Η Ευρωπαϊκή Ένωση επέβαλε υψηλότερους δασμούς με ανώτατο όριο το 45% στα ηλεκτρικά οχήματα από την Κίνα, αυξάνοντας τις εμπορικές εντάσεις μεταξύ των κορυφαίων εξαγωγικών δυνάμεων του κόσμου.
Ο κανονισμός που εισάγει τις επιβαρύνσεις δημοσιεύθηκε στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ το βράδυ της Τρίτης, ανοίγοντας το δρόμο για την έναρξη ισχύος τους μετά από μήνες διαπραγματεύσεων, απειλές για κινεζικά αντίποινα και εκκλήσεις της αυτοκινητοβιομηχανίας να αποφευχθεί η κλιμάκωση.
Οι δασμοί της Ευρώπης για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα αποτελούν πλήγμα για τους Κινέζους παραγωγούς που έχουν ήδη αποκλειστεί ουσιαστικά από μια τεράστια δυνητική αγορά στις ΗΠΑ, οι οποίες τετραπλασίασαν τους δασμούς τους σε πάνω από 100% φέτος, επικαλούμενες «εκτεταμένες» κρατικές επιδοτήσεις και εξαγωγές που αυξήθηκαν κατά 70% πέρυσι.
Οι δασμοί της ΕΕ διαφέρουν ανάλογα με τον κατασκευαστή και θα κυμαίνονται από περίπου 8% έως λίγο πάνω από 35%, επιπλέον του υφιστάμενου συντελεστή 10%.
Η τελευταία σειρά δασμών από τη Δύση έρχεται εν μέσω φόβων ότι η Κίνα βρίσκεται στο κατώφλι της παγκόσμιας κυριαρχίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας εις βάρος των αμερικανικών και ευρωπαϊκών αντιπάλων, αναφέρει το Bloomberg. Από τότε που εισήγαγε μια νέα τεχνολογία μπαταριών το 2020, η BYD Co. – η κορυφαία κινεζική μάρκα EV – από ένας από τους πολλούς παραγωγούς σε μια πολυπληθή εγχώρια αγορά έχει φτάσει να σπάσει τις 10 κορυφαίες αυτοκινητοβιομηχανίες στον κόσμο.
Παρόλα αυτά, οι μεγάλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες Mercedes-Benz Group AG και BMW AG τάχθηκαν κατά των δασμών λόγω της ανησυχίας ότι η διαμάχη θα πλήξει τις πωλήσεις τους στην Κίνα σε μια εποχή που ήδη αντιμετωπίζουν προβλήματα. Νωρίτερα αυτή την εβδομάδα, η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπηςκορυφαίος Volkswagen AG δήλωσε ότι σχεδιάζει να κλείσει τουλάχιστον τρία εργοστάσια στη Γερμανία.
Συνεχίζονται οι συζητήσεις
Η ΕΕ και ο νούμερο 2 εμπορικός εταίρος της για τα αγαθά θα συνεχίσουν τις συζητήσεις με στόχο την αναζήτηση εναλλακτικών λύσεων ακόμη και μετά την έναρξη ισχύος των δασμών, αλλά οι συνομιλίες αυτές δεν έχουν μέχρι στιγμής αποφέρει κάποια σημαντική ανακάλυψη. Η αντιπαράθεση αυξάνει τον κίνδυνο κλιμάκωσης της αντιπαράθεσης tit-for-tat σε μια σχέση που αποτιμάται σε 739 δισεκατομμύρια ευρώ (799 δισεκατομμύρια δολάρια) σε διμερές εμπόριο εμπορευμάτων το 2023.
Η Κίνα εξακολουθεί να ελπίζει να βρει μια αποδεκτή λύση με την ΕΕ σχετικά με τους δασμούς, δήλωσε το Υπουργείο Εμπορίου της χώρας μετά τη δημοσίευση του κανονισμού για την εισαγωγή των εισφορών στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ, προσθέτοντας ότι η Κίνα θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να υπερασπιστεί τα δικαιώματα των εταιρειών της.
Οι διαπραγματευτές στο Πεκίνο και στις Βρυξέλλες διερευνούν κατά πόσον μπορεί να επιτευχθεί συμφωνία σχετικά με τις λεγόμενες αναλήψεις υποχρεώσεων ως προς τις τιμές, έναν πολύπλοκο μηχανισμό ελέγχου των τιμών και του όγκου των εξαγωγών που χρησιμοποιείται για την αποφυγή των δασμών, τους οποίους η ΕΕ δικαιολόγησε ως μέτρα που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση των κινεζικών βιομηχανικών επιδοτήσεων.
Άνθρωποι με γνώση των συζητήσεων δήλωσαν ότι το Πεκίνο δεν έχει ακόμη υποβάλει προτάσεις που να πληρούν τις αυστηρές απαιτήσεις της ΕΕ, συμπεριλαμβανομένης της ευθυγράμμισης με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και της αντιστοίχισης των αποτελεσμάτων των δασμών. Το μπλοκ των 27 χωρών θέλει επίσης να διασφαλίσει ότι η ΕΕ μπορεί να παρακολουθεί τις ρυθμίσεις για τη συμμόρφωση.
Ωστόσο, οι συνομιλίες σημείωσαν κάποια πρόοδο τις τελευταίες ημέρες και οι αξιωματούχοι της ΕΕ είναι ανοιχτοί στο να δεχθούν πρόσκληση να μεταβούν στην Κίνα για νέο γύρο διαπραγματεύσεων, δήλωσε ένας από τους ανθρώπους.
Στόχος της Κίνας μια καλύτερη συμφωνία για την κρατική αυτοκινητοβιομηχανία της
Το Πεκίνο φαίνεται να ασχολείται κυρίως με την προσπάθεια να εξασφαλίσει μια καλύτερη συμφωνία για την SAIC Motor Corp, τον κρατικό κατασκευαστή που πλήττεται με τον υψηλότερο συντελεστή, σύμφωνα με τους ανθρώπους, οι οποίοι μίλησαν υπό τον όρο της ανωνυμίας.
Η ΕΕ έχει βάλει στο μάτι ατομικές συμφωνίες τιμολόγησης με ορισμένους κατασκευαστές αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων εκείνων που επιθυμούν να μεταφέρουν την παραγωγή ορισμένων μοντέλων στην Ευρώπη στο εγγύς μέλλον. Οι συμφωνίες αυτές θα έβλεπαν την άρση των δασμών στα μοντέλα που καλύπτονται από τις εναλλακτικές συμφωνίες.
Το Πεκίνο κατηγόρησε την ΕΕ για τακτικές «διαίρει και βασίλευε» και προειδοποίησε τους κατασκευαστές να μην επιδιώκουν τέτοιες συμφωνίες, καθώς θέλει όλους κάτω από μια συμφωνία-ομπρέλα στο πλαίσιο των συνομιλιών που διεξάγονται υπό την ηγεσία ενός κινεζικού εμπορικού οργανισμού. Σύμφωνα με τον κανονισμό της ΕΕ, ο εν λόγω εμπορικός όμιλος υπέβαλε πρόταση τιμολόγησης εκ μέρους 12 εξαγωγέων, συμπεριλαμβανομένων των SAIC, BMW Brilliance Automotive Ltd. και Zhejiang Geely Automobile Co. Ltd.
Η ΕΕ δήλωσε ότι οι ατομικές συμφωνίες είναι δυνατές βάσει των κανόνων του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου.
Απειλές και αντίποινα
Η Κίνα απείλησε επίσης να παγώσει τις επενδύσεις σε κράτη μέλη που υποστήριξαν τους δασμούς και να προβεί σε αντίποινα με δικές της κυρώσεις σε ευρωπαϊκά προϊόντα, συμπεριλαμβανομένων των γαλακτοκομικών προϊόντων, του χοιρινού κρέατος και του κονιάκ, καθώς και των αυτοκινήτων με μεγάλους κινητήρες. Η Κίνα ξεκίνησε έρευνα αντιντάμπινγκ για το ευρωπαϊκό χοιρινό κρέας τον Ιούνιο, αν και αυτή δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη.
Η ΕΕ έχει δηλώσει ότι θα υπερασπιστεί τα συμφέροντά της έναντι οποιασδήποτε αθέμιτης έρευνας και έχει ήδη προσφύγει κατά της Κίνας στον ΠΟΕ για την έρευνα κατά των επιδοτήσεων στην ευρωπαϊκή γαλακτοβιομηχανία.
Ευρωπαίοι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι αναμένουν τα αντίποινα της Κίνας να υλοποιηθούν τον επόμενο μήνα και ότι τα κράτη μέλη θα συνεχίσουν με τη σειρά τους να πιέζουν την ΕΕ να συνάψει συμφωνία μόλις συμβεί αυτό.
Η Κίνα μείωσε τους δασμούς στα οχήματα με μεγάλους κινητήρες στο 15% το 2018 και τώρα προειδοποιεί ότι μπορεί να τους επαναφέρει στο 25%.
Η αντίδραση της Κίνας ήταν μέχρι στιγμής ως επί το πλείστον εντός των συνηθισμένων ορίων των εμπορικών διαφορών. Μεγαλύτερη ανησυχία θα ήταν αν προχωρήσει πέρα από αυτό, περιορίζοντας, για παράδειγμα, τις εξαγωγές πρώτων υλών. Σε μια εδαφική διαμάχη με την Ιαπωνία πριν από περισσότερο από μια δεκαετία, η Κίνα μπλόκαρε προσωρινά τις εξαγωγές σπάνιων γαιών και πιο πρόσφατα επέβαλε ελέγχους εξαγωγών σε μια σειρά άλλων κρίσιμων ορυκτών.
Ενώ οι αξιωματούχοι της Κίνας έχουν πει ελάχιστα δημοσίως για την πρόοδο των συνομιλιών, έχουν αρχίσει να αναπτύσσουν αντίποινα και μέσω των εκπροσώπων τους στα μέσα ενημέρωσης και τις εμπορικές ενώσεις έχουν μιλήσει για τις διαπραγματεύσεις και έχουν υπαινιχθεί πιθανά μελλοντικά μέτρα εάν η ΕΕ επιβάλει δασμούς.
Πιέσεις για αναστολή των σχεδίων επέκτασης στην ΕΕ
Οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν δεχθεί πιέσεις από το Πεκίνο να αναστείλουν τα σχέδια επέκτασης στην ΕΕ λόγω της εμπορικής διαμάχης, ανέφερε το Bloomberg την περασμένη εβδομάδα, επικαλούμενο άτομα που γνωρίζουν το θέμα. Η απειλή αυτή επαναλήφθηκε πρόσφατα σε άρθρο από λογαριασμό στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης που συνδέεται με τα κρατικά μέσα ενημέρωσης και χρησιμοποιείται ως δίαυλος για μηνύματα σχετικά με τη διαμάχη με την ΕΕ.
«Μόλις η ευρωπαϊκή πλευρά εφαρμόσει μέτρα διακρίσεων, οι κινεζικές επιχειρήσεις θα χάσουν εντελώς το κίνητρο να αναπτύξουν τεχνική συνεργασία με ευρωπαϊκές επιχειρήσεις στην Κίνα», ανέφερε το άρθρο.
Για να τονίσει αυτό το μήνυμα, το Εμπορικό Επιμελητήριο της Κίνας στην ΕΕ έστειλε στη συνέχεια με ηλεκτρονικό ταχυδρομείο περίληψη του άρθρου σε δημοσιογράφους, χαρακτηρίζοντάς το «σημαντικής σημασίας για τις εν εξελίξει συζητήσεις για το EV».
Το άρθρο επιτέθηκε επίσης στην ΕΕ επειδή προσπαθεί να διαπραγματευτεί με μεμονωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς και συλλογικά. «Εάν η ευρωπαϊκή πλευρά επιμένει να παρεμποδίζει τη διαδικασία διαπραγμάτευσης, πρέπει να αναγνωρίσει τις συνέπειες», ανέφερε.
Ανησυχίες και για τις προεδρικές εκλογές στις ΗΠΑ
Παρόλα αυτά, τόσο οι Βρυξέλλες όσο και το Πεκίνο ίσως χρειαστεί σύντομα να στρέψουν μέρος της προσοχής τους στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Οι αμερικανικές εκλογές την επόμενη εβδομάδα θα μπορούσαν να δουν τον Donald Trump να επιστρέφει στον Λευκό Οίκο, μαζί με τις υποσχέσεις του να πλήξει τόσο την ΕΕ όσο και την Κίνα με δασμούς.
Είναι πιθανό οι αξιωματούχοι στο Πεκίνο να επιλέξουν να μην αντιδράσουν άμεσα στους νέους δασμούς της ΕΕ, ενώ περιμένουν τα αποτελέσματα των αμερικανικών εκλογών, σύμφωνα με τον Henry Gao, καθηγητή νομικής στο Πανεπιστήμιο Singapore Management University που ερευνά το κινεζικό εμπόριο και τις κινεζικές πολιτικές.
«Οι μόνοι που ανησυχούν περισσότερο για τις αμερικανικές εκλογές από τους Αμερικανούς είναι οι Κινέζοι», δήλωσε ο Gao. «Όλοι στο Πεκίνο είναι συντονισμένοι με τις αμερικανικές εκλογές τώρα».