Νέα επίθεση, μετά από καιρό ηρεμίας, πραγματοποίησαν οι Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, καθώς οι συζητήσεις για συμφωνία εκεχειρίας φαίνεται να καταρρέουν, ενώ o Αμερικανός Υπουργός Εξωτερικών Άντονι Μπλίνκεν αποχώρησε από τη Μέση Ανατολή.
Στόχος του πλοίγματος από τους Χούθι ήταν ελληνόκτητο πλοίο MT Sounion, της Delta Tankers, το οποίο όμως δεν είχε Έλληνες στο προσωπικό του.
Το περιστατικό συνιστά σαφή αύξηση του γεωπολιτικού ρίσκου και αποτελεί προειδοποιητική βολή προς τη Δύση για την τροπή που έχουν λάβει οι διαπραγματεύσεις. Εντύπωση προκαλεί η επιλογή ενός τάνκερ ως στόχου, καθώς οιΧούθι στοχεύουν συνήθως σε cargo ships…
Στις τελευταίες του δηλώσεις ο Άντονι Μπλίνκεν υποστήριξε ότι ο Ισραήλ συμφώνησε στην αναθεωρημένη πρόταση-γέφυρα των ΗΠΑ και των άλλων μεσολαβητών, δείχνοντας στην κατεύθυνση της Χαμάς ως την πλευρά που δεν έχει δεχθεί.
Η Χαμάς, από την πλευρά της, κατηγόρησε τον Μπλίνκεν για υπαναχώρηση και εξυπηρέτηση των στόχων του Ισραήλ. Από την πλευρά της Χαμάς στις διαπραγματεύσεις παίζει ρόλο και ο νέος σκληροπυρηνικός επικεφαλής του πολιτικού γραφείου.
Το πλήγμα
Το χτύπημα, από το οποίο ξέσπασε πυρκαγιά στο πλοίο, έγινε πιθανότατα από αντιαρματικό όπλο τύπου rpg, που έπληξε το μηχανοστάσιο.
Στο πλοίο δεν υπάρχουν Έλληνες ανάμεσα στα 25 μέλη του πληρώματος.
Σύμφωνα με αναφορές, η επίθεση έγινε στις 6:15 πμ (ώρα Ελλάδος) από δύο σκάφη πειρατών: στο ένα επέβαιναν από δύο ως πέντε άτομα και στο δεύτερο πάνω από δέκα.
Το πλοίο χτυπήθηκε στη δεξιά πλευρά και έχασε την ισχύ του.
Από το χτύπημα δεν υπάρχουν τραυματίες.
Πάνω από 190 επιθέσεις Χούθι
Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα, οι οποίες ξεκίνησαν στα τέλη του 2023, έχουν δημιουργήσει σοβαρές διαταραχές στη διεθνή ναυσιπλοΐα και έχουν σημαντικές συνέπειες στην παγκόσμια οικονομία και ασφάλεια.
Από τον Νοέμβριο του 2023, οι Χούθι έχουν πραγματοποιήσει περισσότερες από 190 επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα, χρησιμοποιώντας πυραύλους, drones και άλλα οπλικά συστήματα. Η πλειονότητα των επιθέσεων αυτών έχει στοχεύσει πλοία που σχετίζονται με τις ΗΠΑ, το Ισραήλ και το Ηνωμένο Βασίλειο, αν και πλοία από πολλές άλλες χώρες έχουν επίσης επηρεαστεί. Η ναυσιπλοΐα μέσω της Διώρυγας του Σουέζ έχει μειωθεί κατά περισσότερο από 50% εξαιτίας αυτών των επιθέσεων, ενώ τα ασφάλιστρα για τα πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα έχουν αυξηθεί σχεδόν δέκα φορές.
Οι επιθέσεις αυτές έχουν επηρεάσει άμεσα πάνω από 65 χώρες και 29 μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, ενώ πολλοί μεταφορείς έχουν επιλέξει να παρακάμψουν την περιοχή, προσθέτοντας επιπλέον κόστη και καθυστερήσεις στις μεταφορές (Council on Foreign Relations) (USNI News).
Αυτές οι επιθέσεις είναι πιθανό να συνεχιστούν, προκαλώντας περαιτέρω αναταραχές στις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού, ενώ οι ενέργειες από διεθνείς δυνάμεις για την αντιμετώπιση των Χούθι συνεχίζονται, αλλά με περιορισμένη επιτυχία μέχρι στιγμής (Ship Technology) (CRS Reports).
Ελληνόκτητα πλοία στο στόχαστρο
Οι επιθέσεις των Χούθι στην Ερυθρά Θάλασσα έχουν επηρεάσει αρκετά ελληνόκτητα πλοία, με τουλάχιστον τέσσερα γνωστά περιστατικά μέχρι στιγμής:
- Πλοίο “Tutor”: Αυτό το ελληνόκτητο πλοίο δέχθηκε επίθεση από θαλάσσιο μη επανδρωμένο σκάφος παγιδευμένο με εκρηκτικά. Η επίθεση προκάλεσε ρήγμα στο πλοίο, το οποίο έμεινε ακυβέρνητο για τρεις ημέρες. Υπήρξε ένας αγνοούμενος ναυτικός, ο οποίος πιθανόν έχασε τη ζωή του.
- Πλοίο “Delta Blue”: Το ελληνόκτητο δεξαμενόπλοιο “Delta Blue” δέχθηκε επίθεση από RPG (αντιαρματικό πυραυλικό σύστημα) ενώ βρισκόταν στη θαλάσσια περιοχή του Στενού του Μπαμπ ελ Μαντέμπ. Αν και το πλοίο δεν υπέστη σοβαρές ζημιές και το πλήρωμα δεν τραυματίστηκε, η επίθεση προκάλεσε ανησυχία για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας.
- Πλοίο “Laax”: Το φορτηγό πλοίο “Laax”, το οποίο πλέει υπό τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ, δέχθηκε επίθεση με τρεις πυραύλους κοντά στο λιμάνι Χοντέιντα της Υεμένης. Το πλοίο υπέστη σοβαρές ζημιές και άρχισε να παίρνει νερά, αλλά συνέχισε το ταξίδι του προς τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
- Πλοίο “Sounion”: Το δεξαμενόπλοιο “Sounion” δέχθηκε επίθεση με ρουκέτα στα ανοιχτά των ακτών της Υεμένης. Το πλήρωμα, το οποίο αποτελείτο από 25 άτομα, ευτυχώς δεν υπέστη τραυματισμούς.
Αυτά τα περιστατικά υπογραμμίζουν την αυξημένη απειλή που αντιμετωπίζουν τα ελληνόκτητα πλοία στην περιοχή, με τις επιθέσεις να συνεχίζονται παρά τις διεθνείς προσπάθειες για την προστασία της ναυσιπλοΐας.