Σε συναγερμό παραμένουν οι αρχές στην Ελλάδα μετά το συμβάν παρ’ ολίγον σύγκρουσης τρένων, που αποκάλυψε το Crisis Monitor και κατήγγειλαν οι μηχανοδηγοί της αμαξοστοιχίας 57 στον σταθμό του Κορινού Πιερίας, καθώς αν και η διοίκηση του ΟΣΕ διαψεύδει -μετά από άσκηση σε πραγματικές συνθήκες- το γεγονός της δυσλειτουργίας της τηλεδιοίκησης, εν τούτοις δεν μπορεί να εξηγήσει πως δύο μηχανοδηγοί δεν αντιλήφθηκαν τον κόκκινο σηματοδότη.
Εμπειρογνώμονες του ΟΣΕ, της Hellenic Train και της Alstom πραγματοποίησαν σήμερα Πέμπτη άσκηση στο πεδίο, στο συγκεκριμένο σημείο, η οποία -σύμφωνα με δηλώσεις του CEO του ΟΣΕ κ. Τερεζάκη- απέδειξε ότι το σύστημα της τηλεδιοίκησης λειτούργησε ως όφειλε. Ωστόσο, όπως ο ίδιος επισημαίνει τις επόμενες ημέρες θα δοκιμαστούν επί του πεδίου και άλλα σενάρια, σε αναζήτηση πιθανού προβλήματος, νεκρού σημείου ή άλλης δυσλειτουργίας που θα μπορούσε -υπό συνθήκες- να οδηγήσει σε λανθασμένες ενδείξεις στους σηματοδότες.
Εντύπωση προκαλεί πάντως η μονότονη αναφορά “στον μηχανοδηγό” της αμαξοστοιχίας, όταν στην 57 προβλέπεται και τηρείται η ταυτόχρονη παρουσία μηχανοδηγού και βοηθού καθ’ όλη τη διάρκεια του ταξιδίου.
Σύμφωνα με τον CEO του ΟΣΕ, στην προσομοίωση όλα φαίνεται να λειτούργησαν σωστά. Άναψε κόκκινο και σταμάτησε το δεύτερο τρένο, ενώ ο πρώτος συρμός ήταν ακινητοποιημένος.
«Σήμερα κάναμε μια προσομοίωση του περιστατικού όπως περιγράφηκε από τον μηχανοδηγό της 25ης Νοεμβρίου για να δούμε αν όντως μπορούν να επαναληφθούν τα όσα ανέφερε ο μηχανοδηγός στο σύστημα μαζί με τεχνικούς που είχαν εγκαταστήσει ορισμένα μηχανήματα για να μετράμε ταυτόχρονα ορισμένα σημεία των κυκλωμάτων του συστήματος»,
δήλωσε ο Παναγιώτης Τερεζάκης, διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕ.
«Είδαμε ότι στην προσομοίωση που κάναμε δεν παρουσιάστηκε κανένα πρόβλημα συναφές με αυτό που αναφέρθηκε στον μηχανοδηγό», υπογράμμισε ο Παναγιώτης Τερεζάκης, επισημαίνοντας «δεν σταματάμε, πάμε να αξιολογήσουμε το είδος της προσομοίωσης που κάναμε και προφανώς θα επανέλθουμε κάποια στιγμή τις επόμενες μέρες με άλλο σενάριο προσομοίωσης προσπαθώντας να “ξεγελάσουμε” το σύστημα να μας δείξει ό,τι είπε στην αναφορά του ο μηχανοδηγός»,
επισήμανε.
«Όσον αφορά το αν μπορεί να προήλθε κάτι τέτοιο από κάποιο βραχυκύκλωμα, το σύστημα σηματοδότησης είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε
πάντα να μεταπίπτει σε κατάσταση ασφάλειας με το κόκκινο φωτόσημο. Αυτό μπορεί να γίνει, το ανάποδο δεν προβλέπεται να γίνει»,
σημείωσε.
Από το ρεπορτάζ προκύπτει ότι η εμπιστοσύνη στο τρένο έχει κλονιστεί, οι πληρότητες έχουν υποχωρήσει σημαντικά και στα τελευταία δρομολόγια μετά τα δημοσιεύματα για το νέο παρ’ ολίγον ατύχημα, μειώθηκαν κατακόρυφα.
Auditor’s note: Ερωτηματικά και υποδόριες συγκρούσεις
Τα γεγονότα, παρά την περί του αντιθέτου διαπίστωση του ΟΣΕ, εγείρουν νέο κύμα ερωτημάτων και ανησυχίας, αυτή τη φορά για την επάρκεια της τηλεδιοίκησης, τις εξασφαλίσεις ορθής λειτουργίας και την αξιοπιστία του δικτύου του ΟΣΕ. Από την άλλη πλευρά, αναπάντητα παραμένουν ερωτηματικά για τη βλάβη του προαστιακού σιδηροδρόμου που είχε ακινητοποιηθεί εντός του σταθμού του Κορινού, όπως και για το σημείο που τελικά ακινητοποιήθηκε η αμαξοστοιχεία 57 και τελικά την απόσταση μεταξύ των δύο τρένων.
Από τις δηλώσεις του CEO του ΟΣΕ παρατηρείται η αναφορά σε έναν μόνο μηχανοδηγό, όταν στη συγκεκριμένη αμαξοστοιχία επιβαίνουν υποχρεωτικά και παρακάθονται δύο. Αυτό συνεπάγεται είτε ότι αμφισβητείται η παρουσία στου δεύτερου μηχανοδηγού, είτε ότι υπάρχει διαφορετική δήλωση συμβάντος από τον βοηθό οδηγό. Από ρεπορτάζ του Crisis Monitor πάντως δεν προκύπτει κάτι από τα δύο.
Στις δηλώσεις του CEO του ΟΣΕ δεν γίνεται αναφορά στις εμπλεκόμενες εταιρίες, ήτοι την ιταλική Hellenic Train που εκτελεί τα δρομολόγια και έχει την ευθύνη του τροχαίου υλικού και τη γαλλική Alstom που έχει εγκαταστήσει την τηλεδιοίκηση.
Με δεδομένο ότι ο έλεγχος στη γραμμή πραγματοποιήθηκε τρείς ημέρες μετά το περιστατικό η Alstom θα μπορούσε να έχει εντοπίσει και να έχει αποκαταστήσει ενδεχόμενη δυσλειτουργία στον κώδικα και ή να έχει διαφοροποιήσει το μοντέλο. Επίσης, επειδή μεσολάβησαν αρκετές ημέρες θα μπορούσε να έχει αποκατασταθεί δυσλειτουργία ακόμη και δίκτυο μεταβίβασης σημάτων της περιοχής.
Σε κάθε περίπτωση, οι δηλώσεις του κ. Τερεζάκη αφήνουν να εννοηθεί ότι αφενός επρόκειτο για έναν μηχανοδηγό και αφετέρου αυτός δεν είδε το φανάρι, ή το είδε και το αγνόησε προσπαθώντας να δημιουργήσει τεχνητή κρίση.
Πάντως, όπως ανέφερε το Crisis Monitor αντίστοιχο περιστατικό έχει καταγραφεί και στο παρελθόν, το οποίο όμως δεν δημοσιοποιήθηκε τότε, ενώ υπάρχουν καταγγελίες για δυσλειτουργίες της τηλεδιοίκησης στην περιοχή, που οδήγησαν στο παρελθόν και σε εκτροχιασμό τρένου, εξαιτίας λάθος εντολής στη διαχείριση κλειδιών.