Οι Υεμενίτες Χούθι έδωσαν σήμα για παύση των πολύμηνων επιθέσεών τους εναντίον εμπορικών πλοίων μετά τη συμφωνία κατάπαυσης του πυρός μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς. Στα πρώτα του σχόλια μετά την ανακοίνωση της συμφωνίας εκεχειρίας στη Γάζα την Τετάρτη, ο ηγέτης των Χούθι Abdulmalik Al-Houthi δήλωσε ότι η ομάδα θα ακολουθήσει τη συμφωνία, υποδηλώνοντας παύση της εκστρατείας της κατά πλοίων και κατά του Ισραήλ. Παρόλα αυτά, άφησε ανοιχτή την πόρτα για την επανάληψη των επιθέσεων, κάτι που πιθανότατα θα σήμαινε ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες θα παραμείνουν πολύ προσεκτικές στην επιστροφή τους στην Ερυθρά Θάλασσα.
«Θα συνεχίσουμε να ακολουθούμε τα στάδια της εφαρμογής της συμφωνίας», δήλωσε ο Al-Houthi σε ομιλία του την Πέμπτη. «Οποιαδήποτε ισραηλινή παραβίαση, σφαγή ή πολιορκία – θα είμαστε αμέσως έτοιμοι να παράσχουμε στρατιωτική υποστήριξη στους Παλαιστίνιους». Δεν διευκρίνισε αν αναφερόταν σε επιθέσεις κατά του Ισραήλ ή κατά πλοίων.
Οι πλοιοκτήτες και οι ασφαλιστές, όπως αναμεταδίδει το Bloomberg, περίμεναν από τους Χούθι να δηλώσουν τις προθέσεις τους στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν, μετά από μήνες πυραυλικών και μη επανδρωμένων πυραύλων που βύθισαν ορισμένα πλοία, προκάλεσαν ζημιές σε πολλά και ανάγκασαν τη μεγάλη πλειονότητα να αποφύγει εντελώς την κρίσιμη εμπορική οδό. Οι Χούθι και το Ισραήλ έχουν επίσης χτυπήσει απευθείας ο ένας τον άλλον.
Η υποστηριζόμενη από τις ΗΠΑ συμφωνία για τη Γάζα αναμένεται να ξεκινήσει την Κυριακή, αν και αυτό εξαρτάται από την έγκρισή της από το υπουργικό συμβούλιο ασφαλείας του Ισραήλ την Παρασκευή.
Οι Χούθι, μια ισλαμιστική ομάδα που έχει χαρακτηριστεί ως τρομοκρατική από τις ΗΠΑ και υποστηρίζεται από το Ιράν, ξεκίνησαν τις επιθέσεις τους στα τέλη του 2023 σε ένδειξη αλληλεγγύης προς τους Παλαιστίνιους, καθώς μαίνεται ο πόλεμος Ισραήλ-Χαμάς. Είπαν ότι θα συνεχίσουν μέχρι να σταματήσουν οι μάχες.
Τα περισσότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων που συνδέονται με τη Δύση επέλεξαν κατά το τελευταίο έτος να ακολουθήσουν την πολύ μεγαλύτερη διαδρομή γύρω από τη νότια Αφρική όταν έπλεαν μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και απέφυγαν την Ερυθρά Θάλασσα. Αυτό έχει συμπιέσει την παγκόσμια ναυτιλιακή χωρητικότητα, ανεβάζοντας τις τιμές των ναύλων και ενισχύοντας τα κέρδη των μεταφορέων όπως η Mitsui OSK.
Οι κολοσσοί της ναυτιλίας εμπορευματοκιβωτίων A.P. Moller Maersk A/S και Hapag-Lloyd AG ανακοίνωσαν πέρυσι μια συνεργασία για την κοινή χρήση πλοίων για την εναλλακτική διαδρομή.
Οι ναυτιλιακές διαταραχές υπογραμμίστηκαν από την Αίγυπτο η οποία δήλωσε ότι τα έσοδά της από τη διώρυγα του Σουέζ μειώθηκαν κατά τουλάχιστον 7 δισεκατομμύρια δολάρια, ή περίπου 60%, πέρυσι.