Στρατηγική προετοιμασία για κλιμάκωση της αντιπαράθεσης με την ΕΕ φαίνεται ακολουθεί η Κίνα, καθώς το εσωτερικό πόρισμα κατέληξε ότι τα μέτρα της ΕΕ συνιστούν εμπόδιο στο ελεύθερο εμπόδιο, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για αντίποινα.
Η Κίνα ανακοίνωσε ότι τα μέτρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την προστασία των εταιριών της από ξένες επιδοτήσεις αποτελούν εμπόδιο στο εμπόριο και τις επενδύσεις, σηματοδοτώντας την τελευταία αντιπαράθεση στη συνεχιζόμενη εμπορική διαμάχη μεταξύ των δύο πλευρών.
Το υπουργείο Εμπορίου δημοσίευσε την Πέμπτη τα ευρήματα της έρευνάς του για τον Κανονισμό Ξένων Επιδόσεων της ΕΕ, επισημαίνοντας ως βασική ανησυχία την «επιλεκτική εφαρμογή» του. Η έρευνα ξεκίνησε τον Ιούλιο του περασμένου έτους, μετά την έναρξη της εξέτασης από την ΕΕ των κινεζικών επιδοτήσεων για ηλεκτρικά οχήματα.
Το Πεκίνο δεν διευκρίνισε ποιες ενέργειες σκοπεύει να αναλάβει με βάση τα αποτελέσματα της έρευνας. Είχε δηλώσει προηγουμένως ότι, εάν ξένες πολιτικές χαρακτηριστούν ως εμπορικά εμπόδια, το υπουργείο θα μπορούσε να διεξάγει διμερείς συνομιλίες, να ξεκινήσει μια πολυμερή διαδικασία επίλυσης διαφορών και να λάβει «άλλα κατάλληλα μέτρα». Το υπουργείο δήλωσε επίσης ότι αυτά τα βήματα θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν την πρόταση «αντιποίνων».
Σε ενημέρωση αργότερα την ίδια μέρα, ο εκπρόσωπος του υπουργείου, Χε Γιαντόνγκ, δήλωσε ότι το Πεκίνο θα λάβει μέτρα όπως η ζήτηση συνομιλιών με την ΕΕ, χωρίς να δώσει περαιτέρω λεπτομέρειες.
Η έρευνα της Κίνας έρχεται εν μέσω μιας ευρύτερης εμπορικής διαμάχης με τις Βρυξέλλες, όπου η ΕΕ έχει επιβάλει δασμούς έως και 45% στα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής, αφού κατέληξε στο συμπέρασμα ότι οι κρατικές επιδοτήσεις έδιναν στον κλάδο ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας αθέμιτο πλεονέκτημα.
Η Κίνα ανακοίνωσε την Πέμπτη ότι η ΕΕ έχει ξεκινήσει ενδελεχείς έρευνες μόνο σε κινεζικές εταιρίες που συμμετέχουν σε δημόσιους διαγωνισμούς, μαζί με αιφνιδιαστικούς ελέγχους και άλλα αυστηρά μέτρα επιβολής κατά των κινεζικών επιχειρήσεων.
Αυτό σημαίνει, σύμφωνα με το υπουργείο Εμπορίου, ότι «τα κινεζικά προϊόντα αντιμετωπίζονται λιγότερο ευνοϊκά στη διαδικασία εξαγωγής προς την ΕΕ σε σχέση με προϊόντα από τρίτες χώρες».
Ο Γενς Έσκελουντ, πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου στην Κίνα, υπερασπίστηκε τον κανονισμό ως «χωρίς διακρίσεις μεταξύ χωρών» σε δήλωσή του μετά την ανακοίνωση του Πεκίνου. Υποστήριξε ότι το μέτρο «αποσκοπεί στην αντιμετώπιση των στρεβλωτικών επιπτώσεων που μπορούν να έχουν οι επιδοτήσεις, με στόχο τη διασφάλιση ίσων όρων ανταγωνισμού για τις επιχειρήσεις στην ενιαία αγορά της ΕΕ».
Οι κανονισμοί δίνουν στις Βρυξέλλες τη δυνατότητα να εξετάζουν επιδοτήσεις που θεωρούν ότι στρεβλώνουν τις αγορές στα 27 κράτη-μέλη της ΕΕ. Οι ρυθμιστικές αρχές μπορούν να επιβάλλουν πρόστιμα, να αναστέλλουν διαγωνισμούς ή να αποτρέπουν εξαγορές από κρατικά ελεγχόμενες επιχειρήσεις.
Βάσει αυτού του νόμου, η ΕΕ ξεκίνησε πέρυσι έρευνα για έναν Κινέζο κατασκευαστή τρένων που σχεδίαζε να πουλήσει τρένα στη Βουλγαρία, αναγκάζοντας την εταιρία να αποσυρθεί. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πραγματοποίησε επίσης έρευνες στα γραφεία του Κινέζου προμηθευτή εξοπλισμού ασφαλείας Nuctech στην Πολωνία και την Ολλανδία πέρυσι.
Παράλληλα, μια έρευνα που δημοσιεύτηκε την Πέμπτη έδειξε ότι οι ευρωπαϊκές εταιρίες στην Κίνα βρίσκονται υπό πίεση να τοπικοποιήσουν τις δραστηριότητές τους ώστε να συμμορφώνονται με τους κανονισμούς της χώρας, θυσιάζοντας την αποδοτικότητα και μειώνοντας την παγκόσμια ανταγωνιστικότητά τους.