Το ΝΑΤΟ ξεκίνησε νέα αποστολή για την ενίσχυση της επιτήρησης πλοίων στη Βαλτική Θάλασσα, μετά τις ζημιές ή τη διακοπή κρίσιμων υποθαλάσσιων καλωδίων πέρυσι.
Ο επικεφαλής του ΝΑΤΟ, Μαρκ Ρούτε, δήλωσε ότι η αποστολή, που ονομάζεται “Baltic Sentry”, θα περιλαμβάνει περισσότερα περιπολικά αεροσκάφη, πολεμικά πλοία και drones.
Η ανακοίνωσή του έγινε σε σύνοδο κορυφής στο Ελσίνκι, στην οποία συμμετείχαν όλες οι χώρες του ΝΑΤΟ που βρίσκονται στη Βαλτική Θάλασσα – Φινλανδία, Εσθονία, Δανία, Γερμανία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία και Σουηδία.
Παρότι η Ρωσία δεν κατονομάστηκε άμεσα ως υπεύθυνη για τις ζημιές στα καλώδια, ο Ρούτε δήλωσε ότι το ΝΑΤΟ θα εντείνει την παρακολούθηση του “σκιώδους στόλου” της Μόσχας – πλοία με αδιευκρίνιστη ιδιοκτησία που χρησιμοποιούνται για τη μεταφορά πετρελαϊκών προϊόντων υπό εμπάργκο.
Οι εντάσεις μεταξύ των χωρών του ΝΑΤΟ και της Ρωσίας αυξάνονται συνεχώς από την πλήρη εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022.
“Υπάρχει σοβαρός λόγος ανησυχίας” για τις ζημιές στις υποδομές, δήλωσε ο Ρούτε. Πρόσθεσε ότι το ΝΑΤΟ θα ανταποκριθεί σε τέτοια περιστατικά με δυναμικό τρόπο, συμπεριλαμβανομένων περισσότερων ελέγχων σε ύποπτα πλοία και, αν χρειαστεί, της κατάσχεσής τους.
Αρνήθηκε να δώσει περισσότερες λεπτομέρειες για τον αριθμό των μέσων που θα συμμετάσχουν στην πρωτοβουλία Baltic Sentry, καθώς, όπως είπε, αυτό θα μπορούσε να αλλάξει τακτικά και δεν ήθελε “να δώσει στον εχθρό περισσότερη πληροφόρηση από ό,τι ήδη διαθέτει”.
Οι υποθαλάσσιες υποδομές είναι απαραίτητες όχι μόνο για την παροχή ηλεκτρικής ενέργειας, αλλά και επειδή πάνω από το 95% της διαδικτυακής κυκλοφορίας διασφαλίζεται μέσω υποθαλάσσιων καλωδίων, δήλωσε ο Ρούτε, προσθέτοντας ότι “1,3 εκατομμύρια χιλιόμετρα καλωδίων διασφαλίζουν εκτιμώμενες χρηματοοικονομικές συναλλαγές αξίας 10 τρισεκατομμυρίων δολαρίων καθημερινά”.
Σε ανάρτησή του στο Χ, ανέφερε ότι το ΝΑΤΟ θα κάνει “ό,τι χρειάζεται για να διασφαλίσει την ασφάλεια των κρίσιμων υποδομών μας και όλων όσων εκτιμούμε”.
Το τελευταίο διάστημα σημειώνεται αύξηση ανεξήγητων ζημιών στις υποθαλάσσιες υποδομές στη Βαλτική Θάλασσα.
Το πιο πρόσφατο περιστατικό αφορούσε την κοπή ενός ηλεκτρικού καλωδίου που συνδέει τη Φινλανδία με την Εσθονία στα τέλη Δεκεμβρίου.
Πλήρωμα της φινλανδικής ακτοφυλακής επιβιβάστηκε στο δεξαμενόπλοιο Eagle S – που έπλεε υπό σημαία των Νήσων Κουκ – και το κατεύθυνε σε φινλανδικά ύδατα, ενώ η Εσθονία ανέπτυξε περιπολικό πλοίο για την προστασία του υποθαλάσσιου ηλεκτρικού της καλωδίου.
Τη Δευτέρα, ο Ρίστο Λόχι από το Εθνικό Γραφείο Ερευνών της Φινλανδίας δήλωσε στο Reuters ότι το Eagle S απειλούσε να κόψει δεύτερο καλώδιο και αγωγό φυσικού αερίου μεταξύ Φινλανδίας και Εσθονίας τη στιγμή που κατασχέθηκε.
Ο Υπουργός Εξωτερικών της Εσθονίας, Μάργκους Τσάκνα, δήλωσε τον Δεκέμβριο ότι οι ζημιές στις υποθαλάσσιες υποδομές έχουν γίνει “τόσο συχνές” που αμφισβητείται η πιθανότητα να θεωρηθούν “τυχαίες” ή αποτέλεσμα “κακής ναυσιπλοΐας”.
Ο Τσάκνα δεν κατηγόρησε άμεσα τη Ρωσία. Ούτε ο Πρωθυπουργός της Σουηδίας, Ουλφ Κρίστερσον, ο οποίος την Κυριακή δήλωσε ότι, ενώ η Σουηδία δεν βιάζεται να βγάλει συμπεράσματα ή να “κατηγορήσει κάποιον για σαμποτάζ χωρίς πολύ ισχυρούς λόγους”, δεν είναι και “αφελής”.
“Η κατάσταση ασφαλείας και το γεγονός ότι συμβαίνουν περίεργα περιστατικά συνεχώς στη Βαλτική Θάλασσα μας οδηγούν επίσης να πιστεύουμε ότι δεν μπορεί να αποκλειστεί η εχθρική πρόθεση”.
“Υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι ένα πλοίο θα μπορούσε τυχαία, χωρίς να το αντιληφθεί… και χωρίς να κατανοεί ότι θα μπορούσε να προκαλέσει ζημιά”, πρόσθεσε.