Σοβαρός είναι πλέον ο κίνδυνος διάχυσης του εμπορικού πολέμου που άνοιξε η ΕΕ με την Κίνα στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και στα συμβατικά, καθώς οι κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζουν την κυβέρνηση για την επιβολή δασμών στα συμβατικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την ΕΕ.
Σύμφωνα με το Reuters, που επικαλείται την κινεζική Global Times, οι Κινέζοι κατασκευαστές αυτοκινήτων έχουν ζητήσει από την κυβέρνηση να αυξήσει τους δασμούς στα εισαγόμενα ευρωπαϊκά αυτοκίνητα με βενζινοκινητήρες σε αντίποινα για τους προσωρινούς δασμούς της ΕΕ στα εισαγόμενα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα (EVs).
Σε μια κλειστή συνεδρίαση στις 18 Ιουνίου, στην οποία συμμετείχαν επίσης ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, η αυτοκινητοβιομηχανία της Κίνας “κάλεσε την κυβέρνηση να υιοθετήσει σταθερά αντίμετρα και πρότεινε να δοθεί θετική σκέψη στην αύξηση του προσωρινού δασμού στα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα με μεγάλους κινητήρες,” αναφέρει η έκθεση της Global Times.
Στη συνεδρίαση, που οργανώθηκε από το Υπουργείο Εμπορίου της Κίνας, συμμετείχαν οι SAIC, BYD, BMW, Volkswagen (VW) και Porsche. Σύμφωνα με την Global Times, ο κύριος στόχος της συνεδρίασης ήταν να ασκηθεί πίεση στην Ευρώπη και να γίνει λόμπινγκ κατά των δασμών που προτίθεται να επιβάλει η ΕΕ στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα. Μεταξύ των χωρών της ΕΕ, η Γερμανία είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πηγή εισαγωγικών οχημάτων στην Κίνα, αλλά η ζήτηση της Κίνας για γερμανικά premium αυτοκίνητα έχει μειωθεί το 2024 λόγω των αυξημένων εγχώριων πωλήσεων στην κατηγορία των premium ηλεκτρικών οχημάτων.
Δεδομένα από την Κινεζική Ένωση Επιβατικών Αυτοκινήτων (CPCA) υποδηλώνουν ότι στους πρώτους τέσσερις μήνες του 2024, οι εισαγωγές οχημάτων της Κίνας από τη Γερμανία μειώθηκαν κατά 37% σε ετήσια βάση στις 48.904 μονάδες με τον όγκο του Απριλίου να είναι μειωμένος κατά 44% σε ετήσια βάση. Οι υψηλότεροι δασμοί που επιβάλλονται από την Κίνα σε αντίποινα στα μοντέλα κατασκευασμένα στην ΕΕ θα μπορούσαν να πλήξουν περαιτέρω τις πωλήσεις των γερμανικών premium μαρκών BMW, Porsche και Audi. Όλα τα μοντέλα της Porsche που πωλούνται στην Κίνα είναι εισαγόμενα αυτοκίνητα κατασκευασμένα στην Ευρώπη.
Πρέπει πάντως να σημειωθεί ότι η διοργάνωση τέτοιων συνεδριάσεων σε διευρυμένη κλίμακα, με τη συμμετοχή ευρωπαϊκών εταιριών αποτελεί διπλωματική κίνηση, για την άσκηση πίεσης και την διαφοροποίηση του πεδίου των διαπραγματεύσεων. Επίσης, οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες είχαν αντιταχθεί στην επιβολή δασμών στα κινεζικά EV’s, φοβούμενες αντίποινα από την Κίνα, πουαποτελεί μείζονα αγορά για Mercedes και BMW.