Από την ευρωπαϊκή επίσκεψη του Κινέζου προέδρου Σι Τζινπίνγκ δεν προέκυψαν σημαντικές συμφωνίες, παρά τις προσπάθειες να βρεθεί κοινό έδαφος σε διάφορα θέματα
Ενόψει της επίσκεψης του Κινέζου Προέδρου στη Σερβία και την Ουγγαρία στο τελευταίο σκέλος της ευρωπαϊκής του επίσκεψης, ο Σι Τζινπίνγκ οδηγήθηκε από τον Πρόεδρο της Γαλλίας Εμανουέλ Μακρόν στα Πυρηναία Όρη.
Ο Μακρόν οργάνωσε για τον Σι την Τρίτη γεύμα κοντά στη γενέτειρα της γιαγιάς του, σε μια πιο προσωπική συνάντηση μετά τις επίσημες συζητήσεις της Δευτέρας στο Παρίσι.
Οι εν λόγω διαπραγματεύσεις, στις οποίες συμμετείχε επίσης η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, επικεντρώθηκαν σε μεγάλο βαθμό στις εμπορικές διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στην Κίνα και την ΕΕ, ιδίως στο θέμα των εισαγώμενων κινεζικών προϊόντων.
Το εμπορικό αίνιγμα
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ξεκίνησε πέρυσι έρευνα σχετικά με την αφθονία της κινεζικής πράσινης τεχνολογίας στην ΕΕ, η οποία, σύμφωνα με τους επικριτές της, βλάπτει τους ευρωπαίους ανταγωνιστές της.
Οι κινέζοι κατασκευαστές είναι σε θέση να διατηρούν το κόστος τους τεχνητά χαμηλό, επειδή υποστηρίζονται από κρατικές επιδοτήσεις.
Μετά τις συνομιλίες της Δευτέρας, η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν δήλωσε ότι η Ευρωπαϊκή Ένωση “δεν μπορεί να απορροφήσει τη μαζική υπερπαραγωγή κινεζικών βιομηχανικών προϊόντων που κατακλύζουν την αγορά της. Η Ευρώπη δεν θα διστάσει να λάβει σκληρές αποφάσεις που απαιτούνται για την προστασία της αγοράς της”.
Στήριξη της γαλλικής βιομηχανίας
Ο πρόεδρος Μακρόν έχει υποστηρίξει τη στάση της Επιτροπής κατά του λεγόμενου αθέμιτου εμπορίου, αλλά παραμένει επιφυλακτικός απέναντι στα αντίποινα.
Η Γαλλία έχει μια σειρά από βιομηχανίες που εξαρτώνται από τους κινέζους αγοραστές, ιδίως τις επιχειρήσεις κονιάκ και τους κατασκευαστές καλλυντικών.
Μετά τις συζητήσεις της Δευτέρας, ο Εμανουέλ Μακρόν ευχαρίστησε τον Κινέζο πρόεδρο Σι Τζινπίνγκ για αυτό που αποκάλεσε “την ανοιχτή του στάση” όσον αφορά μια έρευνα αντιντάμπινγκ για το γαλλικό μπράντι.
Η Κίνα ξεκίνησε έρευνα για το κονιάκ που εισάγεται από την ΕΕ τον Ιανουάριο. Τώρα φαίνεται ότι η Κίνα δεν θα επιβάλει φόρους ή τελωνειακούς δασμούς στο ποτό μέχρι να ολοκληρωθεί η έρευνα.
Συμφωνίες για επιχειρηματικές συμβάσεις
Ο Σι Τζινπίνγκ αναφέρθηκε επίσης στις αρχικές συναντήσεις με τους Ευρωπαίους ηγέτες ως “καρποφόρες”.
Γαλλικές και κινεζικές εταιρείες έχουν υπογράψει ορισμένες συμφωνίες, αν και δεν υπήρξαν μεγάλες συμφωνίες.
Στις συμβάσεις περιλαμβάνεται η προσφορά της γαλλικής εταιρείας Alstom για την κατασκευή νέων γραμμών μετρό στο Πεκίνο και τη Γουχάν – και η εταιρεία θα συμβάλει επίσης στις υποδομές του μετρό στην κινεζική πόλη Χεφέι.
Παρόλο που ο Μακρόν έχει μιλήσει για την ανάγκη προστασίας των συμφερόντων της Ευρώπης, η Γαλλία παραμένει πρόθυμη να φιλοξενήσει κινεζικά εργοστάσια παραγωγής ηλεκτρικών συσκευών.
“Η Γαλλία καλωσορίζει όλα τα βιομηχανικά έργα. Η BYD και η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία είναι πολύ ευπρόσδεκτες στη Γαλλία”, δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Μπρουνό Λε Μερ σε συνάντηση με στελέχη του κλάδου αυτοκινήτου τη Δευτέρα.
Οι φιλορώσοι γείτονες
Το ευρωπαϊκό δρομολόγιο του Σι συνεχίζεται τώρα με επισκέψεις στη Σερβία και την Ουγγαρία, δύο έθνη που λαμβάνουν σημαντικό ποσό κινεζικών επενδύσεων.
Επιλέγοντας να επισκεφθεί χώρες που συμπαθούν τη Μόσχα, ο Σι δείχνει την ικανότητά του να φλερτάρει με παίκτες και από τις δύο πλευρές του φράχτη.
Η Κίνα αρνήθηκε να καταδικάσει την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αν και απέφυγε να προσφέρει ανοιχτή στρατιωτική υποστήριξη.
Υπάρχουν, ωστόσο, ανησυχίες ότι κινεζικές εταιρείες εξακολουθούν να πωλούν στη Ρωσία είδη “διπλής χρήσης” που μπορούν να χρησιμοποιηθούν για την κατασκευή στρατιωτικού υλικού.
Η Σερβία και η Ουγγαρία διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην πρωτοβουλία Belt and Road της Κίνας, η οποία αποσκοπεί στην επέκταση της παγκόσμιας επιρροής της.
Σε αυτό το επόμενο σκέλος του ταξιδιού του, ο Σι θα συζητήσει την πρόοδο της σιδηροδρομικής σύνδεσης υψηλής ταχύτητας μεταξύ Βουδαπέστης και Βελιγραδίου.
Αυτό θα επιτρέψει στο κινεζικής ιδιοκτησίας λιμάνι του Πειραιά στην Ελλάδα να γίνει σημείο εισόδου για τα κινεζικά αγαθά που ταξιδεύουν στην Κεντρική και Ανατολική Ευρώπη.