Σημαντική πτώση της τάξης του 30% έχουν σημειώσει τα ναύλα για τα τάνκερ στη διαδρομή Μέση Ανατολή – Κίνα, καθώς η ζήτηση από τον κορυφαίο αγοραστή παγκοσμίως έχει υποχωρήσει αισθητά.
Μέχρι στιγμής, η προσφορά παραμένει σε υψηλά επίπεδα, καθώς οι OPEC+ καθυστερούν τη διαδικασία περιορισμού της παραγωγής, συμβάλλοντας έτσι στη χαλάρωση των συνθηκών στην αγορά.
Ο βασικός δείκτης που χρησιμοποιείται στη βιομηχανία για αυτή τη διαδρομή — ο οποίος αποκλείει φορτώσεις από το Ιράν — συνήθως αυξάνεται στο τελευταίο τρίμηνο λόγω εποχικών παραγόντων σε σύγκριση με τους προηγούμενους τρεις μήνες, αλλά φέτος έχει ανατρέψει αυτή την τάση.
Οι traders πετρελαίου επικεντρώνονται στη χαμηλή ζήτηση στην Κίνα, με τις εισαγωγές από την αρχή του έτους να είναι σχεδόν 2% χαμηλότερες σε σχέση με το 2023, καθώς οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής προσπαθούν να αντιμετωπίσουν την επιβράδυνση που πλήττει τη ζήτηση πρώτων υλών. Παράλληλα, η στροφή προς τα ηλεκτρικά και LNG οχήματα έχει μειώσει τη χρήση αργού πετρελαίου. Αυτό έχει συμβάλει στη μείωση των τιμών του πετρελαίου για δεύτερη συνεχή χρονιά.
Οι OPEC+ έχουν καθυστερήσει τρεις φορές την προοδευτική επανέναρξη της αδρανοποιημένης παραγωγικής ικανότητας, αντικατοπτρίζοντας τις προκλήσεις στη ζήτηση, καθώς και την αύξηση της προσφοράς από ανταγωνιστές. Αυτό ουσιαστικά έχει μειώσει τον όγκο των διαθέσιμων φορτίων.
Ο δείκτης TD3C του Baltic Exchange, που αντικατοπτρίζει τους ναύλους για τα VLCC στη διαδρομή Μέση Ανατολή-Ασία, έπεσε την περασμένη Παρασκευή στο επίπεδο Worldscale 39,05, σύμφωνα με ναυλομεσίτες. Αυτό αντιστοιχεί σε μείωση περίπου 33% από την αρχή του έτους και σε λιγότερο από $8,50 ανά τόνο.
Τα VLCC στη διαδρομή Μέση Ανατολή-Κίνα έχουν επίσης να αντιμετωπίσουν τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από τα λεγόμενα «σκιώδη πλοία» του Ιράν, καθώς και τις ροές αργού πετρελαίου από την Άπω Ανατολή της Ρωσίας, σύμφωνα με τον Curra.
Οι χαμηλότεροι ναύλοι αποτελούν μια επιπλέον δυσκολία για τους διαχειριστές δεξαμενόπλοιων, οι οποίοι έχουν επίσης να αντιμετωπίσουν διακοπές στις αποστολές που συνήθως διασχίζουν την Ερυθρά Θάλασσα λόγω επιθέσεων σε πλοία από τους αντάρτες Χούθι, που υποστηρίζονται από το Ιράν.
Δεδομένης της χαμηλής ζήτησης στην Κίνα, ο αριθμός των υπερδεξαμενόπλοιων που κατευθύνονται προς τη χώρα έχει πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο του μήνα, ενώ οι ναυλωτές καταθέτουν χαμηλές προσφορές για να εκμεταλλευτούν το αρνητικό κλίμα, σύμφωνα με μεσίτες με γνώση της αγοράς.