Η Κίνα αναζητά ενεργά μια διαδρομή προς την Ευρώπη που παρακάμπτει τη Ρωσία, υπό την πίεση των δυτικών κυρώσεων που εμποδίζουν το εμπόριο και της αστάθειας στις θαλάσσιες οδούς.
Μια τέτοια διαδρομή θα επέτρεπε στην Κίνα να επεκτείνει τις εξαγωγές της, να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά της και να επιταχύνει την παράδοση, αυξάνοντας ταυτόχρονα τους όγκους εμπορίου.
Σε μια περίοδο όπου η κινεζική οικονομία βρίσκεται υπό τεράστια πίεση, η επίτευξη αυτών των στόχων είναι ζωτικής σημασίας. Ευτυχώς για το Πεκίνο, δίπλα βρίσκεται η Κεντρική Ασία, η οποία όχι μόνο περιλαμβάνει δυναμικές αναπτυσσόμενες οικονομίες, όπως το Καζακστάν και το Ουζμπεκιστάν, αλλά μπορεί επίσης να λειτουργήσει ως σύνδεσμος της Κίνας με την Ευρώπη.
Στα τέλη του 2024, το Κιργιστάν φιλοξένησε την τελετή έναρξης για τον σιδηρόδρομο Κίνας-Κιργιστάν-Ουζμπεκιστάν (CKU), ένα πολυαναμενόμενο έργο κατά μήκος του ιστορικού Δρόμου του Μεταξιού. Το έργο, που προτάθηκε αρχικά από το Ουζμπεκιστάν το 1996, κέρδισε δυναμική πρόσφατα λόγω γεωπολιτικών πιέσεων που προέκυψαν από τον πόλεμο Ρωσίας-Ουκρανίας και τις κυρώσεις κατά της Ρωσίας και της Λευκορωσίας. Ο σιδηρόδρομος CKU αναμένεται να μεταφέρει έως και 15 εκατομμύρια τόνους φορτίου ετησίως, μειώνοντας τους χρόνους παράδοσης προς την Ευρώπη κατά επτά ημέρες σε σύγκριση με τις υπάρχουσες διαδρομές. Για τα περίκλειστα έθνη της Κεντρικής Ασίας, ο σιδηρόδρομος υπόσχεται μετασχηματιστικά οφέλη, συμπεριλαμβανομένης της πρόσβασης στα παράκτια λιμάνια της Κίνας. Ωστόσο, η κατασκευή της υποδομής απαιτεί σημαντικές επενδύσεις, χρόνο και πόρους – παράγοντες που περιπλέκονται από την επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας. Επιπλέον, περιφερειακοί παίκτες όπως η Ρωσία παρακολουθούν με επιφύλαξη την αυξανόμενη επιρροή του Πεκίνου σε αυτό που θεωρούν σφαίρα επιρροής τους.