Η Φινλανδία βυθίστηκε στο σκοτάδι και εν πολλοίς αποκόπηκε από τον κόσμο, μετά από βλάβες σε καλώδια ενέργειας και δεδομένων που προκλήθηκαν στη Βαλτική, ενώ οι αρχές της χώρας εντόπισαν και εξετάζουν τάνκερ -που φέρεται να ανήκει στον σκιώδη στόλο της Μόσχας- για το ενδεχόμενο εμπλοκής του σε σαμποτάζ.
Οι φινλανδικές αρχές ακινητοποίησαν και ελέγχουν το δεξαμενόπλοιο Eagle S, που φέρει σημαία των Νήσων Κουκ, λόγω υποψιών ότι προκάλεσε ζημιές σε κρίσιμες υποθαλάσσιες υποδομές στη Βαλτική Θάλασσα.
Το πλοίο φέρεται να αποτελεί μέρος του «σκιώδους στόλου» της Ρωσίας, μιας συλλογής παλαιών τάνκερ που χρησιμοποιούνται για την παράκαμψη των δυτικών κυρώσεων στις ρωσικές εξαγωγές πετρελαίου.
Η σύλληψη του Eagle S υπογραμμίζει τις αυξανόμενες ανησυχίες για την ασφάλεια των υποθαλάσσιων υποδομών στη Βαλτική Θάλασσα. Η επαναλαμβανόμενη φύση αυτών των περιστατικών υποδηλώνει την ανάγκη για αυξημένη επαγρύπνηση και διεθνή συνεργασία για την προστασία αυτών των κρίσιμων υποδομών.
Πάντως, οι εξελίξεις οδηγούν σε αύξηση του γεωπολιτικού ρίσκου και υπογραμμίζουν τον κίνδυνο διάχυσης των μετώπων ιδιαίτερα του ουκρανικού προς την Ευρώπη.
Γεγονότα
Στις 25 Δεκεμβρίου 2024, η υποθαλάσσια ηλεκτρική σύνδεση Estlink 2, μήκους 170 χιλιομέτρων, που συνδέει τη Φινλανδία με την Εσθονία, παρουσίασε αιφνίδια διακοπή. Ταυτόχρονα, αναφέρθηκαν διαταραχές σε τέσσερα υποθαλάσσια καλώδια δεδομένων, συμπεριλαμβανομένου του καλωδίου C-Lion1 που συνδέει τη Φινλανδία με τη Γερμανία. Οι έρευνες δείχνουν ότι το Eagle S, το οποίο έλειπε από την άγκυρά του, μπορεί να προκάλεσε τη ζημιά, σέρνοντας την άγκυρα πάνω από τα καλώδια.
Έρευνες και ακινητοποίηση
Οι φινλανδικές αρχές επιβιβάστηκαν στο Eagle S στις 26 Δεκεμβρίου και ανέλαβαν τον έλεγχο του πλοίου στα φινλανδικά χωρικά ύδατα. Το πλήρωμα τελεί υπό έρευνα για «βαριά δολιοφθορά», ενώ το φορτίο του πλοίου κατασχέθηκε. Εξετάζονται επίσης πιθανές παραβάσεις που σχετίζονται με την αποφυγή κυρώσεων.
Προηγούμενα Περιστατικά
Το γεγονός αυτό αποτελεί το τελευταίο από μια σειρά παρόμοιων περιστατικών στη Βαλτική Θάλασσα:
- Τον Νοέμβριο του 2024, ένα καλώδιο οπτικών ινών υψηλής ταχύτητας μεταξύ Φινλανδίας και Γερμανίας αποκόπηκε, με υποψίες να στρέφονται σε εξωτερική επίδραση που συνδέεται με το κινεζικό φορτηγό πλοίο Yi Peng 3.
- Το 2023, η άγκυρα του πλοίου NewNew Polar Bear, υπό σημαία Χονγκ Κονγκ, προκάλεσε ζημιές σε καλώδια δεδομένων και σε αγωγό φυσικού αερίου, οδηγώντας το ΝΑΤΟ στην αύξηση των περιπολιών στην περιοχή.
Αυτά τα περιστατικά έχουν αυξήσει τις ανησυχίες για την ασφάλεια κρίσιμων υποδομών και πιθανούς δολιοφθορείς. Ο Εσθονός Υπουργός Εξωτερικών, Margus Tsahkna, δήλωσε: «Η ζημιά στις ζωτικής σημασίας υποθαλάσσιες υποδομές έχει γίνει τόσο συχνή που είναι δύσκολο να πιστέψουμε ότι πρόκειται για σύμπτωση ή απλώς κακή ναυσιπλοΐα».
Διεθνής Αντίδραση
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καταδίκασε αυτές τις πράξεις και εξετάζει περαιτέρω μέτρα, συμπεριλαμβανομένων κυρώσεων, για την αντιμετώπιση των απειλών από τέτοια πλοία. Γίνονται προσπάθειες για την ενίσχυση της προστασίας των υποθαλάσσιων καλωδίων μέσω βελτιωμένων τεχνολογιών ανίχνευσης και διεθνούς συνεργασίας.
Συνέπειες
Η ζημιά στο Estlink 2, με χωρητικότητα 650 μεγαβάτ, είναι σημαντική για τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ Φινλανδίας και Βαλτικής. Ο διαχειριστής Fingrid Oyj εκτιμά ότι οι επισκευές μπορεί να διαρκέσουν αρκετούς μήνες. Παρότι η παροχή ενέργειας στη Φινλανδία παραμένει σταθερή, η Εσθονία αναγκάστηκε να προσαρμόσει προσωρινά τις εισαγωγές ενέργειας.