Σε κρίσιμη καμπή βρίσκονται πλέον τα παραδοσιακά τουριστικά γραφεία, καθώς η βίαιη διείσδυση του AI στον Τουρισμό έχει κλιμακώσει τις πιέσεις που δέχονται από τις μεγάλες πλατφόρμες και τα μεγάλα τουριστικά γραφεία του εξωτερικού, δημιουργώντας μια κατάσταση στρες. Καθώς η επέλαση του AI είναι αναπόδραστη, η λύση για τους μικρότερους παίχτες της αγοράς είναι η εκμετάλλευση των τεχνολογιών και η εμβάθυνση στις τοπικές κοινωνίες…
Της Πολυτίμης Μαρκογιαννάκη | MScs in Tourism/Political scientist | Founder in Aristotle’s Paths travel agency,
O κλάδος των ταξιδιών και του τουρισμού έχει δεχτεί ένα κύμα εφαρμογών τεχνητής νοημοσύνης σε κάθε έκφανση. Είτε πρόκειται για αεροπορικό είτε για θαλάσσιο ταξίδι, υπάρχουν πιθανοί τρόποι με τους οποίους οι επιβάτες και οι ταξιδιωτικές εταιρείες μπορούν να αξιοποιήσουν το AI για να κάνουν το ταξίδι πιο αποτελεσματικό διατηρώντας παράλληλα την ικανοποίηση των πελατών σε υψηλότερο επίπεδο.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο το AI μπορεί να χρησιμοποιηθεί για απευθείας διαδικτυακές κρατήσεις αεροπορικών εισιτηρίων και φιλοξενίας, με ταυτόχρονη πρόβλεψη για την καλύτερη τιμή, ως μεταφραστής διαφόρων γλωσσών και προώθησης των ταξιδιωτικών αξιοθέατων μίας περιοχής ακόμα και ως ξεναγός. Ήδη βέβαια χρησιμοποιείται με τη μορφή των φωνητικών βοηθών προς ενημέρωση των επισκεπτών σε πλοία και αεροδρόμια.
Παράλληλα με ειδικό προγραμματισμό υπάρχει δυνατότητα, το AI μέσω των social media, και των αναρτήσεων μας, έχοντας γνώση των συναισθημάτων που αποκομίζουμε κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, να αντλεί σημαντικές πληροφορίες.
Νέες περιοχές… νέες δυνατότητες
Μέσα σε ένα πιο ευρύ πλαίσιο μπορεί ακόμα να χρησιμοποιηθεί προς την τουριστική ανάδειξη μη γνωστών περιοχών, αλλά ακόμα και προς την τουριστική ανάπτυξη ολόκληρων κρατών.
Η χρήση τέτοιου είδους τεχνολογίας όπως robotics, της τεχνητή νοημοσύνη και το Διαδίκτυο των Πραγμάτων (Internet of Things − ΙοΤ), έχει ως οφέλη σαφώς τη βελτίωση της ποιότητας των προσφερόμενων υπηρεσιών, λειτουργώντας μέσα σε ένα πλαίσιο eco logical λύσεων, μειώνοντας παράλληλα το κόστος των επιχειρήσεων.
Το ερώτημα που τίθεται είναι αν όλη αυτή η τεχνολογία απειλεί παραδοσιακά επαγγέλματα όπως αυτό του ταξιδιωτικού πράκτορα και πόσο περισσότερο τη λειτουργία των μικρών τοπικών γραφείων.
Σε μία πιο μεγάλη κλίμακα σύμφωνα με έρευνα του Insete ελληνικός τουρισμός/ σχέδια δράσης 20230, οι επιχειρήσεις και οι οργανισμοί του τουριστικού κλάδου αναμένεται να επιταχύνουν τις επενδύσεις σε ολοκληρωμένες ψηφιακές λύσεις, τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης και αυτοματισμού.
Η εξίσωση της επόμενης μέρας
Η τεχνητή νοημοσύνη αναδεικνύεται ως ένας καθοριστικός παράγοντας για την ανάπτυξη και την εξέλιξη των πρακτορείων. Οι δυνατότητες που προσφέρει, αλλά και οι προκλήσεις που συνοδεύουν την ενσωμάτωσή της, καθορίζουν το μέλλον του κλάδου.
Η χρήση του AI επιτρέπει την αυτοματοποίηση πολλών διαδικασιών, απελευθερώνοντας πολύτιμο χρόνο για το προσωπικό. Εργασίες όπως η διαχείριση εγγράφων, η ανάλυση δεδομένων και η απάντηση σε συχνές ερωτήσεις μπορούν να πραγματοποιηθούν ταχύτερα και με μεγαλύτερη ακρίβεια μέσω της ΤΝ. Αυτό όχι μόνο βελτιώνει την αποδοτικότητα, αλλά και μειώνει τα λειτουργικά κόστη.
Η βελτίωση της εξυπηρέτησης πελατών είναι επίσης σημαντική. Η ΤΝ, μέσω της χρήσης chatbots και εικονικών βοηθών, επιτρέπει την άμεση και συνεχή επικοινωνία με τους πελάτες, παρέχοντας γρήγορες και ακριβείς απαντήσεις. Αυτό ενισχύει την ικανοποίηση των πελατών και βελτιώνει τη φήμη των πρακτορείων.
Big data Analytics
Ένα άλλο πλεονέκτημα είναι η ικανότητα ανάλυσης μεγάλων όγκων δεδομένων. Το AI μπορεί να εντοπίσει μοτίβα και τάσεις που είναι δύσκολο να αντιληφθούν οι άνθρωποι, βοηθώντας τα πρακτορεία να προβλέψουν μελλοντικές τάσεις και να προσαρμόσουν τις στρατηγικές τους. Επιπλέον, μπορεί να παρέχει εξατομικευμένες προτάσεις στους πελάτες, ενισχύοντας την αφοσίωση και τις πωλήσεις.
Η πρόκληση για τις μικρές επιχειρήσεις αποτελεί το κόστος εγκατάστασης των συστημάτων ΤΝ που μπορεί να είναι υψηλό, αποτελώντας εμπόδιο για τα μικρότερα πρακτορεία. Καθώς η αρχική επένδυση και η συντήρηση αυτών των συστημάτων απαιτούν σημαντικούς πόρους.
Ο συνδυασμός πλατφορμών και AI… στραγγαλίζει τα πρακτορεία
Ενώ μέσα σε ένα παγκόσμιο περιβάλλον τα τοπικά τουριστικά πρακτορεία αντιμετωπίζουν αυξανόμενη πίεση από την τεχνητή νοημοσύνη, η οποία διευκολύνει την online κράτηση και εξατομίκευση των ταξιδιών. Πλατφόρμες όπως οι ψηφιακοί ταξιδιωτικοί πράκτορες και οι εφαρμογές κρατήσεων που χρησιμοποιούν AI προσφέρουν στους καταναλωτές άμεση πρόσβαση σε πληροφορίες και κρατήσεις, μειώνοντας την ανάγκη για μεσάζοντες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της ζήτησης για παραδοσιακά πρακτορεία.
Η πρόκληση όμως περιέχει στοιχεία ευκαιρίας. Τα τοπικά τουριστικά πρακτορεία έχουν σημαντικά πλεονεκτήματα που η ΤΝ δεν μπορεί να αναπαράγει πλήρως. Η προσωπική εξυπηρέτηση, η ανθρώπινη επαφή και η δυνατότητα αντιμετώπισης απρόβλεπτων προβλημάτων σε πραγματικό χρόνο είναι ανεκτίμητες για πολλούς ταξιδιώτες. Οι τοπικοί πράκτορες έχουν εκτεταμένες γνώσεις για τον τοπικό πολιτισμό, τα έθιμα και τα κρυφά αξιοθέατα, προσφέροντας μια πλουσιότερη και πιο αυθεντική ταξιδιωτική εμπειρία. Στοίχημα επίσης αποτελεί η καλλιέργεια μακροχρόνιων σχέσεων με τους πελάτες.
Οι λύσεις στα… niche markets
Για να επιβιώσουν και να ευημερήσουν, τα τοπικά πρακτορεία μπορούν να εστιάσουν σε εξειδικευμένες αγορές, όπως οικογενειακά ταξίδια, πολυτελείς διακοπές ή θεματικά ταξίδια (π.χ. γαστρονομία, ιστορία). Η ανάπτυξη συνεργασιών με τοπικούς παρόχους υπηρεσιών και η αξιοποίηση των κοινωνικών δικτύων για την προώθηση των μοναδικών τους προσφορών μπορεί επίσης να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητά τους. Η εστίαση σε αυτές τις μοναδικές πτυχές μπορεί να τους επιτρέψει να παραμείνουν ανταγωνιστικά στην εποχή της ΤΝ.
Ενώ παράλληλα μπορούν να χρησιμοποιήσουν την Τ.Ν όσον αφορά την παραγωγή περιεχομένου για τα social media (ChatGPT), την παραγωγή video και τον εμπλουτισμό των πληροφοριών που δίνουν στους πελάτες. Παράλληλα μπορούν να χρησιμοποιήσουν προς όφελος τους, όλη τη νέα τεχνολογία των social media με πιο απλό απλό παράδειγμα τα σχόλια και τις αναρτήσεις των πελατών τους ως προς την ποιότητα των περιεχόμενων υπηρεσιών.
Εν ολίγοις, τα τοπικά πρακτορεία μπορούν να επιβιώσουν και να ευημερήσουν στην εποχή του AI εστιάζοντας στην εξειδίκευση, την ενσωμάτωση και τη χρήση των τεχνολογιών, την επένδυση στην «τοπική» γνώση, καθώς η τοπική γνώση και η πολιτιστική κατανόηση είναι ένα ανεκτίμητο πλεονέκτημα. Τα τοπικά πρακτορεία μπορούν να προσφέρουν βαθύτερη γνώση της τοπικής αγοράς, των αναγκών και των προτιμήσεων των πελατών, κάτι που οι μεγάλες, απομακρυσμένες πλατφόρμες δυσκολεύονται να πετύχουν.
Τέλος, η δικτύωση και η συνεργασία με άλλες τοπικές επιχειρήσεις μπορεί να ενισχύσει τη θέση τους στην αγορά. Η δημιουργία στρατηγικών συνεργασιών μπορεί να οδηγήσει σε αμοιβαία επωφελείς συμφωνίες και να ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα, προκρίνοντας την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών.
Πηγές: https://d3.harvard.edu/platform-digit/submission/hopper-using-ai-to-plan-your-next-vacation/
https://insete.gr/wp-content/uploads/2021/12/Megatrends.pdf
http://www.xorlogics.com/2017/05/08/how-artificial-intelligence-is-impacting-the-tourism-sector