Σώα και αβλαβής είναι η πιλότος του Mirage 2000-5 της ελληνικής Πολεμικής Αεροπορίας που αναγκάστηκε να εγκαταλείψει ενώ το μαχητικό τροχοδρομούσε στον αεροδιάδρομο μετά από προσγείωση. Το ΓΕΑ διέταξε έρευνα για τα αίτια του ατυχήματος.
Ενώ τα media εστιάζουν στην επιτυχή εκτόξευση της υποσμηναγού, στην Πολεμική Αεροπορία το ενδιαφέρον εστιάζεται πλέον στο πόρισμα για τα αίτια του ατυχήματος, καθώς όπως έχει γίνει μέχρι στιγμής γνωστό η πιλότος αναγκάστηκε να εγκαταλείψει το Mirage 2000-5 όταν διαπίστωσε ανεπανόρθωτη δυσλειτουργία στο σύστημα πέδησης.
Το πόρισμα καλείται να εξετάσει τα αίτια της δυσλειτουργίας του συστήματος πέδησης, την επάρκεια της συντήρησης, τον πτητικό έλεγχο του αεροσκάφους καθώς και τη λειτουργία ή μη των σχετικών ενδείξεων στο cockpit του μαχητικού. Επίσης, θα εξεταστούν τα ανταλλακτικά που είχαν χρησιμοποιηθεί και οι διαπιστεύσεις υλικών και προσώπων στη συντήρηση.
Η υποσμηναγός, μεταφέρθηκε προληπτικά, βάσει πρωτοκόλλου στο 251 ΓΝΑ, ενώ θα ακολουθήσει debriefing τόσο της ίδιας όσο και της ομάδας υποστήριξης της μοίρας.
Το περιστατικό
Κατά τη διάρκεια της τροχοδρόμησης του Mirage 2000-5 στον αεροδιάδρομο της Τανάγρας και μετά την προσγείωσή του η πιλότος διαπίστωσε ανεπανόρθωτη δυσλειτουργία στο σύστημα πέδησης. Ακολούθως ενημέρωσε τον πύργο ελέγχου και έλαβε εντολές για εγκατάλειψη του αεροσκάφους, την οποία και υλοποίησε επιτυχώς.
Tο κάθισμα με την κωδική ονομασία «zero-speed, zero-feet, zero-knots» που διαθέτουν τα Mirage 2000-5 (όπως και τα Rafale) μπορεί να σώσει τη ζωή των πιλότων ακόμη και αν το μαχητικό αεροσκάφος τροχοδρομεί ή είναι σταματημένο. Δηλαδή, είναι ένα εξελιγμένο κάθισμα που μπορεί να εκτοξευτεί με μηδενική ταχύτητα, από μηδενικό ύψος και χωρίς την πλήρη ισχύ των κινητήρων του μαχητικού.
Ένα τέτοιο κάθισμα χρησιμοποίησε η 30χρονη υποσμηναγός (Ι) της Π.Α. (από τις πλέον μάχιμες και έμπειρες πιλότους μας) για να εγκαταλείψει το αεροσκάφος όταν διαπίστωσε μηχανική βλάβη, την ώρα που το μαχητικό της μετά από άσκηση «έπιανε» το διάδρομο προσγείωσης της Τανάγρας, στην 114 Πτέρυγα Μάχης.
Χρησιμοποίησε με επιτυχία το σύστημα εκτόξευσης, εκτινάχτηκε χωρίς κανένα πρόβλημα αλλά για προληπτικούς λόγους μεταφέρθηκε στο 251 ΓΝΑ για εξετάσεις.
Σύμφωνα με όσα έχουν γίνει γνωστά το μαχητικό θα επισκευαστεί και θα επανέλθει σε πτητική ετοιμότητα.