Την επιτάχυνση των διαδικασιών και την παράδοση της Αττικής Οδού στον παραχωρησιούχο στις 6 Οκτωβρίου ανακοινώνουν με κοινό δελτίο Τύπου τα υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών, μετά από “καραμπόλα” ΄δηλώσεων και αντικρουόμενα δημοσιεύματα που δημιουργούσαν αίσθηση οιωνεί διελκυστίνδας μεταξύ επιχειρηματικών και υπουργείων, ενώ η “τελική λύση” καταδεικνύει άνωθεν παρέμβαση.
Αν και μέχρι το πρωί της Δευτέρας ανακοινώσεις και διαρροές από τις εταιρίες και υπουργεία υποδείκνυαν ότι βρίσκεται σε εξέλιξη διελκυστίνδα για την διαδικασία καταβολής των χρημάτων που θα ακολουθηθεί, τις καραμπόλες και την διαχείριση των εσόδων.
Η υπόθεση παράδοσης της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, που είναι ο νέος ανάδοχος δεν είναι μια απλή διαδικασία, κυρίως γιατί απαιτούνται μια σειρά από διαδικασίες, στις οποίες εμπλέκονται πολλοί παράγοντες και οι οποίοι προσβλέπουν στην επίτευξη συγκεκριμένων στόχων. Έτσι, πρώτα απαιτείται η μεταβίβαση της Αττικής Οδού από τους παραχωρησιούχους Άβαξ και ΆΚΤΩΡ Παραχωρήσεις στο ΤΑΙΠΕΔ και από εκεί στο υπουργείο Μεταφορών. Ακολούθως, η μεταβίβαση από το Μεταφορών στο ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο θα υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης με τον νέο παραχωρησιούχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Σε αυτή τη διαδικασία, υπάρχουν όμως νομικά και… οικονομικά ζητήματα. Αν δηλαδή απαιτήσεις των απερχόμενων παραχωρησιούχων από το Ελληνικό Δημόσιο μπορούν αν μπλοκάρουν τη μεταβίβαση. Ακολούθως, αν το Δημόσιο θα μεαβιβάσει τον Γιώργο Περιστέρη την Αττική Οδό πριν ή μετά την καταβολή του τιμήματος.
Το τελευταίο σημείο έχει ιδιαίτερη σημασία, καθώς η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θεωρείται ότι διαθέτει τα διαθέσιμα για την χρηματοδότηση του τιμήματος, ζήτημα στο οποίο είχε επικεντρώσει και η προσφυγή της Metlen – Vinci, η οποία αν και απορρίφθηκε, εν τούτοις έχει διαμορφώσει νομικό υπόβαθρο.
Η ανακοίνωση
Τα Υπουργεία Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και Υποδομών και Μεταφορών ανακοινώνουν ότι σε συνέχεια της υπογραφής της σύμβασης για την παραχώρηση υπηρεσιών για τη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Αττικής Οδού, στις 12 Σεπτεμβρίου 2024, η παράδοση από το Ελληνικό Δημόσιο του αυτοκινητοδρόμου της Αττικής Οδού στο νέο παραχωρησιούχο (Νέα Αττική Οδός Α.Ε.) θα γίνει την Κυριακή, 6 Οκτωβρίου 2024.
Στο πλαίσιο αυτό, μέχρι τότε, θα έχουν ολοκληρωθεί οι διαδικασίες μετάβασης του οδικού άξονα στο νέο καθεστώς παραχώρησης, δηλαδή, μεταξύ άλλων, η κύρωση της σύμβασης παραχώρησης από τη Βουλή και το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την εφάπαξ καταβολή του τιμήματος.
Προς τούτο, οι αρμόδιες Διευθύνσεις του υφιστάμενου και του νέου παραχωρησιούχου βρίσκονται ήδη, το τελευταίο διάστημα, σε απευθείας συνεργασία για την ομαλή ολοκλήρωση της διαδικασίας, υπό τις κατευθύνσεις Ελληνικού Δημοσίου – ΤΑΙΠΕΔ.
Σημειώνεται ότι με την είσπραξη του τιμήματος των 3,27 δισ. ευρώ, που είναι το υψηλότερο που έχει επιτευχθεί σε διαγωνιστική διαδικασία του ΤΑΙΠΕΔ, μειώνεται ισόποσα το δημόσιο χρέος της χώρας, σχεδόν κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ.