Τρόπους αντιμετώπισης των επιπτώσεων που θα έχουν οι εξαγγελθέντες από τον εκλεγμένο πρόεδρο των ΗΠΑ, Donald Trump, δασμοί αναζητούν οι αυτοκινητοβιομηχανίες και οι προμηθευτές εξαρτημάτων και ανταλλακτικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με όσα ανέφεραν στελέχη του κλάδου στη CES στο Λας Βέγκας.
Οι διεθνείς προμηθευτές αυτοκινήτων μελετούν, μεταξύ άλλων, κατά πόσο μέρος της παραγωγής τους μπορεί να μεταφερθεί στις Ηνωμένες Πολιτείες ή πιο κοντά σε αυτές, ως άμυνα έναντι των δασμών.
Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει ήδη βιώσει οκτώ χρόνια αμερικανικού προστατευτισμού, από πραγματικούς και επαπειλούμενους δασμούς κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του Trump και στη συνέχεια περισσότερους δασμούς και τον νόμο για τη μείωση του πληθωρισμού των ΗΠΑ υπό τον πρόεδρο Joe Biden. Τα περισσότερα από αυτά τα μέτρα στόχευαν ευθέως στην Κίνα, ιδίως μια πρόταση της κυβέρνησης Biden να αποκλειστεί το κινεζικό λογισμικό και υλικό από τα αυτοκίνητα στους δρόμους των ΗΠΑ.
Αλλά ο Trump έχει ορκιστεί να προχωρήσει πολύ περισσότερο, επιβάλλοντας έναν γενικό δασμό 10% στις παγκόσμιες εισαγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες και έναν πολύ υψηλότερο δασμό 60% στα κινεζικά προϊόντα. Στα τέλη Νοεμβρίου, δεσμεύτηκε συγκεκριμένα για δασμό 25% στις εισαγωγές από τον Καναδά και το Μεξικό όταν αναλάβει τα καθήκοντά του στις 20 Ιανουαρίου.
Τέτοιοι υψηλοί δασμοί θα ήταν δύσκολο να μεταφερθούν στους καταναλωτές και θα καθιστούσαν πολλά εξαρτήματα αυτοκινήτων που παράγονται σε αγορές με χαμηλότερο κόστος ασύμφορα ή, στην περίπτωση της Κίνας, θα καθιστούσαν σχεδόν αδύνατη την πώληση προϊόντων στις ΗΠΑ.
«Ο καθένας μπορεί να κάνει τους υπολογισμούς», δήλωσε στο Reuters ο Paul Thomas, πρόεδρος της Bosch στη Βόρεια Αμερική, του μεγαλύτερου προμηθευτή ανταλλακτικών αυτοκινήτων στον κόσμο. «Αν πρόκειται για δασμούς ύψους 10%, 20%, 60%… πρέπει να πεις: “Εντάξει, πόσα σενάρια έχουν νόημα γι’ αυτό και σε ποια από αυτά θα δράσουμε;”».
«Έχουμε ήδη αρχίσει να ασχολούμαστε με μερικά από αυτά, ακόμη και πριν αυτός (ο Trump) αναλάβει τα καθήκοντά του».
Μιλώντας στο περιθώριο του τεχνολογικού συνεδρίου CES, ο Thomas έδωσε ένα θεωρητικό παράδειγμα μιας γενικής ηλεκτρονικής μονάδας ελέγχου που η Bosch μπορεί να κατασκευάζει σήμερα στη Μαλαισία ή σε μια παρόμοια αγορά, αλλά τώρα «εξετάζουμε να το κάνουμε αυτό στο Μεξικό ή στη Βραζιλία… περιοχές όπου έχουμε ήδη αποτύπωμα», είπε.
Η Bosch περιμένει μέχρι τις 20 Ιανουαρίου για να δει τι πραγματικά θα συμβεί προτού λάβει οποιαδήποτε «σημαντική απόφαση», πρόσθεσε ο Thomas, μια επισήμανση που επαναλαμβάνεται από άλλους προμηθευτές και αυτοκινητοβιομηχανίες.
Κατά τη διάρκεια της πρώτης θητείας του, ο Trump χρησιμοποίησε την απειλή δασμών εναντίον συγκεκριμένων χωρών ή ακόμη και μεμονωμένων αυτοκινητοβιομηχανιών για να τις ωθήσει να ενισχύσουν την αμερικανική παραγωγή.
Όταν η Toyota ανακοίνωσε σχέδια για την παραγωγή του σεντάν Corolla στο Μεξικό για τους Αμερικανούς καταναλωτές στις αρχές του 2017, ο Trump μπήκε στο Twitter, γνωστό πλέον ως X, και έγραψε: « NO WAY! Κατασκευάστε εργοστάσιο στις ΗΠΑ ή πληρώστε μεγάλο συνοριακό φόρο».
Μέσα σε ένα χρόνο, η Toyota ανακοίνωσε ένα κοινό εργοστάσιο αξίας 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων στην Αλαμπάμα με τη Mazda και ο Trump δήλωσε νικητής.
Οι μεγάλοι προμηθευτές ανταποκρίθηκαν στον αμερικανικό προστατευτισμό και στους μαζικούς κλυδωνισμούς της αλυσίδας εφοδιασμού κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορονοϊού με την τοπική παραγωγή για να αποφύγουν τις ελλείψεις εξαρτημάτων ή τον κίνδυνο συνοριακών φόρων.
Η διαδικασία αυτή επιταχύνθηκε μετά την ψήφιση του IRA από την κυβέρνηση Biden. Αυτός ο νόμος ήταν περισσότερο καρότο παρά μαστίγιο, ενθαρρύνοντας ένα πλήθος προμηθευτών, συμπεριλαμβανομένης της βρετανικής Dowlais, να επενδύσουν περισσότερο στην αμερικανική αγορά, καθώς επιδίωκαν συμβάσεις με αυτοκινητοβιομηχανίες που αναζητούσαν επιδοτήσεις EV – αν και η επερχόμενη διοίκηση Trump στοχεύει στην κατάργηση τμημάτων του IRA.
Ο Nikolai Setzer, διευθύνων σύμβουλος της Continental, δήλωσε στο Reuters ότι μετά από χρόνια κατασκευής εργοστασίων σε κάθε περιοχή όπου δραστηριοποιείται για την εξυπηρέτηση κοντινών πελατών, ο γερμανικός προμηθευτής είναι πιο «υποεκτεθειμένος από την υπόλοιπη αυτοκινητοβιομηχανία ή τους ανταγωνιστές μας».
Αλλά η Continental συζητά με τους προμηθευτές της στη Βόρεια Αμερική για το αν υπάρχουν επιλογές για προμήθεια εξαρτημάτων από τοπικούς παραγωγούς, ώστε η εταιρεία να αποφύγει τους δασμούς. «Όπου μπορούμε να προχωρήσουμε σε περαιτέρω τοπικοποίηση και έχει νόημα, θα το κάνουμε».
Η παραγωγική ικανότητα της Honda στο Μεξικό είναι περίπου 200.000 οχήματα ετησίως και το 80% αυτών εξάγεται στην αγορά των ΗΠΑ.
Μιλώντας σε ένα στρογγυλό τραπέζι στο CES, ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Honda Noriya Kaihara δήλωσε ότι ανάλογα με τα επίπεδα των δασμών, «ίσως χρειαστεί να σκεφτούμε ότι ίσως αλλάξουμε τοποθεσία παραγωγής… από το Μεξικό στην Ιαπωνία ή κάπου αλλού».
«Δεν έχουμε επισημοποιήσει τι μπορούμε να κάνουμε, αλλά επεξεργαζόμαστε διάφορα σενάρια για το τι θα είμαστε σε θέση να κάνουμε», πρόσθεσε ο Kaihara.
Το ενδεχόμενο νέων υψηλών δασμών στα αγαθά από την Κίνα έχει δώσει νέα ώθηση στους προμηθευτές που αναζητούν εναλλακτικές πηγές. Η Panasonic Energy, η οποία προμηθεύει μπαταρίες EV στην Tesla, εργάζεται ήδη για τη μετατόπιση μεγαλύτερου μέρους της αλυσίδας εφοδιασμού της στη Βόρεια Αμερική, μεταξύ άλλων μέσω συμφωνιών προμήθειας με τον παραγωγό ανοδικών υλικών συνθετικού γραφίτη Novonix και τον καναδικό κατασκευαστή φυσικού γραφίτη Nouveau Monde Graphite.
Αλλά ο Allan Swan, πρόεδρος της Panasonic Energy στη Βόρεια Αμερική, δήλωσε στο Reuters ότι με την ανάληψη της εξουσίας από τον Trump η εταιρεία επιταχύνει τα σχέδια για την εξάλειψη όλου του κινεζικού περιεχομένου από τις μπαταρίες που κατασκευάζει στις ΗΠΑ.
Ο Swan δήλωσε ότι τα κινεζικά υλικά αποτελούν σήμερα ένα μικρό μέρος της αλυσίδας εφοδιασμού της, αλλά ο στόχος είναι «να μην υπάρχει αλυσίδα εφοδιασμού αποκλειστικά από την Κίνα».
«Αυτός είναι ο νούμερο 1 στόχος», πρόσθεσε.