Μεγάλο deal ύψους 1 δισ. για την παραγωγή κινεζικών οχημάτων στην Τουρκία υπέγραψαν το υπουργείο Βιομηχανίας και η BYD, τη στιγμή που η τουρκική κυβέρνηση ανακοίνωνε δασμούς στις εισαγωγές οχημάτων με στόχο να ενισχύσει την εγχώρια βιομηχανία.
Main Points
- Το deal Τουρκίας – BYD
- Η λογική της επένδυσης
- Δημιουργία Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης
- Δήλωση του Kacir για την Επένδυση
- Ανακοίνωση της Τουρκικής Κυβέρνησης για Δασμούς
- Ενδεχόμενες Μελλοντικές Επενδύσεις
Νέα δεδομένα στη γεωοικονομική και γεωπολιτική σκακιέρα δημιουργεί η ανακοίνωση της της Τουρκίας με την κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία BYD για την δημιουργία εργοστασίου, επένδυση που αποτιμάται στο 1 δισ., χωρίς -όπως σημειώνει η S&P, να δικαιολογείται από τα δεδομένα της εσωτερικής ή συγγενών αγορών. Επίσης, δημοσιεύματα και ανακοινώσεις εταιριών καθιστούν σαφές ότι και άλλες κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες συζητούν τη δημιουργία εγκαταστάσεων στην Τουρκία.
Η BYD έχει φτάσει σε συμφωνία με την τουρκική κυβέρνηση να επενδύσει σχεδόν 1 δισ. δολάρια στην παραγωγή οχημάτων στη χώρα, αναφέρει η Daily Sabah. Το υπουργείο Βιομηχανίας και Τεχνολογίας ανέφερε σε δήλωσή του ότι μια επενδυτική συμφωνία υπογράφηκε στις 8 Ιουλίου 2024 από τον υπουργό Mehmet Fatih Kacır και τον πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της BYD Wang Chuanfu στο Προεδρικό Εργαστήριο Ντολμάμπαχτσε στην Κωνσταντινούπολη, παρουσία του προέδρου της Τουρκίας Recep Tayyip Erdoğan.
Από την πλευρά της BYD δεν έχει υπάρξει ακόμη επίσημη δήλωση, μέχρι στιγμής, σχετικά με αυτήν τη συμφωνία, αλλά αυτή η ανακοίνωση φαίνεται να επιβεβαιώνει τις αναφορές που εμφανίστηκαν τις τελευταίες ημέρες ότι αναμενόταν κάποιο είδος συμφωνίας για επένδυση στην Τουρκία. Ο Kacir είπε ότι αυτό προέκυψε μετά από εντατικές διαπραγματεύσεις που ξεκίνησαν μετά από επίσκεψη στην Κίνα τον Δεκέμβριο του 2023.
Αν και δεν έχει καθοριστεί τοποθεσία για αυτήν την επένδυση, οι αναφορές έχουν προτείνει ότι η επαρχία Μανίσας είναι πιθανό να είναι ο ωφελούμενος, έχοντας χάσει την επένδυση από τον Όμιλο Volkswagen (VW) αρκετά χρόνια πριν αφού ο Γερμανός κατασκευαστής αυτοκινήτων αποσύρθηκε από προηγουμένως καθορισμένα σχέδια (βλ. Τουρκία: 2 Ιουλίου 2020: Ο Όμιλος VW εγκαταλείπει τα σχέδια για εργοστάσιο στην Τουρκία λόγω της πτώσης της παγκόσμιας ζήτησης).
Η λογική της επένδυσης
Όπως σημειώνει η S&P σε report της, μια τέτοια επένδυση δεν μπορεί να χαρακτηριστεί βιώσιμη με όρους κάλυψης της εσωτερικής ζήτησης. Όπερ σημαίνει ότι η προοπτική της επένδυσης είναι η κάλυψη μέρους της ασιατικής ή ευρωπαϊκής αγοράς. Με δεδομένο ότι η Τουρκία αναμένει την αναθεώρηση της Συμφωνίας Τελωνειακής Ένωσης με την Ευρώπη, είναι πιθανό η παραγωγή της BYD να μπορέσει να διοχετευθεί μέσω Τουρκίας στην Ευρώπη ενδεχομένως χωρίς κυρώσεις ή με χαμηλότερες. Για την Κίνα, η κίνηση αυτή δεν έχει λογική καθώς στην Τουρκία δεν διαθέτει -για την ώρα- ικανές εγκαταστάσεις για εξαγωγές, ενώ την ίδια στιγμή διαχειρίζεται το Λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα. Ωστόσο, υπ αυτό το πρίσμα, η εγκατάσταση και άλλων μονάδων παραγωγής στην Τουρκία θα μπορούσε να δημιουργήσει συνθήκες δημιουργίας/εξαγοράς και λιμανιού…
Δηλώσεις Κατσίρ
Κατά την ανακοίνωση, ο Kacir δήλωσε: “Η Τουρκία είναι πύλη για τους επενδυτές να έχουν πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά μέσω της Τελωνειακής Ένωσης και σε πολλές εξαγωγικές αγορές χάρη στις συμφωνίες ελεύθερου εμπορίου. Όσοι εμπιστεύονται και επενδύουν στην Τουρκία θα συνεχίσουν να κερδίζουν.”
Σε ανάρτηση που έκανε ο Kacir στην πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης X, η BYD θα δημιουργήσει μια μονάδα παραγωγής για την κατασκευή των ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών επιβατικών αυτοκινήτων της BYD, με δυνατότητα παραγωγής 150.000 μονάδων ετησίως. Η μονάδα αναμένεται να ξεκινήσει την παραγωγή στο τέλος του 2026 και τελικά θα απασχολεί έως και 5.000 άτομα προσωπικό.
Δημιουργία Κέντρου Έρευνας και Ανάπτυξης
Η BYD έχει επίσης συμφωνήσει να δημιουργήσει ένα κέντρο έρευνας και ανάπτυξης (R&D) για τεχνολογίες βιώσιμης κινητικότητας στην Τουρκία.
Ανακοίνωση της Τουρκικής Κυβέρνησης για Δασμούς
Η ανακοίνωση αυτής της επένδυσης ήρθε ταυτόχρονα με την ανακοίνωση της τουρκικής κυβέρνησης ότι θα εξαιρούσε τους Κινέζους κατασκευαστές αυτοκινήτων από νέους δασμούς αν επένδυαν σε τοπική παραγωγή. Σύμφωνα με τους κανόνες που αποκαλύφθηκαν αρχικά τον Ιούνιο, οι OEMs που πωλούν οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης (ICE) και υβριδικά οχήματα θα αντιμετωπίσουν δασμό 40% — με ελάχιστη χρέωση 7.000 δολαρίων ΗΠΑ — από τις 7 Ιουλίου. Αυτό προστίθεται στα αυστηρά μέτρα για την αποτροπή των εισαγωγών κινεζικών ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) που εισήχθησαν κατά τη διάρκεια του 2023. Ωστόσο, ενώ η επένδυση στην Τουρκία θα έχει κάποια έλξη για την BYD για αυτούς τους λόγους, οι όγκοι της των 361 μονάδων τον Ιούνιο και 1.426 μονάδων κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 είναι επί του παρόντος πολύ μικροί για να δικαιολογήσουν αυτό το επίπεδο επένδυσης μόνοι τους. Πιθανότατα να έχει ενθαρρυνθεί από τις εξαγωγικές ευκαιρίες. Πράγματι, ανάλογα με τα προϊόντα που θα διατεθούν στη μονάδα, αυτό θα μπορούσε να τη βοηθήσει να αποφύγει τους νέους δασμούς εισαγωγής που επιβάλλει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στα κινεζικά επιβατικά ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας που αποστέλλονται στην ΕΕ. Σύμφωνα με την προσωρινή ρύθμιση που τέθηκε σε ισχύ την περασμένη εβδομάδα, η BYD υπόκειται σε δασμό 17,4% στα οχήματα που προέρχονται από την Κίνα καθώς και σε υπάρχοντα δασμό εισαγωγής 10%. Η παραγωγή στην Τουρκία θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για να συμπληρώσει μια εγκατάσταση για την οποία η επένδυση βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη στην Ουγγαρία. Η τοποθεσία του Szeged επιβεβαιώθηκε πριν από περίπου έξι μήνες. Η παραγωγή στο Szeged προβλέπεται να ξεκινήσει το 2027 και να αρχίσει με το συμπαγές Dolphin πριν προστεθεί το crossover Atto 3, και τα δύο είναι ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (BEVs). Η παραγωγή σε αυτήν την εγκατάσταση αναμένεται να φτάσει περίπου τις 134.200 μονάδες το 2030 όταν το μεσαίου μεγέθους crossover Sealion 07 ξεκινήσει την παραγωγή την ίδια χρονιά.
Ενδεχόμενες Μελλοντικές Επενδύσεις
Η ανακοίνωση της Τουρκίας σχετικά με την επένδυση της BYD μπορεί να μην είναι η τελευταία δεδομένων των πλεονεκτημάτων της πώλησης οχημάτων στη χώρα και των ευκαιριών για εξαγωγή. Πράγματι, οι αναφορές τις τελευταίες εβδομάδες έχουν συνδέσει την SAIC, η οποία κατέχει την μάρκα MG, με την παραγωγή των οχημάτων της στην Τουρκία με έναν τοπικό εταίρο. Ωστόσο, έχει υποτεθεί ότι αυτό θα επικεντρωθεί σε προϊόντα ICE και υβριδικά προϊόντα, τα οποία δεν θα τους δώσουν το όφελος της αποφυγής των δασμών εισαγωγής 47,6% που θα επιβληθούν στα κινεζικά εισαγόμενα BEVs στην ΕΕ.
Η Chery έχει επίσης συνδεθεί με την παραγωγή στην Τουρκία τον τελευταίο καιρό. Σε δήλωση που δημοσιοποιήθηκε μετά την ανακοίνωση των δασμών, αναφερόταν: “Εργαζόμαστε εντατικά στην ανάλυση εφικτότητας της κατασκευής εργοστασίου στην Τουρκία και της παραγωγής στην Τουρκία μαζί με τα αρμόδια Υπουργεία. Προσπαθούμε να μπορέσουμε να παράγουμε στην Τουρκία το συντομότερο δυνατό.” Υπάρχει ήδη συνεργασία για τη συναρμολόγηση οχημάτων με την Ισπανία, η οποία μπορεί να μετριάσει κάποια από τα πλεονεκτήματα της παραγωγής στην Τουρκία. Δεδομένου ότι έχει καταγράψει 7.511 μονάδες τον Ιούνιο και 34.501 μονάδες κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 — καθιστώντας την την τρίτη μεγαλύτερη εταιρία σε πωλήσεις εδώ σε διάστημα οριακά μεγαλύτερο του ενός έτους — μπορεί να επενδύσει σε τοπική παραγωγή ή συνεργασία συναρμολόγησης για να εδραιώσει αυτήν τη νεοαποκτηθείσα θέση.
Πρόσφατες αναφορές δείχνουν επίσης ότι η επίσης κινεζική Guangzhou Automobile Group (GAC) βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με την τουρκική startup ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας (BEV) TOGG για τη σύσταση κοινοπραξίας συμπαραγωγής. Ο Zafer Sirakaya, αναπληρωτής πρόεδρος του κυβερνώντος Κόμματος AK της Τουρκίας, δήλωσε στο Reuters ότι “κατά τη διάρκεια της επίσκεψής μας στην Κίνα, οι εκτελεστικοί της Guangzhou Automobile μας είπαν ότι βρίσκονται σε συνεχιζόμενες συνομιλίες με την TOGG και ότι θα επισκεφθούν την TOGG τον Ιούλιο”.