Οι λιανικές πωλήσεις μειώθηκαν κατά 0,2% σε μηνιαία βάση τον Δεκέμβριο, συνεχίζοντας την πτώση από την πρόσφατη κορύφωση του Σεπτεμβρίου.
Η αδύναμη καταναλωτική εμπιστοσύνη εμποδίζει μια σταθερή ανάκαμψη των λιανικών πωλήσεων παρά τη βελτίωση της αγοραστικής δύναμης, σημειώνει σε σημερινή ανάλυσή της η ING.
Μετά από μια ήρεμη ανάκαμψη των λιανικών πωλήσεων το τρίτο τρίμηνο του 2024, οι τρεις τελευταίοι μήνες του έτους έδειξαν και πάλι μείωση της δραστηριότητας. Ενώ το λιανικό εμπόριο εξακολουθεί να βρίσκεται πολύ πάνω από τα επίπεδα που παρατηρήθηκαν στο τέλος του 2023, οι ελπίδες για βραχυπρόθεσμη ανάκαμψη έχουν μειωθεί. Φαίνεται ότι η αδύναμη καταναλωτική εμπιστοσύνη παραμένει προς το παρόν εμπόδιο για την περαιτέρω αύξηση της κατανάλωσης, με την οικονομική αβεβαιότητα να έχει αυξηθεί μεταξύ των Ευρωπαίων καταναλωτών μετά την εκλογή του προέδρου των ΗΠΑ Donald Trump.
Εκτός από την εμπιστοσύνη, οι υποκείμενοι παράγοντες για τις δαπάνες εξακολουθούν να δείχνουν προς τη σωστή κατεύθυνση. Οι καταναλωτές εξακολουθούν να βλέπουν τη βελτίωση της πραγματικής αύξησης των μισθών, ενώ η ονομαστική αύξηση των μισθών ξεπερνά σήμερα σημαντικά τον πληθωρισμό. Τα τελευταία τριμηνιαία στοιχεία δείχνουν βελτίωση 3,3%, η οποία είναι η ισχυρότερη των τελευταίων δεκαετιών. Με την πάροδο του χρόνου, αυτό θα μεταφραστεί σε περαιτέρω ανάκαμψη των λιανικών πωλήσεων στην ευρωζώνη, αλλά το ερώτημα είναι πόσο κακόπιστοι παραμένουν οι καταναλωτές τους επόμενους μήνες, παρά τη βελτίωση των εισοδημάτων.