Τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν αυξηθεί καταλαμβάνοντας σχεδόν το 10% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων στη Νορβηγία μέσα σε μόλις πέντε χρόνια, όπως έδειξαν την Πέμπτη τα στοιχεία της ομοσπονδίας οδικών μεταφορών της χώρας (OFV).
Η πλούσια Νορβηγία βρίσκεται πολύ πιο μπροστά από τις περισσότερες χώρες στη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα και σε αντίθεση με την Ευρωπαϊκή Ένωση και τις Ηνωμένες Πολιτείες δεν έχει επιβάλει εισαγωγικούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι μάρκες με τις μεγαλύτερες πωλήσεις ήταν η Tesla, ακολουθούμενη από τη Volkswagen και την Toyota. Τα κινεζικά EV αντιπροσωπεύουν πλέον σχεδόν το 10% των πωλήσεων νέων αυτοκινήτων.
Στη Νορβηγία, το συνδυασμένο μερίδιο αγοράς των κινεζικών κατασκευαστών όπως η MG, μέρος της SAIC Motor, η BYD και η XPeng αυξήθηκε στο 8,8% πέρυσι, από 5,1% το 2023 και 4,1% το 2021, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters που βασίζονται σε στοιχεία της OFV για τις 20 κορυφαίες μάρκες αυτοκινήτων που πωλούνται.
Το πρώτο κινεζικό EV που έφτασε στη Νορβηγία, από την MG, στάλθηκε μόλις πριν από πέντε χρόνια, τον Ιανουάριο του 2020.
«Η νορβηγική αγορά αυτοκινήτων είναι ίσως μία από τις πιο δύσκολες στον κόσμο. Υπάρχει έντονος ανταγωνισμός», δήλωσε η Christina Bu, επικεφαλής της Νορβηγικής Ένωσης EV. Πρόσθεσε όμως ότι «η Νορβηγία θα είναι η πρώτη χώρα στον κόσμο που θα εξαλείψει λίγο πολύ τα αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες και πετρελαιοκινητήρες από την αγορά νέων αυτοκινήτων».
Οι δασμοί από ΕΕ και ΗΠΑ
Οι Βρυξέλλες και η Ουάσινγκτον λένε ότι τα κινεζικά EV επωφελούνται από αθέμιτες επιδοτήσεις, κάτι που το Πεκίνο αρνείται, και οι δυτικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν προειδοποιήσει ότι θα μπορούσαν να πληγούν σκληρά από τις φθηνές κινεζικές εισαγωγές, αν και υπάρχουν αμφιβολίες για το αν οι αγοραστές θα υιοθετήσουν άγνωστες μάρκες, όπως επισημαίνει το Reuters.
Από τον Νοέμβριο του 2024, η ΕΕ αύξησε τους εισαγωγικούς δασμούς για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα έως και 45,3%.
«Αντιμετωπίζουμε όλες τις χώρες με τον ίδιο τρόπο», δήλωσε η αναπληρώτρια υπουργός Μεταφορών της Νορβηγίας Cecilie Knibe Kroglund. Η σκανδιναβική χώρα δεν αποτελεί μέρος της ΕΕ.
Η κίνηση της ΕΕ ακολούθησε την απόφαση των Ηνωμένων Πολιτειών να αυξήσουν τους εισαγωγικούς δασμούς στα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα στο 100% της αξίας τους το 2024 από 25% προηγουμένως.
Η Κίνα έγινε ο κορυφαίος εξαγωγέας αυτοκινήτων στον κόσμο το 2023, πουλώντας περίπου 1,2 εκατομμύρια EV παγκοσμίως.
Η αλλαγή στο τοπίο
Σίγουρα, ενώ σχεδόν όλοι οι νέοι ιδιοκτήτες αυτοκινήτων στη Νορβηγία έχουν στραφεί στην ηλεκτροκίνηση, ορισμένοι παραμένουν αρνητικοί.
«Οι κύριοι αγοραστές αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) στη Νορβηγία είναι εταιρείες ενοικίασης, επειδή πολλοί τουρίστες δεν είναι εξοικειωμένοι με τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα», δήλωσε ο Hekneby.
Παρόλα αυτά, το αυξανόμενο μερίδιο των EV στους νορβηγικούς δρόμους σημαίνει ότι και άλλοι τομείς πρέπει να προσαρμοστούν. Στα πρατήρια καυσίμων, όλο και περισσότερες αντλίες βενζίνης αντικαθίστανται με γρήγορους ηλεκτρικούς φορτιστές.
«Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια θα έχουμε τουλάχιστον τόσους σταθμούς φόρτισης όσες αντλίες καυσίμων», δήλωσε ο Anders Kleve Svela, ανώτερο στέλεχος της Circle K, του μεγαλύτερου λιανοπωλητή καυσίμων της Νορβηγίας.
«Σε λίγα μόλις χρόνια πάνω από το 50% όλων των αυτοκινήτων στη Νορβηγία θα είναι ηλεκτρικά… Πρέπει να αυξήσουμε τους σταθμούς φόρτισης ανάλογα με αυτό», πρόσθεσε.
Για τους οδηγούς, η μετάβαση σε ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σημαίνει ότι μπορεί να πάρει λίγο περισσότερο χρόνο για να φορτίσει ένα αυτοκίνητο το χειμώνα λόγω του κρύου καιρού.
«Μερικές φορές μου λείπει το γεγονός ότι μπορώ απλώς να το γεμίσω και να φύγω πέντε λεπτά αργότερα», δήλωσε η Desire Andresen, 28 ετών, οικιακή βοηθός, που φορτίζει το αυτοκίνητό της σε σταθμό Circle K έξω από το Όσλο.
«Αλλά νιώθω πιο άνετα με ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο … Είναι καλύτερο για το περιβάλλον και τα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα παράγουν τόση δυσοσμία».