Στις 12 Σεπτεμβρίου, η ετήσια Διάσκεψη για το Πετρέλαιο στην Ασία-Ειρηνικό ολοκληρώθηκε στη Σιγκαπούρη. Η Διάσκεψη για το Πετρέλαιο στην Ασία-Ειρηνικό (APPEC) διοργανώνεται από την S&P Global Commodity Insights και είναι μία από τις κορυφαίες ενεργειακές διασκέψεις για τις παγκόσμιες και περιφερειακές αγορές. Με τις αγορές πετρελαίου να βρίσκονται σε κατάσταση μεταβολής λόγω της απροσδόκητα χαμηλής παγκόσμιας ζήτησης, τα συμπεράσματα που προκύπτουν από τη διάσκεψη παρέχουν πλαίσιο για την κατανόηση της τάσης του πετρελαίου.
Συνολικά, η εικόνα της ζήτησης για το πετρέλαιο φαίνεται πιο απαισιόδοξη από το αναμενόμενο. Η όρεξη της Κίνας για πετρέλαιο φαίνεται να μειώνεται, και οι ΗΠΑ ενδέχεται να βιώσουν μείωση στην ανάπτυξη της ζήτησης. Παρόλα αυτά, οι συμμετέχοντες στην APPEC δεν πίστευαν ότι μια επιβράδυνση της αγοράς πετρελαίου αποτελεί σοβαρό εμπόδιο. Άλλες κέντρα ζήτησης, όπως η Ινδία, θα υποστηρίξουν τις τιμές του πετρελαίου λόγω των αυξανόμενων καταναλωτικών μοτίβων.
«Δεν αναμένω άνθηση για τις αγορές πετρελαίου. Σίγουρα τα πράγματα επιβραδύνονται. Αλλά σημαίνει αυτό κατάρρευση; Δεν το νομίζω. Οι αγορές θα παραμείνουν στάσιμες ίσως, και αυτό είναι αρκετά κακό για το πετρέλαιο», δήλωσε ο πρόεδρος της Gunvor, Torbjörn Törnqvist, σε πάνελ της APPEC.
Την περασμένη εβδομάδα, ο OPEC και ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας (IEA) μείωσαν τις προβλέψεις τους για τη ζήτηση πετρελαίου για το 2024. Οι δύο οργανισμοί βρίσκονται πρόσφατα σε αντιπαράθεση λόγω των διαφορετικών εκτιμήσεών τους για τη μακροπρόθεσμη ζήτηση πετρελαίου, αλλά μοιράζονται την άποψη ότι η ασθενής ζήτηση από τα μέλη του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης αποτελεί πρόβλημα.
Ο ρόλος των γεωπολιτικών ταραχών στις αγορές πετρελαίου ήταν επίσης κεντρικό θέμα στη φετινή APPEC. Ο πόλεμος στην Ουκρανία, οι συγκρούσεις στη Μέση Ανατολή και οι εντάσεις μεταξύ Βενεζουέλας και Γουιάνας για τα υπεράκτια αποθέματα πετρελαίου έχουν ήδη δημιουργήσει αναστάτωση στις αγορές πετρελαίου.
Έντονη κινητικότητα upstream και downstream
Παρά την μειωμένη ανάπτυξη της ζήτησης, πολλές ασιατικές οικονομίες συνεχίζουν να επεκτείνουν την ικανότητα των διυλιστηρίων. Ωστόσο, η προσδοκία ότι τα ηλεκτρικά οχήματα θα μπορούσαν να μειώσουν περαιτέρω τη ζήτηση έχει ωθήσει ορισμένα διυλιστήρια να επικεντρωθούν στην παραγωγή πετροχημικών αντί για καύσιμα μεταφορών.
«Η Ασία θα συνεχίσει να επικεντρώνεται στην επέκταση της ικανότητας καυσίμων μεταφορών βραχυπρόθεσμα, καθώς υπάρχει πραγματική ανάγκη να καλυφθούν οι αυξανόμενες απαιτήσεις προϊόντων στο άμεσο μέλλον. Αλλά θα αρχίσουν να στρέφονται ολοένα και περισσότερο προς τα πετροχημικά την επόμενη δεκαετία», δήλωσε η Sri Paravaikkarasu, διευθύντρια ανάλυσης αγοράς στην Phillips 66 International Trading.
Οι ασιατικές upstream εταιρείες έχουν επιδιώξει επιθετικά να αποκτήσουν μερίδια σε περιουσιακά στοιχεία παραγωγής πετρελαίου και φυσικού αερίου, ιδίως στη Νοτιοανατολική Ασία. Ενώ ορισμένες δυτικές εταιρίες πετρελαίου επιδιώκουν να πουλήσουν λιγότερο παραγωγικά περιουσιακά στοιχεία στην Ινδονησία και αλλού, οι ασιατικοί παίκτες είναι αγοραστές που επιδιώκουν να αποκομίσουν βραχυπρόθεσμα κέρδη. Το μοτίβο της κατανάλωσης φαίνεται να οδεύει προς σταθεροποίηση και τελικά μείωση στην Ασία, αλλά εξακολουθούν να υπάρχουν χρήματα να κερδηθούν από το αργό πετρέλαιο