Με ιταλική παρέμβαση εκτονώθηκε η ελληνοτουρκική κρίση στην Κάσο, καθώς η ιταλική εταιρία που διαχειρίζεται το πλοίο «Ievoli Relume», αποφάσισε την πρόωρη αποχώρησή του από την περιοχή και την επιστροφή του στην Κρήτη.
Παρά την ανακοίνωση του ΑΔΜΗΕ περί “ολοκλήρωση εργασιών στα διεθνή ύδατα, τα στοιχεία αποκαλύπτουν ότι το «Ievoli Relume» δεν βγήκε εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων. Η δε αποχώρηση του πλοίου είναι προφανώς αποτέλεσμα πολιτικών και διπλωματικών διεργασιών.
Είναι σαφές ότι «Ievoli Relume»το πλοίο αποχώρησε νωρίτερα από την προβλεπόμενη περίοδο και χωρίς να ολοκληρώσει τις εργασίες του, που προέβλεπαν έλεγχο και σε τμήμα του βυθού που βρίσκεται εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων και σε διεθνή ύδατα, τα οποία η Τουρκία θεωρεί υφαλοκρηπίδα της και η Ελλάδα τα έχει εντάξει στην ΑΟΖ με την Αίγυπτο.
Σε διπλωματικό επίπεδο, η λύση ανάκλησης του πλοίου από την εταιρία διαχείρισης επιτρέπει σε Αθήνα και Άγκυρα να διατηρήσουν τις δημόσιες θέσεις τους. Σε πολιτικό επίπεδο, όμως, είναι σαφές ότι η Τζόρτζι Μελόνι παρενέβη, όπως και οι προκάτοχοί της υπέρ της Τουρκίας.
Σε νομικό επίπεδο, ήδη άλλο ιταλικό πλοίο είχε ζητήσει άδεια για έρευνες και από τις τουρκικές αρχές, ενώ το νέο περιστατικό εμπεδώνει τον ισχυρισμό της Τουρκίας ότι πρόκειται για αμφισβητούμενη περιοχή.
Πριν την απομάκρυνση του ιταλικού σκάφους «Ievoli Relume» και μετά την έκδοση NAVTEX από το Ηράκλειο, η Τουρκία έστειλε στην περιοχή πέντε πολεμικά πλοία, μεταξύ των οποίων και φρεγάτες. Η Ελλάδα απάντησε με την αποστολή μιας φρεγάτας και μιας κανονιοφόρου. Η συγκέντρωση πολεμικών σκαφών στην περιοχή αποτέλεσε την πρώτη ουσιώδη κλιμάκωση την τελευταία διετία και απέδειξε ότι η νηνεμία είναι… εύφλεκτη, καθώς δεν έχουν γίνει ουσιαστικά βήματα για την αντιμετώπιση των διαφορών.
SitRep: Δεν βγήκε εκτός ελληνικών χωρικών υδάτων
Υπενθυμίζεται ότι βάσει και της τελευταίας NAVTEX (718/24) του σταθμού Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού, οι έρευνες του ιταλικού πλοίου θα ολοκληρώνονταν απόψε στις 9 το βράδυ. Το «Ievoli Relume» είχε διακόψει τις εργασίες του από τα ξημερώματα και επιστρέφει στην Κρήτη.
Από την περιοχή αποχώρησαν και τα τουρκικά πολεμικά πλοία, υπό την παρακολούθηση της φρεγάτας «Νικηφόρος Φωκάς».
Οπως αναφέρουν διπλωματικές πηγές, το ερευνητικό πλοίο ολοκλήρωσε τις εργασίες του στο τμήμα των διεθνών υδάτων (εντός ελληνικής ΑΟΖ) και πλέει προς Ηράκλειο για αλλαγή πληρώματος και για καύσιμα. Οι εργασίες ξεκίνησαν στις 22.55 και ολοκληρώθηκαν περίπου στις 03.40.
Κατά τις ίδιες πηγές, το πλοίο διάνυσε όλη την απόσταση από τα όρια των 6 ν.μ. της Κάσου έως τα 6 ν.μ. της Καρπάθου και επέστρεψε, καθώς απαιτείται να σαρωθεί δύο φορές η διαδρομή. Δεν θα χρειαστεί να περάσει εκ νέου από το σημείο αυτό.
Ανακοίνωση εξέδωσε και ο ΑΔΜΗΕ, αναφέροντας: «Ο ΑΔΜΗΕ, φορέας υλοποίησης του Έργου Κοινού Ενδιαφέροντος της Ευρωπαϊκής Ένωσης 3.10.2, ανακοινώνει ότι το πλοίο «Ievoli Relume» της ιταλικής εταιρίας NextGeo, που διενεργεί για λογαριασμό της γαλλικής εταιρείας Nexans, έρευνες βυθού για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου, ολοκλήρωσε τις εργασίες στα διεθνή ύδατα μεταξύ Κάσου και Καρπάθου, σύμφωνα με τον προγραμματισμό».