Ο διευθύνων σύμβουλος της Stellantis NV Carlos Tavares, γνωστός για την προσπάθειά του να μειώσει το κόστος, παραιτήθηκε από την αυτοκινητοβιομηχανία μετά από διαφωνία με το διοικητικό συμβούλιο σχετικά με τον τρόπο αντιμετώπισης της αποδυνάμωσης των πωλήσεων και της πτώσης της μετοχής.
Ο Tavares θα παραδώσει την ηγεσία της κατασκευάστριας εταιρείας των SUV της Jeep και των αυτοκινήτων της Fiat σε μια προσωρινή επιτροπή με επικεφαλής τον πρόεδρο John Elkann, ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της που επιβεβαιώνει δημοσίευμα του Bloomberg News για την παραίτηση του Tavares νωρίτερα την Κυριακή. Ένας νέος διευθύνων σύμβουλος θα οριστεί το πρώτο εξάμηνο του 2025, ανέφερε η εταιρεία.
Ο διευθύνων σύμβουλος αποχωρεί νωρίτερα από το αναμενόμενο, καθώς οι απόψεις του για το μέλλον της αυτοκινητοβιομηχανίας διέφεραν από εκείνες του διοικητικού συμβουλίου και ορισμένων μετόχων, ανέφερε η εταιρεία. Ο Tavares διοικούσε τη Stellantis από τότε που δημιουργήθηκε το 2021 μέσω της συγχώνευσης του ομίλου PSA, μητρικής των Peugeot και Citroën, και της Fiat Chrysler.
Η αποχώρηση Tavares, ο οποίος είχε δηλώσει προηγουμένως ότι θα παραμείνει μέχρι το τέλος της θητείας του στις αρχές του 2026, αφού η Stellantis ξεκινήσει μια διαδικασία για την εξεύρεση του διαδόχου του, αφήνει την κατασκευάστρια εταιρεία των SUV της Jeep και των αυτοκινήτων Peugeot χωρίς ξεκάθαρη ηγεσία σε μια περίοδο σημαντικών ανακατατάξεων στον κλάδο.
Η αποχώρηση του Tavares σημαίνει ότι ο όμιλος είναι χωρίς ηγεσία όταν πρέπει να ληφθούν «κρίσιμες αποφάσεις», δήλωσαν οι αναλυτές της Jefferies με επικεφαλής τον Philippe Houchois.
Υποχώρηση μετοχών
Οι μετοχές της έπεσαν έως και 8,9% στο Μιλάνο τη Δευτέρα, και έχουν υποχωρήσει 46% φέτος. Η Stellantis δέχεται πιέσεις για να σταματήσει την πτώση των πωλήσεων στις ΗΠΑ και να αντιμετωπίσει τις πλεονάζουσες παραγωγικές δυνατότητες στην Ευρώπη, όπου η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνεται, ακριβώς καθώς οι Κινέζοι κατασκευαστές επεκτείνονται στην περιοχή.
Ο Tavares είναι ένα από τα στελέχη της βιομηχανίας που δέχονται πιέσεις καθώς οι αυτοκινητοβιομηχανίες αντιμετωπίζουν μια αγορά που βρίσκεται σε ύφεση και παλεύει με την οικονομική επιβράδυνση στην Κίνα, τη μειωμένη ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα στην Ευρώπη και την απειλή δασμών καθώς ο Donald Trump ετοιμάζεται να επιστρέψει στον Λευκό Οίκο. Σημειώνεται ότι και ο Chief Financial Officer Stephen Ma της Nissan Motor Co. πρόκειται επίσης να παραιτηθεί, δήλωσαν άνθρωποι με γνώση του θέματος κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου.
Ο Tavares τις τελευταίες εβδομάδες προσπαθούσε να ανακτήσει τον έλεγχο μετά τις παλινδρομήσεις που οδήγησαν την αυτοκινητοβιομηχανία να μειώσει τις προσδοκίες για τα κέρδη και τις ταμειακές ροές του έτους στα τέλη Σεπτεμβρίου. Ενώ οι Ευρωπαίοι ανταγωνιστές, όπως η Volkswagen AG, αγωνίζονται επίσης με την αδύναμη ζήτηση, το μέγεθος της ανησυχίας της Stellantis – που προκλήθηκε από την διολίσθηση των πωλήσεων, τη χρονολογημένη γκάμα οχημάτων στις ΗΠΑ και τα διογκωμένα αποθέματα – θορύβησε τους επενδυτές.
Ο Tavares υποσχέθηκε διορθώσεις και προχώρησε στην αντικατάσταση του επικεφαλής των οικονομικών του και άλλων στελεχών, αλλά το μερίδιο αγοράς συνέχισε να μειώνεται σε βασικές αγορές, συμπεριλαμβανομένης της Γαλλίας, τροφοδοτώντας τις ανησυχίες για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η εταιρεία επιβεβαίωσε την Κυριακή την καθοδήγησή της και δήλωσε ότι σχεδιάζει να ορίσει νέο διευθύνοντα σύμβουλο το πρώτο εξάμηνο του επόμενου έτους.
Η αντικατάσταση του διευθύνοντος συμβούλου και του οικονομικού διευθυντή σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα δημιουργεί μια «πρόκληση» για τους επενδυτές, δήλωσε ο αναλυτής της JPMorgan Jose Asumendi, προσθέτοντας ότι οι επενδυτές είναι απίθανο να εκτιμήσουν σημαντική βελτίωση των κερδών για το επόμενο έτος έως ότου η διοικητική ομάδα επαναπροσδιοριστεί.
Αφού ανέβηκε στην ιεραρχία της Renault SA υπό τον πρωταθλητή της μείωσης του κόστους Carlos Ghosn, ο 66χρονος Tavares εντυπωσίασε επί μακρόν τους επενδυτές με την ικανότητά του να ανατρέψει τις προβληματικές αυτοκινητοβιομηχανίες εκεί όπου άλλοι απέτυχαν.
Ήταν σε καλό δρόμο για να επαναλάβει αυτή την επιτυχία από νωρίς ως διευθύνων σύμβουλος της Stellantis, μειώνοντας τον αριθμό των πλατφορμών οχημάτων και καταργώντας θέσεις εργασίας. Οι εντάσεις κλιμακώθηκαν τους τελευταίους μήνες, με τα συνδικάτα να προειδοποιούν ότι η πορεία περικοπής κόστους της εταιρείας οδηγούσε σε προβλήματα ποιότητας και καθυστερήσεις στην κυκλοφορία βασικών νέων μοντέλων. Στις ΗΠΑ, οι έμποροι κατηγόρησαν τον Tavares ότι προκάλεσε ζημιά σε μάρκες όπως οι Jeep, Dodge, Ram και Chrysler.
Η άποψη της UAW
Ο Shawn Fain, πρόεδρος του συνδικάτου United Auto Workers, χαιρέτισε την κίνηση, λέγοντας σε δήλωσή του ότι είναι «ένα σημαντικό βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για μια εταιρεία που έχει υποστεί κακή διαχείριση και ένα εργατικό δυναμικό που έχει κακομεταχειριστεί για πάρα πολύ καιρό».
Ο οικονομικός διευθυντής Doug Ostermann, ο οποίος διορίστηκε στον απόηχο της προειδοποίησης για τα κέρδη του Σεπτεμβρίου, στις 31 Οκτωβρίου έκανε λόγο για «καλή πρόοδο» στη μείωση των αποθεμάτων και στη βελτίωση των τάσεων του μεριδίου αγοράς στις ΗΠΑ, τη μεγαλύτερη ενιαία δεξαμενή κερδών της εταιρείας. Ο Ostermann έχει προγραμματιστεί να μιλήσει σε μια συνομιλία στο συνέδριο της Goldman Sachs για τα αυτοκίνητα αργότερα αυτή την εβδομάδα.
Η Stellantis έχει επίσης συγκρουστεί με την κυβέρνηση της Ιταλίας σχετικά με τα επίπεδα παραγωγής της στη χώρα. Ο Elkann ειδοποίησε την Ιταλίδα πρωθυπουργό Giorgia Meloni πριν από την παραίτηση του Tavares, δήλωσαν άτομα που γνωρίζουν το θέμα.