Καθώς οι ενδείξεις για νέα έξαρση των εμπορικών εντάσεων πληθαίνουν μετά την εκλογή του Ντόναλντ Τραμπ, έχει ενδιαφέρον να καταγραφεί η εξάρτηση των ΗΠΑ από τις χώρες με τις οποίες κινδυνεύουν να μπουν σε ευθεία αντιπαράθεση -ξανά.
Σχόλια που έκανε ο εκλεγμένος πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ τον Νοέμβριο σχετικά με την επιβολή περισσότερων δασμών μόλις αναλάβει καθήκοντα έχουν αυξήσει τους φόβους για έναν νέο εμπορικό πόλεμο.
Ο Τραμπ δήλωσε ότι ήθελε να επιβάλει δασμό 25% σε όλα τα αγαθά που εισάγονται από τον Καναδά και το Μεξικό, ενώ πρότεινε επίσης έναν επιπλέον δασμό 10% στα κινεζικά προϊόντα. Ο επανεκλεγμένος πρόεδρος ανέφερε ότι και οι τρεις χώρες πρέπει να περιορίσουν την παραγωγή και τη διασυνοριακή διακίνηση φαιντανύλης, η οποία εισέρχεται στις Η.Π.Α. σε μεγάλες ποσότητες και ευθύνεται για πολλές υπερβολικές δόσεις ναρκωτικών στη χώρα. Μια άλλη κατηγορία του Τραμπ προς το Μεξικό και τον Καναδά είναι ότι οι χώρες αυτές δεν σταματούν αποτελεσματικά την παράνομη μετανάστευση στις Η.Π.Α.
Οι δασμοί προς τους γείτονες των Η.Π.Α. θα σήμαιναν ότι ο Τραμπ θα τερματίσει τη Συμφωνία Ηνωμένων Πολιτειών-Μεξικού-Καναδά για το ελεύθερο εμπόριο, την οποία διαπραγματεύτηκε η δική του κυβέρνηση και υπέγραψε ο ίδιος το 2018 ως διάδοχο της Συμφωνίας Ελεύθερου Εμπορίου Βόρειας Αμερικής (NAFTA). Αν και αυτό δείχνει ότι ο Τραμπ είναι πιθανώς πρόθυμος να καταργήσει ακόμη και τις δικές του συμφωνίες, δείχνει επίσης ότι τα ζητήματα εμπορίου δεν είναι απαραίτητα ο πυρήνας των πολιτικών του, αλλά χρησιμοποιούνται ως μέσο πίεσης προς τους εταίρους.
Ένας εμπορικός εταίρος που αντιδρά ιδιαίτερα αρνητικά σε αυτήν την προσέγγιση είναι η Κίνα, η οποία την τελευταία φορά που ο Τραμπ αύξησε τους δασμούς στα προϊόντα της, επέβαλε αντίποινα, γεγονός που προκάλεσε την ταχεία κλιμάκωση του εμπορικού πολέμου. Το Μεξικό απείλησε επίσης να επιβάλει δασμούς στα αμερικανικά προϊόντα που εισέρχονται στη χώρα αν ο Τραμπ επιβάλει δασμούς στα δικά του. Οι Καναδοί αξιωματούχοι απέφυγαν να απαντήσουν στο ζήτημα.
Οι τρεις αυτές χώρες είναι οι μεγαλύτεροι εμπορικοί εταίροι των Η.Π.Α. Κύρια προϊόντα που διακινούνται με αυτές περιλαμβάνουν προϊόντα από τους τομείς της μηχανικής και των μεταφορών, όπως αυτοκίνητα και ανταλλακτικά, καθώς και ορυκτά καύσιμα. Τα αυτοκίνητα, γενικά, είναι η μεγαλύτερη εισαγωγή των Η.Π.Α. βάσει αξίας και αναμένονται υψηλότερες τιμές εάν επιβληθούν δασμοί. Μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες με εργοστάσια στο Μεξικό και τον Καναδά περιλαμβάνουν τις General Motors, Ford και Stellantis. Οι εισαγωγές από την Κίνα, από την άλλη πλευρά, εστιάζουν κυρίως σε μηχανήματα, όπως ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα, αλλά η χώρα εξάγει επίσης πλαστικά και διάφορα άλλα αντικείμενα στις Η.Π.Α.
Εάν τα αντίποινα δασμών γίνουν πραγματικότητα, οι εξαγωγείς των Η.Π.Α. θα μπορούσαν να πληγούν σοβαρά για άλλη μια φορά. Το 2018/2019, οι αγροτικοί παραγωγοί έχασαν πάνω από 25 δισεκατομμύρια δολάρια λόγω απώλειας εξαγωγών στην Κίνα, κάτι που έπρεπε να αντισταθμιστεί ομοσπονδιακά. Αυτή τη φορά, οι επιπτώσεις θα μπορούσαν να είναι ακόμη πιο σοβαρές, καθώς η Κίνα αγοράζει τώρα περισσότερα αγροτικά προϊόντα από τις Η.Π.Α. απ’ ό,τι τότε. Αυτό είναι αποτέλεσμα μιας ακόμη συμφωνίας της εποχής Τραμπ, της λεγόμενης συμφωνίας Φάσης Ένα του 2020, στην οποία η Κίνα, μεταξύ άλλων, συμφώνησε να αγοράσει περισσότερα αγροτικά προϊόντα από τις Η.Π.Α., καθιστώντας την τελικά τον μεγαλύτερο διεθνή αγοραστή. Η μεγαλύτερη εξαγωγή των Ηνωμένων Πολιτειών προς την Κίνα το 2022 ήταν σόγια αξίας 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με δεδομένα που δημοσιεύθηκαν από το Παρατηρητήριο Οικονομικής Πολυπλοκότητας.
You will find more infographics at Statista