Στο επίκεντρο πιέσεις βρίσκονται πλέον οι μετοχές των ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιοηχανιών, καθώς όλα δείχνουν ότι Βρυξέλλες και Πεκίνο δεν έχουν διάθεση συμβιβασμού μετά την απόφαση για επιβολή δασμών έως 38,1% στα Ηλεκτρικά Οχήματα που εισάγονται από την Κίνα, με το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών να προαναγγέλλει αντίποινα, τα οποία θα πλήξουν BMW, VW και Mercedes, κυρίως, για τις οποίες η κινεζική αγορά έχει αποδεχθεί… Ελντοράντο.
Η Κομισιόν, αποφάσισε και επέβαλε δασμούς κατά των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών, ευθυγραμμιζόμενη με τις ΗΠΑ απέναντι στο Πεκίνο, σε ένα μέτωπο που κινδυνεύει να εκτροχιάσει πλήρως τις διμερείς σχέσεις. Εξαίρεση αποτελεί η Νορβηγία η οποία δεν θα επιβάλλει τους δασμούς που αποφάσισε η Κομισιόν.
Αντίθεση στην επιβολή κυρώσεων ήταν σχεδόν σύσσωμη η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία, καθώς αφενός και οι ίδιες παράγουν αυτοκίνητα στην Κίνα και τα εισάγουν στην Ευρώπη και αφετέρου θα βιώσουν αντίποινα από την κινεζική κυβέρνηση, σε μια αγορά που αποτελεί είτε τη μεγαλύτερη, είτε την πιο δυναμικά αναπτυσσόμενη, είτε και τα δύο για τις ευρωπαϊκές εταιρίες.
Η απόφαση της Κομισιόν
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι θα επιβάλει δασμούς εισαγωγής έως και 38,1% στα κινεζικά ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρία (BEV). Η Επιτροπή κατέληξε προσωρινά στο συμπέρασμα ότι η αλυσίδα αξίας των BEV στην Κίνα επωφελείται από αθέμιτες επιδοτήσεις, οι οποίες απειλούν την οικονομική ευρωστία των παραγωγών BEV στην ΕΕ.
Η έρευνα εξέτασε επίσης τον πιθανό αντίκτυπο αυτής της κατάστασης στους εισαγωγείς, τους χρήστες και τους καταναλωτές BEV στην ΕΕ. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζήτησε συζητήσεις με την κινεζική κυβέρνηση για να διαπιστωθεί εάν αυτά τα ζητήματα μπορούν να επιλυθούν σύμφωνα με τους κανονισμούς του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ). Εάν αυτές οι συζητήσεις δεν αποφέρουν αποτελέσματα ή δεν πραγματοποιηθούν, τότε οι προσωρινοί δασμοί αντιντάμπινγκ θα τεθούν σε ισχύ από τις 4 Ιουλίου 2024.
Οι δασμοί
Η Επιτροπή επέβαλε διαφορετικά επίπεδα δασμών στους τρεις κύριους Κινέζους κατασκευαστές (OEM) στους οποίους επικεντρώθηκε η έρευνα, λόγω του βαθμού συνεργασίας που έλαβε από τον κάθε OEM.
Οι συντελεστές είναι οι εξής:
- BYD: 17,4%.
- Geely: 20%. και
- SAIC: 38,1%.
Άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα που συνεργάστηκαν στην έρευνα αλλά δεν έχουν δειγματιστεί, θα υπόκεινται σε έναν “σταθμισμένο μέσο δασμό” 21%. Όλοι οι άλλοι παραγωγοί BEV στην Κίνα που δεν συνεργάστηκαν στην έρευνα θα υπόκεινται σε υπολειμματικό δασμό 38,1%, σύμφωνα με τον δασμό που επιβάλλεται στις εισαγωγές της SAIC, καθώς κρίθηκε ότι δεν συνεργάστηκε με την έρευνα της Επιτροπής.
Αντιδράσεις και επιπτώσεις
Το κινεζικό υπουργείο Εξωτερικών δήλωσε ότι θα λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να “διασφαλίσει σταθερά” τα παγκόσμια εμπορικά του δικαιώματα και τα συμφέροντά του, αλλά δεν ανέφερε συγκεκριμένα μέτρα. Ένα κύριο άρθρο στο κρατικό πρακτορείο ειδήσεων Xinhua έδωσε μια σαφή ένδειξη της στάσης της κινεζικής κυβέρνησης και της πιθανότητας να επιτευχθεί συμφωνία στις συζητήσεις που λαμβάνουν χώρα για τους δασμούς. Το κύριο άρθρο ανέφερε: “Λαμβάνοντας υπόψη την οικονομική τους δομή και το μέγεθός τους, η Κίνα και η ΕΕ εξυπηρετούνται καλύτερα συνεργαζόμενες σε μεγάλα οικονομικά και εμπορικά ζητήματα”. Στο ίδιο άρθρο προστίθεται: “Υπάρχει η προσδοκία ότι η ΕΕ θα επανεξετάσει σοβαρά και θα σταματήσει να κινείται προς τη λάθος κατεύθυνση”.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε την έρευνα για τα κινεζικά BEV τον Σεπτέμβριο του 2023. Ενώ η ΕΕ έχει αφήσει την πόρτα ανοιχτή για συζητήσεις πριν επιβάλει τους δασμούς, τα αρχικά σημάδια είναι ότι ούτε η ΕΕ ούτε η κινεζική κυβέρνηση έχουν διάθεση για συμβιβασμό. Εάν καμία από τις δύο πλευρές δεν είναι διατεθειμένη να συμβιβαστεί, τότε φαίνεται ότι η δασμολογική δομή θα επιβληθεί από τις 4 Ιουλίου, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που περιγράφεται παραπάνω από τις τελωνειακές υπηρεσίες των επιμέρους κρατών μελών της ΕΕ.
Διαφωνούν και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αυτό που ίσως προκαλεί τη μεγαλύτερη έκπληξη σε όλη αυτή την υπόθεση είναι ότι η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει αγνοήσει πλήρως τη συμβολή ανώτερων στελεχών της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας. Μια σειρά από σημαντικές προσωπικότητες, συμπεριλαμβανομένου του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis, Carlos Tavares, έχουν προειδοποιήσει την Επιτροπή σχετικά με τους κινδύνους επιβολής δασμών στις κινεζικές εισαγωγές. Γνωρίζουν ότι η ανταγωνιστικότητα και τα κέρδη τους στην Κίνα θα πληγούν από αντίποινα, με τους τρεις μεγάλους γερμανικούς κατασκευαστικούς ομίλους μέσω των BMW, Mercedes-Benz και Audi να έχουν τα περισσότερα να χάσουν.