Ακυρο το 90% των αναπτυξιακών προτάσεων που υποβλήθηκαν για να χρηματοδοτηθούν, το θέμα είχε θίξει ένα χρόνο σχεδόν το crisismonitor.gr από αναλύσεις της Allianz που εφιστούσαν την προσοχή της κυβέρνησης στην υποβολή των αναπτυξιακών προτάσεων στον τουρισμό.
Το σχέδιο για χωροταξικό βαλτώνει ενώ τα πράσινα τέλη που εισπράττει το κράτος δεν διοχετεύονται για την ανάπτυξη των ανθεκτικών υποδομών, με αποτέλεσμα να μην εκπληρώνουν τον σκοπό για τον οποίον ψηφίστηκαν
Την αποτίμηση της πορείας των πέντε βασικών αξόνων:
- Επενδύσεις και ανταγωνιστικότητα.
- Ενίσχυση υποδομών.
- Καθιέρωση των DMO’s για διαχείριση και προβολή προορισμών.
- Βελτίωση της απασχόλησης και τα θέματα της αγοράς εργασίας.
- Βιωσιμότητα,
που είχε θέσει στις προτεραιότητες του ο ΣΕΤΕ στην αρχή της θητείας του διοικητικού συμβουλίου έκανε ο Γιάννης Παράσχης, πρόεδρος του ΣΕΤΕ κατά την Γενική Συνέλευση του Συνδέσμου.
Επενδύσεις και την ανταγωνιστικότητα
Οι επενδύσεις που προσμετρούνται στο ΑΕΠ σε σχέση με το 2019 διπλασιάστηκαν. Ωστόσο στο τομέα αυτό 4 είναι τα κρίσιμα επιμέρους ζητήματα:
Χωροταξία
Ο χωροταξικός σχεδιασμός είναι το πιο κρίσιμο αλλά και το πιο χρονίζον ζήτημα αναφορικά με την προσέλκυση επενδύσεων, την ασφάλεια δικαίου και την καταπολέμηση της παραβατικότητας στην δόμηση. Ο ΣΕΤΕ έχει δουλέψει για τους σκοπούς αυτούς έχοντας παραθέσει προτάσεις εκτιμώντας σήμερα ότι το χωροταξικό πρέπει να ψηφιστεί και να μην εγκαταλειφθεί. Θεωρεί ότι η έλλειψη χωροταξικού είναι το μεγαλύτερο αγκάθι στην ανάπτυξη του τουρισμού.
Βραχυχρόνια μίσθωση
Η άνοδος της βραχυχρόνιας μίσθωσης έχει δημιουργήσει νέες ευκαιρίες αυξάνοντας σημαντικά την φέρουσα ικανότητά των προορισμών, αλλά και μεγάλες προκλήσεις που επιτακτικά – αλλά χωρίς αφορισμούς – ο ΣΕΤΕ καλεί να αντιμετωπιστεί ορθά το ζήτημα. Απαιτείται σύμφωνα με τον ΣΕΤΕ ένα πλαίσιο κανόνων που θα αποτρέπουν τον αθέμιτο ανταγωνισμό και τις στρεβλώσεις στην αγορά στέγης, αλλά και την υπερσυγκέντρωση τουριστικών ροών σε προορισμούς χωρίς έλεγχο.
Υπό τον όρο ότι θα είναι επαρκείς οι ελεγκτικοί μηχανισμοί, θεωρεί ότι με το φετινό νομοσχέδιο του Υπ. Τουρισμού εισάγονται λειτουργικές προδιαγραφές. Ενώ με τον τελευταίο φορολογικό νόμο μπαίνουν πρόσθετοι όροι αναφορικά με τις πλατφόρμες και αναστέλλονται άδειες σε 3 διαμερίσματα της πρωτεύουσας.
Το ζήτημα της φορολογίας
Η φορολόγηση του κλάδου παραμένει ένα ευαίσθητο ζήτημα, καθώς δεν μπορεί η θετική πορεία του ελληνικού τουρισμού να αποτελεί την αιτιολογική βάση για την επιβολή βαρών. Ο φόρος διαμονής – ένα μέτρο προσωρινό καθαρά εισπρακτικού και δημοσιονομικού χαρακτήρα – αντικαταστάθηκε πέρυσι από το Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση, αυξημένο για την καλοκαιρινή σεζόν σε ποσοστό 150-200%. Το συγκεκριμένο τέλος αυξήθηκε ξανά φέτος πριν συμπληρωθεί ένα έτος, χωρίς απολογισμό για τα έσοδα που εισπράχθηκαν και την ανταποδοτικότητα σε έργα και δράσεις.
Ταυτόχρονα αυξάνεται το δικαίωμα των δήμων για το τέλος παρεπιδημούντων από 0,50% σε 0,75%.
Η χρηματοδότηση των δαπανών αυτών δεν μπορεί να είναι ευθύνη μόνο ενός κλάδου της ελληνικής οικονομίας διευκρινίζει ο ΣΕΤΕ, επίσης τα όποια ποσά εισπράττονται από τα τέλη πρέπει να διοχετεύονται στην αναβάθμιση των υποδομών και της λειτουργίας των προορισμών σε περιφερειακό και τοπικό επίπεδο.
– Πρόσβαση των τουριστικών επιχειρήσεων σε χρηματοδότηση και αναπτυξιακά προγράμματα
Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΤΕ, το ποσοστό απόρριψης αναπτυξιακών σχεδίων που έχουν υποβληθεί από τουριστικές επιχειρήσεις στις πρόσφατες προκηρύξεις αγγίζει το 90%. Το γεγονός αυτό προβληματίζει ιδιαίτερα. Απαιτείται ένα σωστό μείγμα φοροαπαλλαγών, επιδοτούμενης χρηματοδότησης, αλλά και άμεσων ενισχύσεων, το οποίο θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των μεγάλων, αλλά κυρίως των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που αποτελούν τη ραχοκοκαλιά του τουριστικού τομέα. Επίσης, απαιτείται ουσιαστική αναθεώρηση στην προσέγγιση των αναπτυξιακών προγραμμάτων.
Υποδομές
Όσο οι ιδιωτικές επενδύσεις στον τουρισμό αυξάνονται, αλλά και τάσεις όπως η βραχυχρόνια μίσθωση ή η κρουαζιέρα αυξάνουν τις τουριστικές ροές, χωρίς οι δημόσιες υποδομές να μπορούν να ακολουθήσουν το πρόβλημα στις τοπικές κοινωνίες, αλλά και αναφορικά με την σχέση ποιότητας και τιμής του τουριστικού προϊόντος, θα οξύνεται. Ο ΣΕΤΕ για μία ακόμα φορά αναφέρθηκε για μία ακόμα φορά στο Στρατηγικό Σχέδιο Ελληνικός Τουρισμός 2030 που έχει εκπονήσει και έχει υποβάλλει στην κυβέρνηση.
Θέσπιση και λειτουργία σοβαρών DMOs, είναι απαραίτητη προϋπόθεση.
Παρά τη σημασία τους, οι DMOs δεν έχουν αναπτυχθεί με την ταχύτητα που απαιτείται στη χώρα μας, εξήγησε ο κος Παράσχης. Ελλείψεις σε χρηματοδότηση, υποδομές, και κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό συχνά υπονομεύουν την αποτελεσματικότητά τους. Αν λειτουργήσουν σωστά, μπορούν να αλλάξουν το παιχνίδι, διασφαλίζοντας ότι οι τουριστικοί προορισμοί θα είναι εξίσου ελκυστικοί και για τους κατοίκους και για τους επισκέπτες. Γι’ αυτό και απαιτείται να γίνουν βήματα στη θεσμική τους κατοχύρωση και τη διασφάλιση πόρων με ουσιαστική εμπλοκή του ιδιωτικού τομέα.
Εργασιακά ζητήματα
Για τα εργασιακά ο ΣΕΤΕ έχει καταθέσει μια ευρεία ατζέντα συνεργασίας με την κυβέρνηση και τους λοιπούς κοινωνικούς εταίρους. Τα κύρια θέματα αφορούν στο ζήτημα επάρκειας ανθρώπινου δυναμικού.