άλλο ρωσικό φορτηγό πλοίο κατασχέθηκε από τις νορβηγικές αρχές στις 31 Ιανουαρίου στο Tromso, ενώ η Σουηδία έλαβε μέτρα κατά ενός βουλγαρικού πλοίου, του Vezhen, που διαπιστώθηκε ότι είχε προκαλέσει ζημιά στο καλώδιο, έστω και ακούσια.
Η ύπαρξη αμφιβολιών σχετικά με το αν τα περιστατικά είναι σύμπτωση ενισχύεται από τα γεγονότα του 2022 με τους αγωγούς Nord Stream, τα οποία πλέον θεωρούνται σχεδόν βέβαιη δολιοφθορά. Οι εκρήξεις που προκάλεσαν τη ρήξη των αγωγών Ρωσίας-Γερμανίας έλαβαν χώρα επτά μήνες μετά την ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, ενώ η Ευρώπη προσπαθούσε να μειώσει την εξάρτησή της από το ρωσικό φυσικό αέριο. Παρόλα αυτά, δεν θεωρείται αποκλειστικός δράστης η Ρωσία, και έχουν αναδυθεί θεωρίες που αναφέρουν και την Ουκρανία ως πιθανό υπεύθυνο.
Στο πλαίσιο της διερεύνησης των ζημιών στα καλώδια, η Δανία προσέγγισε το κινεζικό πλοίο Yi Peng 3 τον Νοέμβριο, το οποίο φέρεται να προκάλεσε ζημιά σε καλώδιο, ενώ η Φινλανδία κατέσχεσε το ρωσικό Eagle S την ημέρα των Χριστουγέννων λόγω αντίστοιχης ζημιάς. Το τελευταίο πλοίο που φαίνεται να εμπλέκεται, το κινεζικό Newnew Polar Bear, κατευθύνθηκε προς τα ρωσικά ύδατα μετά το περιστατικό του 2023 και συνοδευόταν από ρωσικό παγοθραυστικό.
Η μέθοδος με την οποία τα πλοία προκαλούν ζημιές στα καλώδια και τους αγωγούς διαφέρει από τις ρήξεις των Nord Stream, καθώς δεν εντοπίστηκαν ίχνη εκρηκτικών, αλλά το πρόβλημα προέρχεται από τις άγκυρες που τραβούν τα πλοία για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Αυτό έχει προκαλέσει ανησυχία για την κακή συντήρηση των πλοίων και τη χαμηλή εκπαίδευση των πληρωμάτων, αν και άλλοι θεωρούν απίθανο οι ναυτικοί να μην παρατηρήσουν τις βλάβες. Αν και οι ζημιές από άγκυρες δεν είναι τόσο εκτεταμένες όσο εκείνες από εκρηκτικά, παραμένουν δαπανηρές και μπορούν να διαταράξουν σημαντικά τις επικοινωνίες, την ηλεκτρική ενέργεια και την παροχή φυσικού αερίου μέχρι την αποκατάσταση.
Εν μέσω αυτών των αμφιβολιών για την αιτία των ζημιών, έχουν αναφερθεί και άλλα περιστατικά κοπής καλωδίων σε διάφορες περιοχές, όπως στην Ταϊβάν, προκαλώντας περισσότερη ανησυχία. Εκτιμάται ότι παγκοσμίως συμβαίνουν 150 με 200 τέτοια περιστατικά κάθε χρόνο, κυρίως λόγω αγκυροβολίας και αλιείας, κάτι που μεταφράζεται σε περίπου τρεις επισκευές καλωδίων την εβδομάδα. Ενώ αυτά τα δεδομένα καθιστούν τα περιστατικά της Βαλτικής Θάλασσας όχι αδύνατα, αλλά απίθανα, η υποψία για δολιοφθορά συνεχίζει να υπάρχει εν μέσω των αυξανόμενων εντάσεων στην Ευρώπη και της ιστορίας πιθανών δολιοφθορών στην περιοχή.
You will find more infographics at Statista