Η εμπορική αεροπορία γνώρισε την πιο θανατηφόρα χρονιά από το 2018 μετά την καταστροφή της Jeju Air Co. στη Νότια Κορέα και την πτώση αεροσκάφους της Azerbaijan Airlines την περασμένη εβδομάδα.Οι θάνατοι επί επιβατικών αεροσκαφών φέτος εκτινάχθηκαν σε 318 με τα δύο πρόσφατα δυστυχήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία που συγκέντρωσε η Cirium. Αυτός είναι μακράν ο υψηλότερος αριθμός νεκρών από τότε που περισσότεροι από 500 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους το 2018, μια χρονιά που σημαδεύτηκε από την πρώτη από τις δύο συντριβές 737 Max της Boeing Co.
Το έτος αυτό ξεκίνησε και τελείωσε με τραγωδίες στην Ιαπωνία και τη Νότια Κορέα κατά τη διάρκεια απόπειρας προσγείωσης, από τις πιο επικίνδυνες φάσεις της πτήσης. Τα θανατηφόρα αεροπορικά ατυχήματα παραμένουν πολύ σπάνια και ένα μεγάλο περιστατικό μπορεί ξαφνικά να μετατρέψει μια στατιστικά ασφαλή χρονιά σε μια από τις χειρότερες.
Οι ερευνητές δεν έχουν ακόμη διαπιστώσει γιατί ένα Boeing 737-800 της Jeju Air – προκάτοχος του Max – κατέβηκε στον διάδρομο προσγείωσης στο Διεθνές Αεροδρόμιο Muan νωρίς την Κυριακή χωρίς να έχει αναπτυχθεί το σύστημα προσγείωσης και προσέκρουσε σε τσιμεντένιο τοίχο. Όλοι εκτός από δύο από τους 181 επιβαίνοντες έχασαν τη ζωή τους καθώς το διαλυμένο αεροσκάφος εξερράγη και τυλίχθηκε στις φλόγες, σημειώνει το Bloomberg.
Αφού ένα άλλο αεροπλάνο της Jeju αντιμετώπισε πρόβλημα με τον μηχανισμό προσγείωσης, οι κορεατικές αρχές διέταξαν τη Δευτέρα να ελεγχθούν τα αρχεία συντήρησης 101 άλλων αεροσκαφών 737-800 που βρίσκονται σε λειτουργία μεταξύ των τοπικών αεροπορικών εταιρειών. Οι μετοχές της Boeing υποχώρησαν στις πρώτες συναλλαγές στις ΗΠΑ.
Οι διευρυμένες επιθεωρήσεις έγιναν καθώς οι ερευνητές άρχισαν να αναλύουν τον καταγραφέα φωνής στο πιλοτήριο και τη συσκευή δεδομένων πτήσης που υπέστη ζημιές, οι οποίες περιέχουν κρίσιμα στοιχεία για τις κινήσεις του αεροσκάφους και τις ενέργειες και την κατάσταση των πιλότων.
Πώς το 2024 μετατράπηκε σε θανατηφόρο έτος
Τον Ιανουάριο, ένα τεράστιο αεροσκάφος της Japan Airlines Co. συγκρούστηκε με αεροσκάφος της ακτοφυλακής στο αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο. Όλοι όσοι επέβαιναν στο εμπορικό αεροσκάφος επέζησαν, αλλά πέντε άτομα στο μικρότερο αεροσκάφος σκοτώθηκαν. Η χρονιά στιγματίστηκε επίσης από ένα θανατηφόρο περιστατικό σοβαρών αναταράξεων τον Μάιο σε αεροσκάφος της Singapore Airlines Ltd. που πετούσε πάνω από τη Μιανμάρ.
Τον Ιούλιο, το αεροσκάφος της Saurya Airlines του Νεπάλ συνετρίβη μετά την απογείωσή του από το Κατμαντού, με αποτέλεσμα να σκοτωθούν 18 άτομα. Και τον Αύγουστο, δραματικά πλάνα από αεροπλάνο της βραζιλιάνικης αεροπορικής εταιρείας VoePass κατέγραψαν την ελεύθερη πτώση του αεροσκάφους από τον ουρανό μετά από συνθήκες παγετού. Σε εκείνο το ατύχημα έχασαν τη ζωή τους 62 άτομα.
Οι παγκόσμιες συγκρούσεις μπορεί επίσης να συνέβαλαν στα φετινά αεροπορικά ατυχήματα. Το αεροσκάφος Embraer SA 190 της Azerbaijan Airlines είχε σχεδόν ολοκληρώσει προγραμματισμένη πτήση από την πρωτεύουσα Μπακού προς το Γκρόζνι της Ρωσίας στις 25 Δεκεμβρίου, όταν ξαφνικά εκτράπηκε από την Κασπία Θάλασσα. Το κατεστραμμένο αεροπλάνο συνετρίβη περίπου 3 χιλιόμετρα από τον προορισμό του, το Ακτάου του Καζακστάν. Ο πρόεδρος του Αζερμπαϊτζάν δήλωσε ότι το αεροπλάνο καταρρίφθηκε κατά λάθος από τη Ρωσία.
Η έξαρση των θανάτων σηματοδοτεί μια αντιστροφή από το 2023, το οποίο έγινε η ασφαλέστερη χρονιά στην ιστορία της αεροπορίας χωρίς θανάτους μεταξύ των μεγάλων επιβατικών αεροσκαφών – συνήθως αεροπλάνα που κατασκευάζονται από την Airbus SE και την Boeing. Η τάση της ασφάλειας είχε βελτιωθεί ακόμη και όταν η εναέρια κυκλοφορία αυξήθηκε μετά την πανδημία.
Η πρώτη θανατηφόρα συντριβή της Jeju Air σηματοδότησε επίσης το χειρότερο πολιτικό αεροπορικό ατύχημα που συνέβη ποτέ στη Νότια Κορέα. Ενώ το αεροσκάφος της Jeju Air καταστράφηκε σχεδόν εξ ολοκλήρου, οι ερευνητές θα έχουν πολύτιμα δεδομένα για να δουλέψουν καθώς θα ανασυνθέτουν το συμβάν. Η κατεστραμμένη συσκευή δεδομένων πτήσης μπορεί να χρειαστεί περισσότερο χρόνο για να αναλυθεί από ό,τι ο καταγραφέας φωνής στο πιλοτήριο.