Πληθαίνουν τα περιστατικά αναταράξεων σε πτήσεις, με τρία να έχουν καταγραφεί τις τελευταίες 7 ημέρες, ενώ στο τελευταίο αεροσυνοδός της Turkish Airlines έσπασε την πλάτη της.
Τα περιστατικά αναταράξεων καθίστανται διαχρονικά συχνότερα και αυτό δεν οφείλεται στην αύξηση του πτητικού έργου, αλλά στην κλιματική αλλαγή, σύμφωνα με έρευνες. Στην πραγματικότητα αμφότεροι οι παράγοντες οδηγούν σε περισσότερους τραυματισμούς ανθρώπων.
Πρόκειται για συνθήκες που ανεβάζουν το ρίσκο στις αερομεταφορές, θέτουν εκτός συζήτησης σχέδια για standing επιβάτες σε πτήσεις και αναμένεται να οδηγήσουν σε αναθεώρηση των κανονισμών ασφάλειας πτήσεων. Τέτοιες εξελίξεις έχουν επιπτώσεις όχι μόνο στα αεροπορικά ταξίδια και τις αεροπορικές εταιρίες, αλλά στις ασφαλιστικές, που θα αναθεωρήσουν τους κινδύνους που συνδέονται με την ασφάλιση πτήσεων, τις ταξιδιωτικές ασφάλειες και την ασφάλεια αεροπορικών εταιριών και αεροσκαφών.
Σε αυτή τη φάση τα περιστατικά αναταράξεων προστίθενται στα περιστατικά ασφάλειας που έχουν ανακύψει με αεροσκάφη της Boeing και συνδυαστικά δημιουργούν σκηνικό αναταραχής στην ασφάλεια των αεροπορικών ταξιδίων.
Τί συνέβη
Μια αεροσυνοδός της Turkish Airlines έσπασε την πλάτη της μετά την απότομη βύθιση του αεροπλάνου στο οποίο επέβαινε. Η αεροσυνοδός του πληρώματος εργαζόταν σε πτήση εσωτερικού διάρκειας 50 λεπτών από την Κωνσταντινούπολη, προς τη Σμύρνη.
Λίγο αφότου ο πιλότος είπε στους επιβάτες να δέσουν τις ζώνες ασφαλείας τους,
Το Airbus A321 έπεσε σε κενό αέρος εν μέσω αναταράξεων. Η γυναίκα, η οποία εργαζόταν ως αεροσυνοδός για δύο εβδομάδες, εκτοξεύθηκε στο ταβάνι του αεροσκάφους και στη συνέχεια έπεσε στο πάτωμα. Μεταφέρθηκε σε νοσοκομείο της Σμύρνης κατά την προσγείωση, όπου επιβεβαιώθηκε ότι είχε σπάσει έναν σπόνδυλο.
Τρία περιστατικά σε μικρή απόσταση
Πρόκειται για το τρίτο περιστατικό έντονων και απρόσμενων αναταράξεων που σημειώθηκε μέσα σε λιγότερο από μια εβδομάδα και είχε ως αποτέλεσμα τραυματισμό επιβατών.
Το περασμένο Σαββατοκύριακο, 12 άνθρωποι τραυματίστηκαν κατά τη διάρκεια αναταράξεων σε πτήση της Qatar Airways από τη Ντόχα προς το Δουβλίνο.
Οι αναταράξεις σημειώθηκαν ενώ το αεροπλάνο πετούσε πάνω από την Τουρκία, είπε στο Business Insider το αεροδρόμιο του Δουβλίνου.
Δεν είναι σαφές εάν η αναταραχή που έπληξε το αεροπλάνο της Qatar ήταν η ίδια με αυτή που επηρέασε την πτήση της Turkish Airlines.
Τα περιστατικά του Σαββατοκύριακου ακολούθησαν μια από τις χειρότερες περιπτώσεις τραυματισμών από αναταράξεις τα τελευταία χρόνια. Πτήση της Singapore Airlines έχασε εκατοντάδες πόδια σε υψόμετρο κατά τη διάρκεια αναταράξεων που αποδείχθηκαν θανατηφόρες.
Ειδικότερα, ένας άνδρας πέθανε και περισσότεροι από 100 επιβάτες τραυματίστηκαν σε πτήση της Singapore Airlines στις 21 Μαΐου, αφού το αεροπλάνο έπεσε εκατοντάδες πόδια πριν σταθεροποιηθεί στον αέρα.
Οι εικόνες από την εκτροπή πτήσης έδειξαν συντρίμμια σκορπισμένα στην καμπίνα και αίμα στην οροφή. Ο Geoff Kitchen, ένας 73χρονος που είχε μια υπάρχουσα καρδιακή πάθηση, πέθανε στην πτήση.
Κλιματική αλλαγή
Αν και συνέβησαν σε κοντινή απόσταση, τα τρία περιστατικά αναταράξεων δεν φαίνεται να συνδέονται. Οι περιπτώσεις σοβαρών τραυματισμών που συνδέονται με αναταράξεις παραμένουν σπάνιες, με περίπου δώδεκα άτομα το χρόνο να τραυματίζονται σοβαρά από τις αναταράξεις στις ΗΠΑ, σύμφωνα με την Ομοσπονδιακή Υπηρεσία Αεροπορίας.
Οι αναταράξεις, που αναφέρονται σε απότομες αλλαγές στη ροή του αέρα, είναι συνηθισμένες σε μεγάλα υψόμετρα, αλλά πιστεύεται ότι γίνονται πιο έντονες λόγω της κλιματικής κρίσης.
Σε μια μελέτη του 2023, ερευνητές στο Πανεπιστήμιο του Ρέντινγκ του Ηνωμένου Βασιλείου διαπίστωσαν ότι το 1979, υπήρχαν περίπου 17,7 ώρες έντονων αναταράξεων σε ένα μέσο σημείο πάνω από τον Ατλαντικό Ωκεανό. Μέχρι το 2020, αυτό είχε εκτιναχθεί στις 27,4 ώρες, σημειώνοντας αύξηση 55%.
Κάποιες αναταράξεις είναι εύκολο να εντοπιστούν, καθώς συνδέονται με καταιγίδες ή βαριά σύννεφα. Αλλά η άνοδος της θερμοκρασίας μπορεί να προκαλεί περισσότερες «αναταράξεις στον καθαρό αέρα», οι οποίες χτυπούν ξαφνικά και είναι πιο δύσκολο να αποφευχθούν.
Ο μόνος τρόπος που μπορεί να εντοπιστεί είναι εάν μια άλλη πτήση το χτυπήσει πρώτα και προειδοποιήσει άλλους.
Δεκαπέντε αεροπορικές εταιρίες έχουν συστήσει task force με στόχο να βρουν λύση για την καλύτερη παρακολούθηση των αναταράξεων στον καθαρό αέρα, σύμφωνα με τους Financial Times.