Την περαιτέρω σύσφιξη των σχέσεων Κίνας – Περού και την εμβάθυνση των εμπορικών και οικονομικών δεσμών σηματοδοτεί η έναρξη λειτουργίας του νέου megaport Chancay, το οποίο όμως προκαλεί αντιδράσεις τόσο από τις ΗΠΑ όσο και από τη Χιλή, θέτοντας την περιοχή σε διαδικασία κλιμακούμενου γεωοικονομικού ανταγωνισμού.
Η υψηλή ζήτηση της Κίνας για πρώτες ύλες και η ικανότητα του Περού να τις προμηθεύσει οδηγούν στη βαθύτερη εμβάθυνση των εμπορικών σχέσεων μεταξύ των δύο χωρών.
Η λειτουργία του λιμανιού του Chancay ενισχύει αυτές τις σχέσεις, μαζί με τις επενδύσεις της Κίνας στον μεταλλευτικό τομέα του Περού. Επιπλέον, ευθυγραμμίζεται με τον εκσυγχρονισμό της συμφωνίας ελεύθερου εμπορίου Περού-Κίνας, η οποία περιλαμβάνει πλέον επικαιροποιημένα κεφάλαια για τον ανταγωνισμό, το ηλεκτρονικό εμπόριο, τις παγκόσμιες εφοδιαστικές αλυσίδες, τα πρότυπα και τη συνεργασία για το περιβάλλον. Άλλες τροποποιήσεις καλύπτουν τους κανόνες προέλευσης, τις τελωνειακές διαδικασίες, το εμπόριο υπηρεσιών, τις επενδύσεις και την πνευματική ιδιοκτησία, ανοίγοντας τον δρόμο για αυξημένες κινεζικές επενδύσεις στις υποδομές, τις τηλεπικοινωνίες και τις μεταφορές του Περού.
Αντιδράσεις και αντιπράξεις
Ωστόσο, η έναρξη λειτουργίας του λιμανιού έχει προκαλέσει επικρίσεις. ΗΠΑ και Χιλή φοβούνται ότι μπορεί να διευκολύνει το κινεζικό dumping, να αποσπάσει το εμπόριο από κοντινά λιμάνια ή να εξυπηρετήσει στρατιωτικούς σκοπούς. Το Περού επιμένει ότι η συνεργασία του με την Κίνα δεν θα υπονομεύσει τις σχέσεις του με τις Ηνωμένες Πολιτείες, αν και η Ουάσιγκτον παραμένει ανήσυχη για τη συμμετοχή του κινεζικού ναυτιλιακού κολοσσού Cosco στο λιμάνι. Η Χιλή επίσης θεωρεί το Chancay πιθανή πρόκληση για το εμπόριο και τη διακίνηση στα βασικά λιμάνια της, στο Σαν Αντόνιο και το Βαλπαραΐσο. Σε απάντηση, η Χιλή ανακοίνωσε αρχική επένδυση ύψους 1,3 δισ. δολαρίων, η οποία ενδέχεται να αυξηθεί στα 4 δισ. δολάρια, για να επεκτείνει τη χωρητικότητα των λιμανιών της και να διατηρήσει την ανταγωνιστικότητα.