Την επιβολή δασμών 9% και στα εισαγόμενα αυτοκίνητα της Tesla από την Κίνα στην Ευρώπη εξέδωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ευθυγραμμίζοντας έτσι τις κυρώσεις της για εισαγωγές από την Κίνα.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ανακοίνωσε την Τρίτη ότι σχεδιάζει να επιβάλει πρόσθετο δασμό 9% στα Tesla που εισάγονται από την Κίνα, καθώς ενημέρωσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες για το σχέδιο απόφασής της να προχωρήσει με οριστικούς δασμούς στα ηλεκτρικά οχήματα που εξάγονται από τη χώρα.
Η Κομισιόν αποκάλυψε την τελευταία της κίνηση για να αντιμετωπίσει τις επιδοτήσεις που παρέχει το Πεκίνο στη βιομηχανία, με αξιωματούχους να δηλώνουν ότι θα συνεχίσουν να διαβουλεύονται με τους κατασκευαστές πριν από την ψηφοφορία των κρατών μελών για τους δασμούς, οι οποίοι αναμένεται να τεθούν σε ισχύ μέχρι τον Νοέμβριο.
Οι προτεινόμενοι δασμοί έχουν αναθεωρηθεί, με τους MG, SAIC Motor Corp., τη μητρική εταιρεία της Volvo Car AB, Geely, και την BYD Co. να αντιμετωπίζουν πρόσθετους δασμούς ύψους 36,3%, 19,3% και 17% αντίστοιχα – ελαφρώς χαμηλότερα από τα προηγουμένως ανακοινωθέντες.
Για την Tesla Inc., ο δασμός του 9% είναι σχετικά καλοδεχούμενος, καθώς είναι χαμηλότερος από αυτόν που αντιμετωπίζουν άλλοι κατασκευαστές. Αξιωματούχοι της ΕΕ δήλωσαν ότι ένας παράγοντας πίσω από τον υπολογισμό αυτό είναι ότι το Πεκίνο φαίνεται να παρέχει λιγότερες επιδοτήσεις σε ξένες εταιρίες.
Η Tesla ζήτησε από την ΕΕ να αξιολογηθεί μεμονωμένα και το αίτημα αυτό εγκρίθηκε νωρίτερα φέτος, με αξιωματούχους της ΕΕ να επισκέπτονται τις εγκαταστάσεις της εταιρίας και να λαμβάνουν πληροφορίες που οδήγησαν στην απόφαση της Τρίτης.
Άλλες εταιρίες που συνεργάστηκαν με την έρευνα της ΕΕ αλλά δεν ερευνήθηκαν από τους ερευνητές της ΕΕ – όπως η Dongfeng Motor Group Co. και η Nio Inc. – θα αντιμετωπίσουν δασμό 21,3%. Άλλοι κατασκευαστές που δεν συνεργάστηκαν θα αντιμετωπίσουν δασμό 36,3%. Οι δασμοί αυτοί θα επιβληθούν επιπλέον των 10% δασμών στους οποίους υπόκεινται ήδη οι εξαγωγείς από την Κίνα.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έκανε ελαφρές προσαρμογές στους δασμούς για τα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα.
Τα οφέλη για την Tesla από την Κίνα
Τα κύρια οφέλη που έλαβε η Tesla αφορούσαν στην παροχή μπαταριών σε τιμές κάτω από την αγοραία αξία, όπως δήλωσαν αξιωματούχοι της ΕΕ. Η εταιρεία με έδρα το Ώστιν έλαβε επίσης προνόμια, όπως δικαιώματα χρήσης γης, μειώσεις φόρου εισοδήματος και επιχορηγήσεις σε διάφορες μορφές, συμπεριλαμβανομένης μιας εθνικής επιδότησης που έλαβαν όλοι οι εξαγωγείς παραγωγοί, πρόσθεσαν οι αξιωματούχοι.
Τα ενδιαφερόμενα μέρη έχουν προθεσμία έως τις 30 Αυγούστου να υποβάλουν σχόλια και να ζητήσουν ακροάσεις σχετικά με την πρόταση. Αν δεν υπάρξει μπλοκάρισμα των μέτρων με δεσμευτική ψηφοφορία από τα κράτη μέλη, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα δημοσιεύσει την τελική ρύθμιση για τους δασμούς έως τις 30 Οκτωβρίου. Οι δασμοί θα παραμείνουν σε ισχύ για πέντε χρόνια και θα μπορούσαν να επεκταθούν μετά από επανεξέταση.
Συνομιλίες Βρυξελλών – Πεκίνου
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το Πεκίνο έχουν πραγματοποιήσει συνομιλίες τους τελευταίους μήνες για να εξετάσουν αν μπορεί να βρεθεί μια εναλλακτική λύση. Η ΕΕ έχει δηλώσει ότι οποιαδήποτε τέτοια λύση πρέπει να συμμορφώνεται με τους κανόνες του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου και να αντιμετωπίζει το υποκείμενο πρόβλημα των επιδοτήσεων.
Η Κίνα ισχυρίζεται ότι τα μέτρα αυτά είναι προστατευτικά και έχει απειλήσει να ανταποδώσει με δασμούς σε διάφορους τομείς, όπως το χοιρινό κρέας, τα οινοπνευματώδη ποτά και τα αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες. Το Πεκίνο αμφισβητεί επίσης τα μέτρα αυτά στον Παγκόσμιο Οργανισμό Εμπορίου.
Το Κινεζικό Εμπορικό Επιμελητήριο προς την ΕΕ εξέφρασε τη “έντονη δυσαρέσκεια και σθεναρή αντίθεση” του στην αποκάλυψη αυτή σε δήλωση που δημοσιεύτηκε στο X, προσθέτοντας ότι δεν υπάρχουν επαρκή αποδεικτικά στοιχεία ότι τα κινέζικα ηλεκτρικά οχήματα προκαλούν ουσιαστική υλική ζημία στην αγορά της Ένωσης.
Αντιδράσεις στην ΕΕ
Αρκετά κράτη μέλη, συμπεριλαμβανομένων της Γερμανίας και της Ουγγαρίας, έχουν εκφράσει την αντίθεσή τους στους δασμούς, αλλά απαιτείται πλειοψηφία για να τους σταματήσουν.
Η ΕΕ ανακοίνωσε επίσης την Τρίτη ότι σκοπεύει να χορηγήσει χαμηλότερο δασμό στις κοινές επιχειρήσεις που δεν εξήγαν κατά την περίοδο της έρευνας. Οι εταιρείες αυτές θα αντιμετωπίσουν το ίδιο ποσοστό με το συνεργαζόμενο μέρος στην κοινή επιχείρηση.
Η ΕΕ είχε απαιτήσει από εταιρίες που έχουν τεθεί υπό διερεύνηση να παράσχουν εγγυήσεις για τους προσωρινούς δασμούς, αλλά οι αξιωματούχοι δήλωσαν ότι η Ένωση δεν θα τους επιβάλει αναδρομικά. Οι δασμοί θα μπορούσαν ακόμα να αλλάξουν πριν γίνουν οριστικοί, ανέφεραν οι αξιωματούχοι