Μια έρευνα που διεξήχθη από το ολλανδικό μέσο Follow The Money και δημοσιεύθηκε την Τρίτη αποκάλυψε ότι πλοιοκτήτες από δυτικές χώρες που επιβάλλουν κυρώσεις στη Ρωσία έχουν κερδίσει δισεκατομμύρια από την πώληση παλαιών δεξαμενόπλοιων στον λεγόμενο “σκιώδη στόλο” της χώρας.
Συνολικά, 230 δεξαμενόπλοια που εντοπίστηκαν να παρακάμπτουν τις κυρώσεις μεταφέροντας ρωσικό πετρέλαιο, συνδέθηκαν με πρώην ιδιοκτήτες από την Ελλάδα, την Κύπρο, το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, το Βέλγιο και άλλες δυτικές χώρες, οι οποίοι τα πούλησαν μετά την εισβολή στην Ουκρανία για ποσά πολύ υψηλότερα από την πραγματική αξία των γερασμένων πλοίων. Τα σκάφη, που αποτελούν πάνω από το ένα τρίτο του συνολικού σκιώδους στόλου της Ρωσίας, πέρασαν στη συνέχεια σε αδιαφανή ιδιοκτησία και συνέχισαν να εκτελούν μυστικές μεταφορές πετρελαίου. Σύμφωνα με την έκθεση, εκτός από την κακή και μη ασφαλή κατάστασή τους, τα πλοία αυτά στερούνται επίσης κρίσιμων ασφαλιστικών καλύψεων.
Ο σκιώδης στόλος επιτρέπει στη Ρωσία να πουλά πετρέλαιο πάνω από το ανώτατο όριο τιμής, το οποίο ισχύει όταν η χώρα χρησιμοποιεί δεξαμενόπλοια συνδεδεμένα με δυτική ιδιοκτησία ή ασφάλιση. Με αυτόν τον τρόπο παρακάμπτει τις κυρώσεις και χρηματοδοτεί τη πολεμική της προσπάθεια στην Ουκρανία. Η άμεση πώληση πλοίων στη Ρωσία είναι επίσης κυρωμένη για πολλούς δυτικούς πλοιοκτήτες, αλλά οι αγοραστές είναι εταιρίες στην Ινδία, το Βιετνάμ και το Χονγκ Κονγκ, μεταξύ άλλων. Τα πλοία αυτά αποφεύγουν τα ευρωπαϊκά λιμάνια, σύμφωνα με την έκθεση, παρότι φορτώνουν πετρέλαιο δυτικά, μέχρι και τη Βαλτική Θάλασσα.
Σε σχέση με τις επανειλημμένες περιπτώσεις κοπής υποθαλάσσιων καλωδίων από άγκυρες εμπορικών πλοίων στη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή, ένα ύποπτο πλοίο του σκιώδους στόλου, το Eagle S, κατασχέθηκε στις αρχές του έτους. Για αρκετά πλοία που ταυτοποιήθηκαν ως πιθανοί υπαίτια της κοπής καλωδίων από τον Οκτώβριο του 2023, βρέθηκαν συνδέσεις με τη Ρωσία, αν και ένα από αυτά απαλλάχθηκε πρόσφατα από τις κατηγορίες. Αν και πηγές πληροφοριών διέρρευσαν ότι τουλάχιστον για τρία από τα περιστατικά δεν βρέθηκαν αποδείξεις κακόβουλης πρόθεσης, τα κράτη της Βαλτικής συνεχίζουν να ερευνούν πλοία που εμπλέκονται σε τέτοια συμβάντα, χαρακτηρίζοντας τη διαδοχή αυτών των “ατυχημάτων” “εξαιρετικά απίθανη”.
You will find more infographics at Statista