Την προαναγγελθείσα απόφαση να επιβάλλει δασμούς έως και 48% ανακοίνωσε η Κομισιόν, κίνηση η οποία ανεβάζει τις εμπορικές εντάσεις με το Πεκίνο, ευθυγραμμίζει τις Βρυξέλλες με την Ουάσιγκτον και εκτιμάται ότι θα καθυστερήσει την ενεργειακή μετάβαση.
Ερωτηματικά προκαλεί η απόφαση της Κομισιόν να επιβάλλει δασμούς έως και 50% στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που εισάγονται από την Κίνα, καθώς αφενός πλήττονται και οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και ενδεχόμενα αντίποινα από το Πεκίνο θα πλήξουν τις ευρωπαϊκές εταιρίες, καθώς η Mercedes καταγράφει τις μεγαλύτερες πωλήσεις στον κόσμο στην… Κίνα.
Μάλιστα, ενάντια σε αποφάσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε εμπορικό πόλεμο ΕΕ-Πεκίνου έχει τοποθετηθεί ο Όλαφ Σολτς.
Οι δασμοί
Η Ευρωπαϊκή Ένωση θα επιβάλει πρόσθετους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που αποστέλλονται από την Κίνα από τον επόμενο μήνα, αυξάνοντας τους φόρους έως και 48%, κίνηση που κλιμακώνει περαιτέρω τις εμπορικές εντάσεις και αυξάνει το κόστος αγοράς ηλεκτρικού οχήματος.
Η Ένωση ενημέρωσε επίσημα τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των BYD, Geely και SAIC, ιδιοκτήτρια της MG, για τις χρεώσεις στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα με μπαταρία που πρόκειται να εφαρμοστούν γύρω στις 4 Ιουλίου, όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, μετά από έρευνα για επιδοτήσεις που ξεκίνησε πέρυσι. Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων της Κίνας έχουν κινηθεί έντονα στην ευρωπαϊκή αγορά, εν μέσω εγχώριου πολέμου τιμών και χρόνων οικοδόμησης ηγετικής θέσης στην τεχνολογία.
Η Νορβηγία, που ηγείται της υιοθέτησης της ηλεκτροκίνησης δεν θα ακολουθήσει την ΕΕ στους δασμούς για τα κινεζικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Οι δασμοί
Ευρωπαίοι αξιωματούχοι λένε ότι οι δασμοί EV της Κίνας μπορεί να είναι περίπου 25%. Οι μεμονωμένοι δασμοί ποικίλλουν ανάλογα με το επίπεδο συνεργασίας με την έρευνα, ανέφερε η ΕΕ, και θα πλήξουν περισσότερο την SAIC Motor Corp. Η κρατική εταιρία κατέχει τη βρετανική μάρκα MG, της οποίας τα μοντέλα μαζικής αγοράς, όπως το MG4, είναι μεταξύ εκείνων που ηγούνται της εισόδου στην Ευρώπη. Οι δασμοί της SAIC αναμένεται να αυξηθούν κατά 38,1% επιπλέον του υπάρχοντος δασμού 10%.
Η αντίδραση του Πεκίνου
Το κινεζικό υπουργείο Εμπορίου ανέφερε σε ανακοίνωσή του ότι «η ΕΕ αγνόησε τα γεγονότα και τους κανόνες του ΠΟΕ, αγνόησε τις επανειλημμένες έντονες αντιρρήσεις από την Κίνα και αγνόησε τις εκκλήσεις και τις αποτροπές πολλών κυβερνήσεων και βιομηχανιών κρατών μελών της ΕΕ». Το Πεκίνο θα «λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα για να διασφαλίσει σταθερά τα νόμιμα δικαιώματα και συμφέροντα των κινεζικών εταιρειών».
Η SAIC θα βιώσει τη μεγαλύτερη επιβάρυνση, ενώ η BYD καλείται να πληρώσει επιπλέον φόρο 17,4% και η Geely — η οποία κατέχει τη Volvo Car AB — αντιμετωπίζει επιπλέον δασμούς 20%.
Τα σκάγια παίρνουν BMW, Tesla και Renault
Ενώ η έρευνα στόχευε τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής ιδιοκτησίας, οι δυτικοί κατασκευαστές αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένων των Tesla, BMW και Renault που παράγουν στην Κίνα και στέλνουν στην ΕΕ, αντιμετωπίζουν επίσης υψηλότερο κόστος. Όσοι συνεργάζονται με την έρευνα πρόκειται να επιβαρυνθούν με επιπλέον χρεώσεις 21% με βάση σταθμισμένο μέσο όρο.
Τα μέτρα είναι «ένα εισιτήριο ταχύτητας που στοχεύει να επιβραδύνει την Κίνα», δήλωσε ο Bill Russo, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της συμβουλευτικής εταιρείας Automobility με έδρα τη Σαγκάη. «Αυτές είναι κινεζικές εταιρείες που είναι μπροστά στο παιχνίδι — ας τις επιβραδύνουμε και ας τις ενθαρρύνουμε να μετριάσουν τους δασμούς με την τοπικοποίηση».
Σχεδόν το ένα πέμπτο των ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρία που πωλήθηκαν στην ΕΕ το 2023 κατασκευάστηκαν στην Κίνα, σύμφωνα με την ομάδα λόμπι Transport & Environment. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί στο 25% φέτος, ανέφερε το T&E.
Η αντίδραση της αγοράς
Οι μετοχές των κινεζικών κατασκευαστών ηλεκτρικών οχημάτων (EV) υποχώρησαν στο Χονγκ Κονγκ. Η Geely και η Xpeng Inc. σημείωσαν πτώση άνω του 5%, ενώ η BYD, ηγέτιδα του κλάδου, έχασε έως και 3,9%.
Τα μέτρα αυτά έρχονται καθώς η ΕΕ προσπαθεί να εξισορροπήσει την προστασία της αυτοκινητοβιομηχανίας της περιοχής, με εκατομμύρια θέσεις εργασίας με καλές απολαβές, και την προώθηση μιας πράσινης ατζέντας που επικεντρώνεται στην εξάλειψη του CO2 από τις μεταφορές. Οι φιλοδοξίες της ΕΕ για τα ηλεκτρικά οχήματα, με μια ουσιαστική απαγόρευση πωλήσεων κινητήρων εσωτερικής καύσης για τα νέα αυτοκίνητα έως το 2035, αντιμετώπισαν προβλήματα τους τελευταίους μήνες, αφότου αγορές όπως η Γερμανία απέσυραν τις επιδοτήσεις για τους καταναλωτές.
Οι δασμοί πιθανότατα θα μειώσουν τις εισαγωγές από την Κίνα κατά ένα τέταρτο, ποσό που ανέρχεται σε περίπου 4 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με τον Moritz Schularick, πρόεδρο του Ινστιτούτου Kiel για την Παγκόσμια Οικονομία της Γερμανίας.
Παρόλο που η απόφαση δικαιολογήθηκε υπό το πρίσμα της τοπικής κυβερνητικής βοήθειας, “η αναμενόμενη αύξηση των τιμών των ηλεκτρικών οχημάτων θα καταστήσει τη μετάβαση στο κλίμα πιο δαπανηρή”, δήλωσε ο Schularick. “Η εξεύρεση της σωστής ισορροπίας μεταξύ δίκαιου ανταγωνισμού και προώθησης των πράσινων τεχνολογιών παραμένει μια βασική πρόκληση”.
Ο αντίκτυπος θα είναι μεγάλος για τις ευρωπαϊκές βιομηχανίες
Ο Γερμανός καγκελάριος Όλαφ Σολτς προειδοποίησε να μην περιοριστεί το εμπόριο αυτοκινήτων με την Κίνα, λέγοντας νωρίτερα αυτό το μήνα ότι “δεν κλείνουμε τις αγορές μας σε ξένες εταιρείες, επειδή δεν το θέλουμε ούτε για τις δικές μας εταιρείες”. Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Volkswagen και η BMW, θα πληγούν περισσότερο σε περίπτωση εμπορικής διένεξης, καθώς συνολικά πούλησαν 4,6 εκατομμύρια αυτοκίνητα εκεί το 2022.
Οι δυτικοί κατασκευαστές έχουν αντιτεθεί σε γενικές γραμμές τους δασμούς, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της Mercedes-Benz Group AG, Ola Källenius, να ηγείται των εκκλήσεων για ανοιχτές αγορές. Η αυτοκινητοβιομηχανία πολυτελείας θεωρεί την Κίνα ως τη μεγαλύτερη αγορά της, με 36% των συνολικών παραδόσεων, και είναι ιδιαίτερα ευάλωτη σε αντίποινα, καθώς εισάγει όλα τα προσοδοφόρα sedan της S-Class και τις λιμουζίνες Maybach στην Κίνα. Η χώρα είναι επίσης η μεγαλύτερη αγορά για τη VW και τη BMW.