Η λειτουργία του TikTok στις ΗΠΑ διακόπηκε και αποκαταστάθηκε μέσα σε λιγότερο από 24 ώρες, σκηνικό που αποτέλεσε το πρώτο γεωοικονομικό ταγκό μεταξύ του Ντόναλντ Τραμπ και του Σι Ζινπίνγκ, καθώς νόμος που πέρασε ο Μπάιντεν αναγκάζει την μητρική του ByteDance να το πουλήσει ή να το κλείσει.
Στην πραγματικότητα, η ByteDance κατέβασε το TikTok εκβιάζοντας τον Τραμπ να δεσμευτεί για παράταση της περιόδου διαπραγματεύσεων με ομάδα δισεκατομμυριούχων της οποίας ηγείται ο Μασκ για την εξαγορά του. Έτσι, η ByteDance έδειξε διατεθειμένη να απαξιώσει το μέσο, αντί να το πουλήσει σε τιμή ευκαιρίας.
Ποιά είναι όμως η πραγματική αποτίμηση του TikTok, σε οικονομικούς όρους, πόσο χάνει σε αξία και δυναμική κάθε μέρα που είναι κλειστό και γιατί η εμπορική του αξία δεν προσεγγίζει την πραγματική του, ως πολιτικό και γεωπολιτικό υπερόπλο;
Κάθε ημέρα μη λειτουργίας του TikTok στις Η.Π.Α. οδηγεί σε σημαντικές οικονομικές απώλειες και επιταχύνει τη φυγή χρηστών και δημιουργών. Το σωρευτικό αποτέλεσμα για παρατεταμένο χρονικό διάστημα μπορεί να αποδυναμώσει σημαντικά τη θέση του TikTok στην αγορά και τις ροές εσόδων του.
Για να εκτιμηθεί ο αντίκτυπος της μη λειτουργίας του TikTok στις Ηνωμένες Πολιτείες σε ημερήσια βάση, μπορούμε να αναλύσουμε τη φυγή χρηστών και δημιουργών καθώς και την απώλεια εσόδων χρησιμοποιώντας τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα δεδομένα.
1. Βασικοί Δείκτες:
- Μηνιαίοι Ενεργοί Χρήστες (MAUs) στις Η.Π.Α.: Τον Ιανουάριο του 2024, το TikTok ανέφερε περίπου 170 εκατομμύρια MAUs στις Ηνωμένες Πολιτείες.
- Μέσο Έσοδο ανά Χρήστη (ARPU): Το 2022, τα διαφημιστικά έσοδα του TikTok ανά χρήστη στις Η.Π.Α. υπολογίζονταν στα 65,80 $ ετησίως.
2. Υποθέσεις:
- Ημερήσιοι Ενεργοί Χρήστες (DAUs): Υποθέτοντας ότι οι DAUs αποτελούν περίπου το 50% των MAUs, το TikTok έχει περίπου 85 εκατομμύρια DAUs στις Η.Π.Α.
- Ημερήσιο ARPU: Με βάση το ετήσιο ARPU των 65,80 $, το ημερήσιο ARPU είναι περίπου 0,18 $ ανά χρήστη.
- Ποσοστό Φυγής Χρηστών: Εκτιμάται ότι 0,1% των DAUs αποχωρούν καθημερινά κατά τη διάρκεια της διακοπής λειτουργίας.
- Ποσοστό Φυγής Δημιουργών: Εκτιμάται ότι 0,5% των ενεργών δημιουργών αποχωρούν καθημερινά κατά τη διάρκεια της διακοπής λειτουργίας.
3. Υπολογισμοί:
α. Ημερήσια Απώλεια Εσόδων:
Ημερηˊσια Απωˊλεια Εσοˊδων=DAUs×Ημερηˊσιο ARPU=85.000.000×0,18=15.300.000 USD\text{Ημερήσια Απώλεια Εσόδων} = \text{DAUs} \times \text{Ημερήσιο ARPU} = 85.000.000 \times 0,18 = 15.300.000 \, \text{USD}
β. Φυγή Χρηστών:
Ημερηˊσια Απωˊλεια Χρηστωˊν=DAUs×Ποσοστοˊ Φυγηˊς Χρηστωˊν=85.000 χρηˊστες/ημεˊρα\text{Ημερήσια Απώλεια Χρηστών} = \text{DAUs} \times \text{Ποσοστό Φυγής Χρηστών} = 85.000 \, \text{χρήστες/ημέρα}
γ. Φυγή Δημιουργών:
Υποθέτοντας ότι υπάρχουν περίπου 5 εκατομμύρια ενεργοί δημιουργοί στις Η.Π.Α.:
Ημερηˊσια Απωˊλεια Δημιουργωˊν=5.000.000×0,005=25.000 δημιουργοιˊ/ημεˊρα\text{Ημερήσια Απώλεια Δημιουργών} = 5.000.000 \times 0,005 = 25.000 \, \text{δημιουργοί/ημέρα}
4. Σωρευτικός Αντίκτυπος Με Το Χρόνο:
- Απώλεια Εσόδων σε Χ ημέρες:
Συνολικηˊ Απωˊλεια Εσοˊδων=15.300.000 USD×X\text{Συνολική Απώλεια Εσόδων} = 15.300.000 \, \text{USD} \times Χ
- Συνολική Απώλεια Χρηστών σε Χ ημέρες:
Συνολικηˊ Απωˊλεια Χρηστωˊν=85.000×X\text{Συνολική Απώλεια Χρηστών} = 85.000 \times Χ
- Συνολική Απώλεια Δημιουργών σε Χ ημέρες:
Συνολικηˊ Απωˊλεια Δημιουργωˊν=25.000×X\text{Συνολική Απώλεια Δημιουργών} = 25.000 \times Χ
Παράδειγμα Σενάριο: 10 Ημέρες Μη Λειτουργίας
- Απώλεια Εσόδων: 15.300.000 USD/ημέρα × 10 ημέρες = 153.000.000 USD.
- Φυγή Χρηστών: 85.000 χρήστες/ημέρα × 10 ημέρες = 850.000 χρήστες.
- Φυγή Δημιουργών: 25.000 δημιουργοί/ημέρα × 10 ημέρες = 250.000 δημιουργοί.
5. Πρόσθετες Εκτιμήσεις:
- Φθορά Φήμης: Παρατεταμένη διακοπή λειτουργίας μπορεί να διαβρώσει την εμπιστοσύνη και την αφοσίωση των χρηστών, καθιστώντας δύσκολη την ανάκτηση του χαμένου κοινού.
- Ανταγωνιστικό Πλεονέκτημα: Εναλλακτικές πλατφόρμες ενδέχεται να προσελκύσουν πρώην χρήστες και δημιουργούς του TikTok, οδηγώντας σε μόνιμη αλλαγή βάσης χρηστών.
- Μακροπρόθεσμη Επίδραση στα Έσοδα: Η αποχώρηση δημιουργών μπορεί να μειώσει την ποικιλία περιεχομένου, περιορίζοντας την αφοσίωση των χρηστών και καθιστώντας την πλατφόρμα λιγότερο ελκυστική για διαφημιζόμενους.