Οι δαπάνες των τουριστών στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 14% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Σεπτέμβριο του 2024, σύμφωνα με την «Ανάλυση της Visa για τον Μεσογειακό Τουρισμό», η οποία παρουσιάστηκε σήμερα από την εταιρεία. Η ανάλυση καλύπτει τις συναλλαγές σε φυσικά καταστήματα στην Ελλάδα με κάρτες Visa που έχουν εκδοθεί στο εξωτερικό, τη χρονική περίοδο από τον Οκτώβριο του 2023 έως τον Σεπτέμβριο του 2024 και σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα το προηγούμενο έτος. Η «Ανάλυση της Visa για τον Μεσογειακό Τουρισμό» κοινοποιείται στο ελληνικό Υπουργείο Τουρισμού στο πλαίσιο του Μνημονίου Συνεργασίας που υπεγράφη με τη Visa το 2022, και αποτελεί μια χρήσιμη πηγή πληροφοριών για το στρατηγικό σχέδιο του Υπουργείου.
Συγκεκριμένα, ο τομέας του τουρισμού στην Ελλάδα εξακολουθεί να ακμάζει με βασικούς δείκτες να καταγράφουν μεταξύ άλλων, ισχυρή αύξηση τόσο στον αριθμό των επισκεπτών όσο και σε αριθμό συναλλαγών μεταξύ άλλων. Οι επισκέπτες αυξήθηκαν κατά 17%, ενώ οι συναλλαγές σημείωσαν άνοδο 22%, γεγονός που υποδηλώνει στροφή προς πληρωμές χωρίς μετρητά.
Οι χώρες που συνεισφέρουν περισσότερο στον ελληνικό τουρισμό
Οι βασικές χώρες που τροφοδότησαν την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού, περιλαμβάνουν το Ηνωμένο Βασίλειο με αύξηση 12%, τις ΗΠΑ (14%), τη Γερμανία (24%) και τη Γαλλία (10%). Η Αθήνα αναδείχθηκε ως ο πιο δημοφιλής προορισμός ανάμεσα σε όλες τις ελληνικές πόλεις, σημειώνοντας αύξηση 17% σε σχέση με πέρυσι, με δεύτερη τη Μύκονο. Τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα κατέγραψαν τη μεγαλύτερη μέση δαπάνη ανά επισκέπτη, ενώ η Τουρκία παρουσίασε την πιο αξιοσημείωτη αύξηση σε τουριστικές δαπάνες με +114%, ακολουθούμενη από την Κίνα με αύξηση 63%.
Πέρα από την τουριστική περίοδο
Τα στοιχεία της Visa δείχνουν ότι η αύξηση στις δαπάνες κατά τους μήνες εκτός υψηλής τουριστικής περιόδου, ήταν μεγαλύτερη από την αύξηση που παρατηρήθηκε στα μέσα του καλοκαιριού. Τον Μάρτιο του 2024 καταγράφηκε αύξηση δαπανών 19% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο το 2023, ο Απρίλιος σημείωσε άνοδο 17%, ενώ ο Σεπτέμβριος παρουσίασε αύξηση 15%. Οι δαπάνες των επισκεπτών κατά τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο αντιστοιχούν στο 39% της συνολικής ετήσιας δαπάνης.
Περιοχές με την υψηλότερη τουριστική δαπάνη
Η περιοχή που καταγράφεται η υψηλότερη αξία συναλλαγών εξακολουθεί να είναι η Αθήνα, καταγράφοντας αύξηση 18% σε ετήσια βάση. Προορισμοί που παρουσιάζουν διαφοροποιημένη τάση από το μέσο όρο είναι η Ρόδος και τα Χανιά (22%), η Μύκονος (+2%), η Σαντορίνη (-1%).
Κατηγορίες δαπανών και ανάπτυξη
Η κατανομή των δαπανών των επισκεπτών στην Ελλάδα αποκαλύπτει ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόντων, με τα αγαθά λιανικής να κατέχουν την πρώτη θέση με ετήσια αύξηση 26%, αλλά να αντιπροσωπεύουν μόνο το 4% του συνόλου. Οι δαπάνες για εστίαση και νυχτερινή ζωή αυξήθηκαν κατά 21% αποτελώντας το 25% της συνολικής δαπάνης, ενώ οι δαπάνες σε παντοπωλεία και σούπερ μάρκετ αυξήθηκαν επίσης κατά 17% αποτελώντας το 8% της συνολικής δαπάνης.
POS vs Αναλήψεις από ΑΤΜ
Η Ελλάδα συνεχίζει να σημειώνει σημαντική πρόοδο στην ενίσχυση των ψηφιακών συναλλαγών. Η χρήση καρτών σε τερματικά POS έχει φτάσει στο εντυπωσιακό ποσοστό του 77%, ενώ οι αναλήψεις από ΑΤΜ αντιστοιχούν στο 23%. Σε σύγκριση με άλλες μεσογειακές χώρες, η Ελλάδα μειώνει τη διαφορά, αλλά φαίνεται να υπάρχει ακόμη περιθώριο για αύξηση των συναλλαγών μέσω POS. Η Γαλλία ηγείται στη χρήση καρτών με 90% έναντι 10% σε αναλήψεις από ΑΤΜ, ενώ ακολουθεί η Ιταλία και η Ισπανία με 89% των συναλλαγών να πραγματοποιούνται σε POS και 11% σε ΑΤΜ. Στην Ελλάδα, οι αναλήψεις από ΑΤΜ μειώνονται σταθερά, αντικατοπτρίζοντας τη μετακίνηση προς τις συναλλαγές με κάρτες. Ειδικότερα, το 2023 οι αναλήψεις ανέρχονταν σε 26%, ενώ το 2021 ήταν 35% και το 2019 42%, υποδεικνύοντας μια ξεκάθαρη μετακίνηση προς τις πληρωμές χωρίς μετρητά. Η τάση αυτή ενισχύεται από τη μείωση της μέσης αξίας συναλλαγής κατά 6% σε σχέση με πέρυσι, υποδεικνύοντας πιο ευέλικτη χρήση καρτών ακόμη και για μικρής αξίας συναλλαγές.
Η Υπουργός Τουρισμού, Όλγα Κεφαλογιάννη, δήλωσε: «Η συνεργασία με τη Visa και η ανάλυση των data insights / στοιχείων που συλλέχθηκαν και παρουσιάστηκαν είναι ένα εργαλείο ανίχνευσης των νέων τάσεων στην ταξιδιωτική ζήτηση και κίνηση. Επομένως, είναι μια βάση διαμόρφωσης κατάλληλων πολιτικών με στόχο την αξιοποίηση της μεγάλης δυναμικής του ελληνικού τουρισμού που καταγράφεται, προς όφελος των τοπικών κοινωνιών και οικονομιών, αλλά και του συνόλου της ελληνικής οικονομίας».
Η Sevi Vassileva, Γενική Διευθύντρια της Visa για την Ελλάδα, την Κύπρο, τη Μάλτα και το Ισραήλ, ανέφερε: «Στη Visa είμαστε ενθουσιασμένοι που συνεργαζόμαστε με το ελληνικό Υπουργείο Τουρισμού για την υποστήριξη της ανάπτυξης του τουριστικού τομέα στην Ελλάδα. Η ισχυρή αύξηση των δαπανών και των συναλλαγών των επισκεπτών αποτελεί επιβεβαίωση της ανάδειξης της χώρας ως κορυφαίου ταξιδιωτικού προορισμού. Οι ψηφιακές πληρωμές έχουν διαδραματίσει κρίσιμο ρόλο στην ανάπτυξη αυτού του τομέα, ο οποίος αποτελεί βασικό συντελεστή του ΑΕΠ. Σε σύγκριση με άλλες μεσογειακές χώρες, υπάρχει άφθονος χώρος για την αύξηση των πληρωμών μέσω POS έναντι των αναλήψεων από ΑΤΜ, γεγονός που συμβαδίζει με τη γενικότερη στροφή προς τις πληρωμές χωρίς μετρητά. Η ενίσχυση της υποδομής των ψηφιακών πληρωμών θα βελτιώσει όχι μόνο την εμπειρία των επισκεπτών, αλλά θα βελτιώσει και τη βιωσιμότητα της οικονομίας βοηθώντας τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις στην Ελλάδα να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη από τον εισερχόμενο τουρισμό».
Πίνακας Τάσεων του Μεσογειακού Τουρισμού
Η Visa έχει αναπτύξει έναν ειδικό Πίνακα Τάσεων Μεσογειακού Τουρισμού, προσφέροντας αναλυτικές πληροφορίες βασισμένες σε πραγματικά δεδομένα που υποστηρίζουν τις ελληνικές τουριστικές αρχές να κατανοήσουν τα μοτίβα δαπανών των τουριστών. Το εργαλείο αυτό αποσκοπεί στη βελτίωση των υπηρεσιών τόσο του δημόσιου όσο και του ιδιωτικού τομέα, καθώς και στην προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών από το εξωτερικό, οι οποίοι αναζητούν απρόσκοπτες και ασφαλείς ταξιδιωτικές εμπειρίες. Το 2022, η Visa και το Υπουργείο Τουρισμού επισφράγισαν τη συνεργασία τους με την υπογραφή Μνημονίου Συνεργασίας, στοχεύοντας στην παροχή αξιόπιστων δεδομένων για τον διεθνή και εγχώριο τουρισμό, καθώς και στην ανάλυση των τρεχουσών ταξιδιωτικών τάσεων.