Νέες ανησυχίες για την ασφάλεια των πτήσεων στις ΗΠΑ και διεθνώς εγείρει περιστατικό σε πτήση της Southwest Airlines που συνέβη τον Απρίλιο και αποκαλύφθηκε μόλις, κατά τη διάρκεια της οποίας ένα Boeing 737 MAX 8 πραγματοποίησε βύθιση πολλών χιλιάδων ποδών, με μεγάλη ταχύτητα φτάνοντας μέχρι 400 πόδια πάνω από τη θάλασσα.
Μια πτήση της Southwest Airlines Co. τον Απρίλιο πλησίασε σε απόσταση 400 ποδιών από την συντριβή στον ωκεανό στα ανοιχτά των ακτών της Χαβάης, αφού οι καιρικές συνθήκες ανάγκασαν τους πιλότους να ματαιώσουν την προσπάθεια προσγείωσης.
Το περιστατικό, αποκάλυψε το Bloomberg μετά από επιστολή που έστειλε η διοίκηση της Southwest Airlines στους πιλότους της εταιρίας την προηγούμενη εβδομάδα.
Το Boeing Co. 737 Max 8 βυθίστηκε για λίγο με ασυνήθιστα υψηλό ρυθμό, πάνω από 4.000 πόδια ανά λεπτό, προτού το πλήρωμα αποφύγει την καταστροφή, σύμφωνα με σημείωμα που διένειμε η Southwest στους πιλότους την περασμένη εβδομάδα, το οποίο είδε το Bloomberg News. Κανείς δεν τραυματίστηκε στην πτήση, η οποία επέστρεψε με ασφάλεια στο αεροδρόμιο αναχώρησής της στη Χονολουλού.
Μετά από ερωτήματα του Bloomberg, η Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας των ΗΠΑ δήλωσε ότι ερευνά το περιστατικό.
Τα περιστατικά ασφαλείας και ο επενδυτικός ακτιβισμός
Το προηγουμένως άγνωστο ατύχημα προστίθεται σε μια σειρά από περιστατικά ασφαλείας που έχουν τραβήξει την προσοχή του κοινού, καθώς οι αεροπορικές εταιρίες έχουν αυξήσει τις πτήσεις από την πανδημία. Επίσης, έρχεται καθώς η διοίκηση της Southwest αντιμετωπίζει εντεινόμενη πίεση από τους ακτιβιστές επενδυτές της Elliott Investment Management και άλλους, λόγω απογοήτευσης για την καθυστερημένη οικονομική απόδοση και την εσωστρεφή εταιρική κουλτούρα της εταιρίας.
«Τίποτα δεν είναι πιο σημαντικό για τη Southwest από την ασφάλεια», ανέφερε η αεροπορική εταιρεία σε δήλωση μέσω email σχετικά με την πτήση της Χαβάης. «Μέσω του ισχυρού Συστήματος Διαχείρισης Ασφάλειας, το συμβάν αντιμετωπίστηκε κατάλληλα, καθώς πάντα προσπαθούμε για συνεχή βελτίωση».
Τί συνέβη
Η πτήση 2786 της Southwest έπεσε από υψόμετρο περίπου 1.000 ποδιών σε 400 πόδια πάνω από τον ωκεανό σε λίγα δευτερόλεπτα, σύμφωνα με δεδομένα από το ADS-B Exchange, έναν ιστότοπο παρακολούθησης πτήσεων. Το αεροπλάνο, που βρισκόταν κοντά στο αεροδρόμιο Lihue στο νησί Kauai, στη συνέχεια ξεκίνησε μια γρήγορη ανάβαση.
Ο πιλότος «έκανε απότομες κινήσεις προς τα πάνω και προς τα κάτω με την ισχύ και σχεδόν εκτός ελέγχου – πολύ κοντά», δήλωσε σε συνέντευξή του ο Kit Darby, πρώην πιλότος εμπορικών αερογραμμών και εκπαιδευτής πτήσεων, αφού εξέτασε λεπτομέρειες της πτήσης. «Θα ένιωθε σαν τρενάκι του λούνα παρκ».
Σύμφωνα με την ανασκόπηση της Southwest, το περιστατικό συνέβη μετά από μια αποτυχημένη προσπάθεια προσγείωσης λόγω κακών καιρικών συνθηκών που εμπόδισαν τους πιλότους να δουν τον διάδρομο από ένα συγκεκριμένο υψόμετρο.
Ο κυβερνήτης επέλεξε να θέσει τον «νεότερο» πρώτο αξιωματικό στην διοίκηση της σύντομης πτήσης προς το Lihue παρά τις προβλέψεις, σύμφωνα με το σημείωμα.
Ανθρώπινο λάθος
Ο λιγότερο έμπειρος πρώτος αξιωματικός «κατά λάθος» έσπρωξε προς τα εμπρός το χειριστήριο ενώ ακολουθούσε την κίνηση του μοχλού ώσης που προκλήθηκε από τον αυτόματο γκάζι του αεροπλάνου. Ο πιλότος στη συνέχεια μείωσε την ταχύτητα, προκαλώντας την κάθοδο του αεροπλάνου. Λίγο αργότερα, ένα σύστημα προειδοποίησης σήμανε συναγερμό, σηματοδοτώντας ότι το τζετ πλησίαζε πολύ κοντά στην επιφάνεια και ο καπετάνιος διέταξε τον πρώτο αξιωματικό να αυξήσει την ώθηση. Το αεροπλάνο στη συνέχεια «ανέβηκε επιθετικά» στα 8.500 πόδια ανά λεπτό, αναφέρει το σημείωμα.
Οι πτήσεις που προετοιμάζονται για προσγείωση συνήθως γλιστρούν προς τα κάτω με ρυθμό 1.500 έως 2.000 πόδια το λεπτό νωρίς στην προσέγγιση, είπε ο Darby, και επιβραδύνουν στα 800 πόδια περίπου πέντε μίλια έξω από το αεροδρόμιο.