Μπορεί ο Απόστολος Τζιτζικώστας να έλαβε την έγκριση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ώστε να αναλάβει τα καθήκοντά του ως Επίτροπος Μεταφορών, η ακρόασή του όμως χαρακτηρίστηκε από εντάσεις, ενώ παραμένουν σημαντικές ανησυχίες για σύγκρουση συμφερόντων και προσπάθειες συγκάλυψης στην υπόθεση των Τεμπών.
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης κατάφερε το απόλυτο: Να ελέγξει απόλυτα τον τομέα μεταφορών στην Ευρώπη στον απόηχο της τραγωδίας των Τεμπών! Έτσι, με την Ελίζα Βόζενμπεργκ πρόεδρο της Επιτροπής TRAN και τον Απόστολο Τζιτζικώστα Επίτροπο Μεταφορών, δεν υπάρχουν πολλά που μπορούν να συμβούν και να χαλάσουν τη δυναμική υποβάθμισης και συγκάλυψης του σκανδάλου.
Να σημειωθεί ότι ο Απόστολος Τζιτζικώστας βρέθηκε στο επίκεντρο αναφορών των ευρωπαϊκών media και για την τεράστια ακίνητη περιουσία που διαθέτει, ενώ καταγράφηκε μάλλον ως ο πλουσιότερος από τους υποψήφιους επιτρόπους.
Η ακρόαση
Κατά την ακρόαση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, ο Απόστολος Τζιτζικώστας επιχείρησε να απαντήσει σε ερωτήσεις και τοποθετήσεις για ενδεχόμενη σύγκρουση συμφερόντων, λόγω της εν εξελίξει έρευνας, παρέμεινε όμως επιφανειακός.
Σύμφωνα με το Politico που επικαλείται insiders για την αξιολόγηση της ακρόασης του Απόστολου Τζιτζικώστα, ο Έλληνας πολιτικός χειρίστηκε τη διαδικασία “ως έμπειρος βετεράνος”, υπενθυμίζοντας επιδέξια στην πρόεδρο της επιτροπής μεταφορών τον χρόνο ομιλίας του, αντιμετωπίζοντας άμεσα πιθανές συγκρούσεις συμφερόντων και διαχειριζόμενος ακόμη και πολλαπλές διακοπές από διαμαρτυρόμενους ευρωβουλευτές.
Ωστόσο, το Politico σημειώνει ότι ο Απόστολος Τζιτζικώστας αν και εμφανίστηκε καλά ενημερωμένος, με εύστοχες απαντήσεις και περιστασιακές ατάκες, οι απαντήσεις του στερούνταν λεπτομερειών — ακόμη και μετά από πολλές ερωτήσεις που τον πίεσαν για συγκεκριμένες πληροφορίες.
Η κρίση στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας κατέλαβε μεγάλο μέρος της συνεδρίασης, αλλά οι αυτοκινητοβιομηχανίες που ήλπιζαν να βρουν έναν σύμμαχο για την ανατροπή της νομοθεσίας που επιβάλλει οι πωλήσεις νέων οχημάτων να είναι 100% μηδενικών εκπομπών έως το 2035 έφυγαν απογοητευμένες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν αρκετή προειδοποίηση, είπε, και η νομοθεσία προσφέρει βεβαιότητα στον κλάδο. Ωστόσο, το Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα εξασφάλισε τη δέσμευσή του για εξαίρεση στον νόμο για τα συνθετικά καύσιμα.
Η πρόεδρος της Επιτροπής Μεταφορών Ελίζα Βόζεμπεργκ, προήδρευσε στις ακροάσεις, δείχνοντας πόσο σημαντικό ρόλο θα έχει η Νότια Ευρώπη στον τομέα των μεταφορών — και τον κίνδυνο για συγκρούσεις συμφερόντων. Σε δύο ξεχωριστές περιπτώσεις, νομοθέτες διέκοψαν τη διαδικασία για να διαμαρτυρηθούν για τον διορισμό του Τζιτζικώστα.
Το σιδηροδρομικό δυστύχημα του 2023 στην Ελλάδα που άφησε πίσω του 57 νεκρούς πλανάτο πάνω από τη διαδικασία, αλλά ο Τζιτζικώστας δεν απέφυγε τη διαμάχη, αντίθετα την ανέφερε προληπτικά στην εισαγωγική του τοποθέτηση. Ωστόσο, η επαναλαμβανόμενη επιμονή του ότι η ασφάλεια θα είναι η Νο 1 προτεραιότητά του δεν κατάφερε να μειώσει τις ερωτήσεις σχετικά με το πώς θα χειριστεί μια πιθανή διαδικασία παράβασης για την τραγωδία των σιδηροδρόμων.
Τελικά, επέδειξε τις πολιτικές του ικανότητες, εμμένοντας στα σημεία που ήθελε να θίξει και διατηρώντας την ενέργειά του σε όλη τη διάρκεια, ενώ υποσχέθηκε ότι οι λεπτομέρειες των προτάσεών του θα αποκαλυφθούν — μετά την επικύρωσή του, φυσικά.