Μπροστά σε πολυεπίπεδη κρίση βρίσκεται η Πελοπόννησος εξαιτίας της φωτιάς στο βυτιοφόρο που οδήγησε στην καταστροφή της γέφυρας στον Ισθμό, καθώς η εκτροπή της κυκλοφορίας και οι προσαρμογές που απαιτούνται περιορίζουν την κινητικότητα, την ευελιξία και αυξάνουν τους χρόνους, το ρίσκο και την ταλαιπωρία στις μετακινήσεις ανθρώπων και εμπορευμάτων, ενόψει του καλοκαιριού.
Με δεδομένο ότι η σύνδεση της Πελοποννήσου με την υπόλοιπη Ελλάδα τόσο με μέσα σταθερής τροχιάς, όσο και ακτοπλοϊκά ή αεροπορικώς είναι ελλιπής και περιορισμένης ικανότητας, το καλοκαίρι για την περιοχή προμηνύεται δύσκολο.
Η φωτιά στο βυτιοφόρο και η επακόλουθη ζημιά στη γέφυρα στον Ισθμό, που οδήγησε στην κατεδάφισή της, αποτελούν μια αδιαμφισβήτητη κρίση επάρκειας υποδομών και βιωσιμότητας.
Αυτοψία στη γέφυρα στην περιοχή του Ισθμού της Κορίνθου, όπου συνέβη χθες το ατύχημα με την ανατροπή και ανάφλεξη βυτιοφόρου οχήματος, πραγματοποίησε σήμερα το πρωί ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος μεταξύ άλλων δήλωσε ότι η αποκατάσταση θα γίνει σε τρία στάδια, ξεκινώντας από την κατεδάφιση, την προσωρινή αποκατάσταση του οδοστρώματος σε βάθος εβδομάδων και την ανακατασκευή της γέφυρας με προοπτική αρκετών μηνών.
Μάλιστα, ο Χρήστος Σταϊκούρας επισήμανε ότι προφανώς υπάρχει και θα υπάρξει ταλαιπωρία. Επιδιώκουμε το καλύτερο δυνατό. Με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοϊδη έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες και υλοποιούμε συγκεκριμένες κινήσεις.
Προφανώς υπάρχει και θα υπάρξει ταλαιπωρία. Επιδιώκουμε το καλύτερο δυνατό. Με τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη, Μιχάλη Χρυσοχοϊδη έχουμε αναλάβει πρωτοβουλίες και υλοποιούμε συγκεκριμένες κινήσεις.
Δρομολογείται η μη δυνατότητα μετακινήσεων των φορτηγών για συγκεκριμένες ώρες σήμερα και αύριο στο οδικό δίκτυο, εδώ που βρισκόμαστε, ενώ, επίσης, δεν καταβάλλονται και διόδια τόσο στον Ισθμό όσο και στην Ελευσίνα.
Είμαστε εδώ. Είμαστε το πεδίο για να κάνουμε το καλύτερο που μπορούμε, μαζί με τον ιδιωτικό τομέα.
Μετά την κατεδάφιση πρέπει να υπάρξει αποκατάσταση του οδοστρώματος και είναι σαφές ότι η αποκατάσταση θα πάρει περισσότερες ημέρες.
Μέσα στην εβδομάδα θα είμαστε έτοιμοι και στη συνέχεια πρέπει να σχεδιάσουμε πώς θα αποκατασταθεί η γέφυρα το επόμενο χρονικό διάστημα. Θα πάρει μήνες αυτή η διαδικασία και θα αναζητήσουμε τη λύση η οποία θα διευκολύνει την κοινωνία στην καθημερινότητά της».
Κρίση στον Τουρισμό, τις Μεταφορές και την Ασφάλεια Υποδομών
Με δεδομένο, μάλιστα, ότι η Ελλάδα επιδιώκει να αναχθεί σε μείζονα τουριστικό προορισμό για όλο το χρόνο, κόμβο logistics και να φιλοξενήσει ενεργειακής υποδομές που θα παρέχουν ασφάλεια σε γειτονικές χώρες, περιστατικά όμως το τελευταίο, αλλά και τα Τέμπη καθώς και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, αποδεικνύουν και αναδεικνύουν την παντελή έλλειψη ολιστικού σχεδίου για τη διασφάλιση των επενδύσεων, την ασφάλεια της υφιστάμενης αναπτυξιακής υποδομής και τη βιωσιμότητα των περιφερειών.
Τέτοια γεγονότα ανεβάζουν το country risk και εξετάζονται σοβαρά από υφιστάμενους και εν δυνάμει επενδυτές, ενώ αναγκάζουν την κυβέρνηση να επανεξετάσει τη στρατηγική διασύνδεσης της Πελοποννήσου με την υπόλοιπη χώρα.
Για τη διασφάλιση της βιωσιμότητας των συνδέσεων απαιτείται η αναβάθμιση της λειτουργίας παράλληλων λύσεων, όπως ο Σιδηρόδρομος, ο οποίος όμως έχει περιορισμένη προσβασιμότητα στην Πελοπόννησο, των ακτοπλοϊκών συνδέσεων που είναι από υποτυπώδεις έως ανύπαρκτες και των αεροπορικών που είναι χαμηλής δυναμικότητας, ενώ το αεροδρόμιο της Καλαμάτας δεν διαθέτει ανταποκρίσεις με την υπόλοιπη Πελοπόννησο με μέσα σταθερής τροχιάς, παρά μόνο με ΚΤΕΛ, ενώ τα κόστη των αερομεταφορών είναι πολλαπλάσια.
Η διαμετακόμιση εμπορευμάτων, όμως, απαιτεί δυναμικότητες και υποδομές που οι αερομεταφορές δεν μπορούν να προσφέρουν, ούτε όμως οι υφιστάμενες ναυτιλιακές υποδομές. Σε αυτή τη φάση, ούτε οι σιδηροδρομικές υποδομές επαρκούν για τη μετακίνηση των απαιτούμενων όγκων εμπορευμάτων.
Όπερ σημαίνει ότι το κόστος μεταφοράς εμπορευμάτων από και προς την Πελοπόννησο θα αυξηθεί, ασκώντας ανοδικές πιέσεις στον πληθωρισμό και μάλιστα στα ευμετάβλητα τρόφιμα, τη στιγμή που η ακρίβεια αποτελεί ήδη το πλέον καυτό ζήτημα.
Τί γίνεται με αποζημιώσεις
Η ανατροπή και φωτιά στο βυτιοφόρο που μετέφερε καύσιμα από τον Ασπρόπυργο στην Κεφαλονιά αποτελεί αντικείμενο αποζημιώσεων. Ο προσδιορισμός της ευθύνης και άρα της καταβολής αποζημιώσεων εξαρτάται καταρχάς από την ιδιοκτησία του ίδιου του φορτηγού που εξερράγη: Αν δηλαδή ήταν Δημοσίας ή Ιδιωτικής Χρήσης. Αν το φορτηγό ανήκε είτε στην εταιρία που πούλησε το προϊόν, είτε σε αυτή που το αγόρασε, είτε επρόκειτο για ανεξάρτητο μεταφορέα. Από την πλευρά των ασφαλιστικών εταιριών, η υπεύθυνη εταιρία καθώς και ενδεχομένως ο αντασφαλιστής, θα κληθούν να πληρώσουν ζημιά έναντι του ελληνικού Δημοσίου, το ύψος της αποζημίωσης όμως δεν μπορεί να ξεπερνά το ύψος της ασφαλιζόμενης αξίας.