Ανεξέλεγκτη παραμένει η αγορά των supermarkets στην Ελλάδα, οι κυβερνητικές υπηρεσίες αδυνατούν ή δεν θέλουν να επιβάλλουν το νόμο και να ελέγξουν αθέμιτες πρακτικές, επαφιόμενες έτσι στην αυτορρύθμιση της αγοράς, η οποία όμως δεν έχει λειτουργήσει, όπως αποδεικνύουν τα στοιχεία για τον πληθωρισμό στην Ελλάδα.
Με τεράστιες διαφημιστικές δαπάνες στα κανάλια και στα mainstream media σε όλα τα επίπεδα, παρελθόν SLAPP αγωγών και άγριες πρακτικές καταστολής των media, τα supermarket στην Ελλάδα λειτουργούν σε περιβάλλον μαφίας, Ιδιαίτερα μετά την υπερσυγκέντρωση του κλάδου την τελευταία 15ετία και τον απόλυτο έλεγχο των δικτύων διανομής από ισχυρούς ομίλους, τα περιθώρια ελέγχου έχουν περιοριστεί, ενώ την ίδια στιγμή οι ελεγκτικοί μηχανισμοί έχουν προβλήματα έλλειψης προσωπικού, παρωχημένων τενχολογικών μέσων και διάτρητης δομής.
Η Επιτροπή Ανταγωνισμού, έχει αποδείξει ότι δεν διαθέτει την απαιτούμενη βούληση για την διερεύνηση των πάγιων καταγγελιών για καρτέλ, ούτε στα supermarket, ούτε στους προμηθευτές τους, ενώ η κυβέρνηση αρκείται σε εξαγγελίες, δημόσιες δηλώσεις και παρελκυστικές πρακτικές, με στόχο να κατευνάσει την κοινωνία, χωρίς να συγκρουστεί με τα καρτέλ,
Το θέμα της ακρίβειας όμως είναι τέτοιο, πλέον, που πιέζει επιτακτικά για λύσεις. Ενώ η ΕΚΤ έχει ξεκινήσει τον κύκλο ουδετεροποίησης της νομισματικής πολιτικής και ο πληθωρισμός στην Ευρωζώνη υποχώρησε κάτω από το 2%, στην Ελλάδα παραμένει 30% υψηλότερα στο 3%.
Auditor’s note: Στρεβλώσεις
Το Crisis Monitor και αρκετοί ανεξάρτητοι οργανισμοί και influencers στο internet έχουν αναδείξει το ζήτημα των καταχρηστικά υψηλότερων τιμών στα supermarkets στην Ελλάδα, αλλά η ένταση δεν επαρκεί για την κινητοποίηση επί του θέματος. Η στρέβλωση στην αγορά των media, με τις επιχειρήσεις να αποτελούν την πηγή εσόδων και τους αναγνώστες να επιζητούν δωρεάν κατανάλωση ειδήσεων, έχει περιορίσει τη δυνατότητα των δημοσιογράφων να παίξουν τον ρόλο τους στην παραγωγική αλυσίδα, ενώ η παρατεταμένη χρονικά συνθήκη έχει πλέον οδηγήσει σε ουσιαστική τροποποίηση του DNA της ειδησεογραφίας και της ερευνητικής δημοσιογραφίας στην Ελλάδα.
Παραπλάνηση καταναλωτών
Όπως αναφέρει και δημοσίευμα της Καθημερινής οι πρακτικές των supermarket και των προμηθευτών τους είναι πολλές φορές παραπλανητικές και υπονομεύουν τον ανταγωνισμό. Από φαινόμενα τύπου shrinkflation-gridflation, μέχρι γνωστά κόλπα ψεύτικων-εικονικών προσφορών τα κόλπα παραμένουν όλα… διαθέσιμα.
Τους καταναλωτές παραπλανεί όμως και το κράτος, το οποίο διεξάγει ελέγχους μόνο μετά από κατακραυγή και στις περισσότερες περιπτώσεις τα αρχικά πρόστιμα καταρρίπτονται στα δικαστήρια, κυρίως λόγω ελλιπούς τεκμηρίωσης από την πλευρά του Δημοσίου. Αυτό καταδεικνύει την έλλειψη βούλησης και την παρασκηνιακή συμπαιγνία, η οποία υπονομεύει την αξιοπιστία των θεσμών και συμβάλλει στην άνοδο του πολιτικού ρίσκου.
Τα νέα μέτρα
Σύμφωνα με την κυβέρνηση, μέσα στο πρώτο δίμηνο του 2025 θα επέλθουν σημαντικές αλλαγές στον κλάδο των supermarkets ώστε να καταπολεμηθούν οι αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Μέχρι στιγμής, λένε, έχει υπάρξει μερικός εξορθολογισμός, ιδιαίτερα μετά την επιβολή του μέτρου για τη μείωση των παροχών των προμηθευτών προς τους λιανεμπόρους και τη μετατόπιση του οφέλους στην τιμή τιμοκαταλόγου. Με τη διαδικασία αυτή φαίνεται ότι έχουν μειωθεί οι προσφορές και οι παραπλανητικές ενέργειες.
Ωστόσο, σύμφωνα με την “Καθημερινή” ακόμη η νομοθεσία αυτή και ο «Κώδικας δεοντολογίας για ανακοινώσεις μείωσης της τιμής για την ώρα εφαρμόζονται στο υπόλοιπο λιανεμπόριο και όχι στο οργανωμένο λιανεμπόριο τροφίμων. Στο δημοσίευμα, οι αναφέρεται ότι αιτία, σύμφωνα με τις εμπλεκόμενες πλευρές, είναι η πολυπλοκότητα που διέπει τον καθορισμό των τιμών στα σούπερ μάρκετ, τόσο λόγω των χιλιάδων κωδικών που αυτά διαθέτουν, όσο και λόγω του γεγονότος ότι οι προσφορές αποτελούν μέρος των εμπορικών συμφωνιών με τους προμηθευτές.
Στην κυβέρνηση επιμένουν σε μέτρα θετικές παρακίνησης, με την δημοσιοποίηση λιστών με μειωμένες τιμές σε προϊόντα και κυρίως σε τρόφιμα, ευελπιστώντας ότι η δωρεάν διαφήμιση θα πείσει κάποιους να συνταχθούν.